همکاری بریتیش پترولیوم با یک گروه نفتی در ابوظبی، برای خرید سهام شرکت «نیومد» اسرائیل

شرکت بریتیش پترولیوم
شرکت بریتیش پترولیوم Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این قرارداد، گامی بلند در تقویت روابط تجاری امارات عربی متحده و اسرائیل، پس از توافق دو کشور برای عادی سازی روابط در سال ۲۰۲۰ میلادی با میانجی‌گری ایالات متحده است

آگهی

شرکت نفت و گاز بریتانیایی «بریتیش پترولیوم» با شرکت ملی نفت ابوظبی همکاری کرده تا ۵۰ درصد از سهام یک شرکت گاز طبیعی در اسرائیل (NewMed Energy) را خریداری کند. این اقدام، در چهارچوب طرح پیگیری مشترک پروژه‌های گازی در شرق مدیترانه انجام خواهد شد.

«نیومد انرژی» در بورس تل‌آویو دارای ارزشی معادل ۸.۶ میلیارد «شِکِل» (ارز اسرائیل) است که بیشتر سهامش به گروه «دلک» اسرائیل تعلق دارد.

بریتیش پترولیوم و ادنوک (شرکت ملی نفت ابوظبی) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «بریتیش پترولیوم و ادنوک قصد دارند یک سرمایه گذاری مشترک جدید انجام دهند که بر توسعه گازی در مناطق بین‌المللی از جمله شرق مدیترانه متمرکز خواهد بود. این معامله پیشنهاد شده با شرکت نیومد، اولین گام مهم در ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک پویا همراه با شرکت ادنوک خواهد بود.»

علاوه بر این، «نیومد انرژی» بیشترین سهام میدان گازی فراساحلی شرکت بزرگ «لویاتان» را در اختیار دارد که توسط شرکت «شورون» اداره می‌شود؛ این میدان گازی در حدود ۱۳۰ کیلومتری سواحل اسرائیل است.

این میدان گازی سال ۲۰۱۰ کشف شد و سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کند و همچنین تامین کننده گاز اسرائیل، مصر و یمن است.

بریتیش پترولیوم و ادنوک پیشنهاد داده‌اند که ۱۲.۰۵ شِکِل به ازای هر سهم بپردازند. به این ترتیب ارزش این شرکت حدود ۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

با انتشار خبر این معامله، سهام شرکت «نیومد انرژی» صبح سه‌شنبه با ۲۵ درصد رشد همراه شد و سهام بریتیش پترولیوم نیز ۲ درصد رشد کرد.

شرکت ادنوک گفت که این قرارداد در صورت تکمیل، «مشارکت استراتژیک گسترده‌تر بین این شرکت و بریتیش پترولیوم را تقویت خواهد کرد».

این قرارداد همچنین گامی بلند در تقویت روابط تجاری امارات عربی متحده و اسرائیل، پس از توافق دو کشور برای عادی سازی روابط در سال ۲۰۲۰ با میانجی‌گری ایالات متحده است.

اسرائیل و امارات از آن زمان توافق‌نامه‌های متعددی را امضا کردند که هدف آن ارتقای همکاری‌های تجاری دو جانبه به ارزشی بیش از ۱۰ میلیارد دلار در مدت ۵ سال بوده است.

یوسی ابو، مدیر اجرایی شرکت «نیومد انرژی» به فایننشال تایمز گفت که تخصص بریتیش پترولیوم در ساخت تاسیسات گاز طبیعی مایع سودمند خواهد بود؛ بویژه آنکه این شرکت به دنبال افزایش دو برابری تولید از شرکت «لویاتان» است.

در فاز دوم پروژه، نیومد قصد دارد تولید سالانه را به ۲۱ تا ۲۴ میلیارد متر مکعب افزایش دهد که ۷ میلیارد آن برای صادرات به «ال‌ان‌جی» تبدیل خواهد شد.

مدیر اجرایی شرکت نیومد همچنین اعلام کرد: «اگرچه شرکت شورون اپراتور است، اما داشتن یک بازیکن جدید مانند بریتیش پترولیوم و ادنوک قطعا توانایی ما را برای پیشبرد این پروژه افزایش خواهد داد.» 

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

بریتیش پترولیوم همچنین در حال ساخت یک پروژه ال‌ان‌جی شناور در اقیانوس اطلس، در ساحل موریتانی و سنگال است.

معامله با بریتیش پترولیوم و ادنوک، در بحبوحه همکاری فزاینده اسرائیل و برخی از همسایگان خاورمیانه‌ای آن صورت گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حضور پررنگ روس‌ها در همایشِ ابوظبی؛ مسکو به جذب سرمایه‌گذاران عربی چشم دوخته است

قطر از دستیابی به توافق ۱۵ ساله برای صدور گاز طبیعی مایع به آلمان خبر داد

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟