واشنگتن در پی راهی برای بازگرداندن آمریکایی‌های باقی مانده در افغانستان است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، پنجشنبه، ۲۳ مارس ۲۰۲۳
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، پنجشنبه، ۲۳ مارس ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«درحال حاضر تقریبا ۱۷۵ نفر خود را آمریکایی اعلام کردند و ما با آن‌ها در تماس هستیم که از این تعداد ۴۴ نفر از آن‌ها آماده خروج هستند و ما روی این موضوع کار می کنیم.»

آگهی

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در روز پنج‌شنبه در جریان یک جلسه استماع در کنگره با موضوع انتقاد از خروج عجولانه آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ اعلام کرد که ایالات متحده به دنبال بازگرداندن حدود ۴۰ آمریکایی است که هنوز در افغانستان حضور دارند.

وزیر امور خارجه با اشاره به «چند آمریکایی بازداشت شده توسط طالبان و تلاش ایالات متحده برای آزادی آنها»، بدون ارائه جزئیاتی افزود: «درحال حاضر تقریبا ۱۷۵ نفر خود را آمریکایی اعلام کردند و ما با آن‌ها در تماس هستیم که از این تعداد ۴۴ نفر از آن‌ها آماده خروج هستند و ما روی این موضوع کار می کنیم.»

او همچنین تصریح کرد که ایالات متحده تا کنون از ۳۱ اوت ۲۰۲۱ به ۹۷۵ آمریکایی کمک کرده است تا افغانستان را ترک کنند.

چالش دولت دموکرات در برابر انتقادات جمهوری‌خواهان در مساله‌ی افغانستان

آقای بلینکن درحالی سخنرانی می‌کرد که در برابر کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری خواه قرار داشت. چندین مقام منتخب کمیته از جمله مایکل مک کال رئیس جمهوری خواه این کمیته، «ناکامی» خروج آمریکا از افغانستان را محکوم کردند و از وزارت امور خارجه خواستند تا اسناد محرمانه از جمله یک تماس دیپلماتیک مهم را ارائه کند. در غیر این صورت این کمیته تهدید کرده است تا عصر دوشنبه درصورت عدم ارائه مدارک احضاریه صادر خواهد کرد.

آقای مک کال خطاب به مادر یکی از تفنگداران دریایی کشته شده در حمله ۲۶ اوت در افغانستان گفت: «من بدون خستگی تازمان دریافت پاسخ‌های مناسب روی این موضوع کار خواهم کرد، حتی اگر لازم باشد تا همه سلسله مراتب فرماندهی را بپیمایم.»

در حمله ۲۶ اوت ۲۰۲۱ در نزدیکی میدان هوایی کابل سیزده سرباز آمریکایی و ۱۷۰ افغان کشته شدند.

در مرکز این جنجال، یک تلگراف دیپلماتیک محرمانه وجود دارد که تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را در مورد دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به چالش می‌کشد.

از زمان کنترل مجلس نمایندگان توسط اپوزیسیون جمهوری‌خواه، جو بایدن قول داده است که تحقیقاتی را در مورد خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و نیز در مورد منشاء همه گیری کووید-۱۹ آغاز کند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۲۱، در ساعت یک دقیقه قبل از نیمه شب و ۲۴ ساعت قبل از ضرب الاجل تعیین شده توسط رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروها از کشور، آخرین سرباز آمریکایی از میدان هوایی کابل خارج شد.

در آن زمان طالبان قدرت را در افغانستان به دست آورده بود.

خروج نیروهای آمریکایی به طولانی‌ترین مداخله نظامی ایالات متحده آمریکا پس از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پایان داد. به گفته ارتش آمریکا این مداخله نظامی به قیمت جان بیش از ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی تمام شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واژه های «آخرالزمانی» دونالد ترامپ در گردهمایی انتخاباتی تگزاس؛ هواداران چه شعارهایی سر دادند؟

تشدید درگیری‌ها در سوریه؛ در مورد حملات هوایی اخیر و حضور کشورهای خارجی در این کشور چه می‌دانیم؟

هشدار بلینکن: دولت‌های مستبد قرار است در انبوه انتخابات‌ پیشرو با فن‌آوری‌های جدید مداخله کنند