واژه های «آخرالزمانی» دونالد ترامپ در گردهمایی انتخاباتی تگزاس؛ هواداران چه شعارهایی سر دادند؟

طرفداران ترامپ در حال حرکت به سمت مراسم سخنرانی به تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۳
طرفداران ترامپ در حال حرکت به سمت مراسم سخنرانی به تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هزاران نفر از طرفداران سرسخت دونالد ترامپ روز شنبه بیست و پنجم مارس در اولین گردهمایی انتخاباتی او در شهر واکو در ایالت تگزاس آمریکا شرکت کردند. این درحالی است که کاندیدای مورد علاقه آن‌ها برای انتخابات مقدماتی سال آینده حزب جمهوری‌خواهان، با خطر صدور کیفرخواستی از سوی دادستانی نیویورک مواجه است.

آگهی

دونالد ترامپ در جریان یک سخنرانی دو ساعته در جمع چند هزار نفره حامیان دو آتشه خود از رقیب جمهوری خواهش در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا انتقاد کرد. رئیس جمهور پیشین آمریکا که با خطر صدور کیفرخواست از سوی دادستانی نیویورک مواجه است در جریان این سخنرانی در تگزاس که در واقع نخستین گردهمایی انتخاباتی او محسوب می شد با استفاده از عباراتی «آخر الزمانی» تحقیقات دادستانی را با دوران ترسناک استالین در شوروی سابق مقایسه کرد.

دونالد ترامپ در این سخنرانی «آتشین» بار دیگر و بدون ارائه مستندات، جوبایدن را متهم کرد تا با پرونده سازی سعی دارد مانع حضور مجدد او در کاخ سفید شود. وی با تصریح بر اینکه «نه جنایتی کرده، نه جرمی مرتکب شده و نه رابطه ای با کسی داشته (اشاره به استورمی دانیلز بازیگر فیلم های پورن)» گفت: «استفاده ابزاری دولت بایدن از قانون علیه مخالفان سیاسی خود شیوه ای است که از مستقیما از دوران وحشت زمامداری استالین وام گرفته شده است.

بسیاری از حاضران در این گردهمایی تابلوهایی با مضمون «ساحره‌گیری» را در دست داشته و شعار آن را سر می‌دادند. برخی دیگر نیز تی‌شرت‌هایی با عبارت «خدا، اسلحه و ترامپ» بر تن داشتند.

اصطلاح «محاکمه جادوگر» - یا «ساحره‌گیری» - برای توصیف موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که در آن افراد به دلیل تعصب و بدون طی روند قانونی، در یک محیطی خصمانه، به طور ناعادلانه متهم شده و مورد قضاوت قرار می‌گیرند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، بارها از این اصطلاح استفاده کرده است، که در یکی از این موارد برای برچسب زدن به تحقیقات درباره نقش خودش در شورش‌های کنگره آمریکا در ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ استفاده کرده بود.

ترامپ از این اصطلاح بارها در تمسخر تحقیقات مولر و انتقادها از انتشار «اخبار جعلی»، انتقاد از دموکرات‌های کنگره، هیلاری کلینتون، سازمان‌های اطلاعاتی مختلف و رئیس‌جمهور سابق اوباما، استفاده کرده بود. دادستان‌ نیویورک بیش از ۵ سال است که در خصوص پرونده پرداخت‌های پنهانی از طرف دونالد ترامپ به بازیگر سابق فیلم‌های پورن، استورمی دنیلز در حال تحقیق است و احتمال دارد برای او کیفرخواستی در این زمینه آماده شود.

آسوشیتدپرس
یکی از حاضران مراسم با تی‌شرت منقش به ساحره‌گیری در شهر واکو تگزاس به تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

گردهمایی انتخاباتی ترامپ در حالی در شهر واکو برگزار شد که در سی امین سالگرد یورش ماموران فدرال به پیروان فرقه مذهبی داویدیان هستیم؛ حادثه‌ای که منجر به کشته شدن ۸۶ نفر از جمله چهار افسر پلیس شد. این رویداد به یک جنبش ضد دولتی در ایالات متحده منجر شد و بسیاری از افراط گرایان دست راستی این حمله را مصداق «تسلط دولتی» می‌دانند.

خانم مارجری تیلور گرین، از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از حامیان سرسخت ترامپ در کنگره، به جمعیت حاضر گفت که زمان «پس گرفتن» وزارت دادگستری فرا رسیده است. او گفت: «باید حواستان باشد: آنها نه تنها دنبال رئیس جمهور ترامپ می‌آیند، بلکه دنبال شما هم خواهند آمد، و پرزیدنت ترامپ فقط یگانه فردی است که جلوی آنها ایستاده است.»

اصطلاح «ساحره‌گیری» یکی از راهبردهای ترجیحی دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش بود که برای انحراف اذهان از انتقادها و همچنین بسیج پایگاه رای خود به کار می‌برد.

سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در ایمیلی گفت که شهر واکو از آن جهت برای برگزاری اولین گردهمایی انتخاباتی ترامپ انتخاب شده است که بین چند مرکز اصلی جمعیتی واقع شده است و زیرساخت‌های لازم برای میزبانی یک رویداد بزرگ را دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حق برگزاری تظاهرات در فرانسه؛ آیا می‌توان تجمعات مردمی را محدود یا ممنوع کرد؟

واشنگتن در پی راهی برای بازگرداندن آمریکایی‌های باقی مانده در افغانستان است

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد