نخست‌وزیر کوزوو: جنگ اوکراین داغ نسل‌کشی دوره میلوشویچ را برای ما زنده کرد

نخست‌وزیر کوزوو: جنگ اوکراین داغ نسل‌کشی دوره میلوشویچ را برای ما زنده کرد
Copyright euronews
نگارش از Sergio Cantoneیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو در گفتگو با یورونیوز: «در اوکراین هم این دموکراسی، آزادی و حقوق بشر است که در خط مقدم از آن دفاع می‌شود.»

جنگ در اوکراین تنش‌هایی در غرب منطقه بالکان به دنبال داشت و سطح بی‌‌اعتمادی بین صرب‌ها و کوزووهایی آلبانی‌تبار را افزایش داد. اتحادیه اروپا عمیقا نگران این وضعیت است. 

یورونیوز برای بحث در این باره با آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو گفتگو کرده است.

**یورونیوز: آقای نخست‌وزیر ممنون که با ما همراه هستید. انتظارات شما برای روز ۱۸ مارس و از سرگیری گفتگوها با صربستان چیست؟
**

آلبین کورتی: «قرار بود ما توافقنامه را روز ۲۷ فوریه امضاء کنیم. متاسفانه رئیس‌جمهوری صربستان مایل به این کار نبود. در نهایت این معاهده اساسی که توسط ۲۷ عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است گام مستحکمی برای حرکت به جلو محسوب می‌شود و امیدواریم در نهایت روز ۱۸ مارس به این هدف برسیم.»

یورونیوز: صربستان به عنوان مثال از کوزوو می‌خواهد تا به تعهدات خود مبنی بر ایجاد مجموعه‌ای از شهرداری‌های صرب‌تبار در کوزوو پایبند باشد. فکر می‌کنید که این بخش از توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا برای شما قابل قبول است؟

آلبین کورتی: «من نخست‌وزیر همه شهروندان هستم فارغ از ملیت، هویت ملی، قومی یا مذهبی آنها. در نتیجه من به دنبال جلب رضایت همه شهروندان براساس حقوق و خواسته‌ها و نیازهایشان هستم. اما راه‌حل‌های تک قومی به دلیل نظام حقوقی جمهوری دموکراتیک ما ممکن نیست.»

**یورونیوز: بله اما به همین دلیل است که می‌گویم که تعیین سرنوشت منتفی است. ما در مورد خودمختاری سخن می‌گوییم.
**

آلبین کورتی: «به همین دلیل است که ما در ماده هفت معاهده اساسی که آن را پذیرفته‌ایم در مورد خودگردانی جامعه صرب‌تبار سخن می‌گوییم. خودگردانی جامعه صرب‌تبار همچنین به شورای اروپا به عنوان یک سازمان اشاره می‌کند. معنای آن این است که باید به چهارچوب کنوانسیون حفاظت از حقوق اقلیت‌های ملی مراجعه کنیم. فکر می‌کنم همین کار را برای کوزوو می‌توانیم انجام دهیم و به سطح قومی-ملی‌گرایی‌های سرزمینی مانند آنچه در بوسنی وجود داشت سقوط نکنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هنوز روندی که کوزوو برای نسل‌کشی علیه صربستان اقامه دعوا کند طی نشده است. اما رنجی که ما متحمل شدیم نسل‌کشی بود.
آلبین کورتی
نخست‌وزیر کوزوو

**یورونیوز: آیا هیچ نشانه‌ای از اعضای شورای اروپا دریافت کرده‌اید که به زودی چراغ سبز نشان داده خواهد شد؟
**

آلبین کورتی: «اکثریت قابل توجهی از اعضای شورای اروپا دید مثبتی به درخواست کوزوو دارند و من امیدوارم که از حالا روند امور برای رای‌گیری نهایی را تسریع خواهیم کرد و عضو شورای اروپا خواهیم شد. برای ما این خیلی اهمیت دارد زیرا بیشتر از خود کشور به سود خود شهروندان خواهد بود چرا که در جریان گفتگو با رئیس‌جمهوری صربستان در بروکسل همواره تاکید کردم که در عادی‌سازی روابط، شهروندان باید منتفع شوند.»

یورونیوز: پس از تهاجم روسیه به اوکراین شاهد بودیم که تنش‌ها در این قسمت از اروپا افزایش یافت. ارتباط این دو از نظر شما چیست؟

**آلبین کورتی:**«در اوکراین هم این دموکراسی، آزادی و حقوق بشر است که در خط مقدم از آن دفاع می‌شود. شاهد چند نوع تاثیر بر کشورمان بودیم. تاثیر فوری این بود که داغ ضربات روحی وارده به مردم از نسل‌کشی صربستان یوگوسلاو در دوره میلوشویچ در بهار سال ۱۹۹۹ زنده شد.»

**یورونیوز: اگر اشتباه نکنم در دادگاه به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته نشد. دادگاه جنایت‌های جنگی، پاکسازی قومی و خشونت علیه مردم را به رسمیت شناخت اما نسل‌کشی به بوسنی بر می‌گردد.
**

آلبین کورتی: «نسل‌کشی در سربرنیتسا به رسمیت شناخته شده است. فکر می‌کنم تنها در سربرنیتسا نبود. من آنجا بودم و رنجی که ما متحمل شدیم نسل‌کشی بود. بدون تفاوت قائل شدن زنان، کودکان و زنان باردار کشته و سوزانده شدند. روندی که طی نشده است...»

**یورونیوز: مسئولان آن دادگاهی شدند.
**

آلبین کورتی: «هنوز روندی که کوزوو برای نسل‌کشی علیه صربستان اقامه دعوا کند طی نشده است. اما رنجی که ما متحمل شدیم نسل‌کشی بود.»

**یورونیوز: اما این نظر دیوان بین‌المللی نیست.
**

آلبین کورتی: «روزی خواهد رسید که دادگاه‌های بین‌المللی در این مورد سخن خواهند گفت. متاسفانه میلوشویچ در زندان لاهه درگذشت بدون اینکه شاهد روزی باشد که در آن محکوم می‌شود.»

**یورونیوز: اما چرا شما این مرحله را به جنگ اوکراین ربط می‌دهید؟ آیا ناشی از نقطه نظر قومی اخلاقی یکسان است یا تداوم سیاسی در آن می‌بینید؟
**

آلبین کورتی: «دو عامل مهم اینجا وجود دارد. عنصد اول این است که در سال ۲۰۲۲ کرملین هر هفته کوزوو را زیر نظر داشت. اگر کار پوتین نبود مدودف، زاخارووا یا لاوروف بودند.»

**یورونیوز: آیا با وجود صلح‌بانانی که حضور دارند احساس امنیت نمی‌کنید؟ نیروهای ناتو در کوزوو حضور دارند.
**

آلبین کورتی: «بزرگترین همسایه ما، کشورمان را به رسمیت نمی‌شناسد، از میلوشویچ هم برائت نجسته است. از پوتین هم فاصله نگرفته است و سه درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به تجهیزات نظامی اختصاص می‌دهد. سطح آمادگی نظامیانش در مرز بالا است. اینها را نمی‌توان نادیده گرفت. طبیعتا کوزوو عضو ناتو نیست اما ناتو در کوزوو حضور دارد و ما احساس امنیت می‌کنیم. ما نمی‌ترسیم اما در عین حال بسیار هوشیار هستیم.»

**یورونیوز: آیا از نظر امتیازدهی متقابل از هر دو طرف، انتظار نتیجه مثبتی دارید؟
**

آلبین کورتی: «ما خواستار روابط عادی هستیم. ما درک می‌کنیم که عادی‌سازی کامل روابط باید با به رسمیت شناختن متقابل به عنوان عنصر مرکزی آن همراه باشد. حرف من این نیست که به رسمیت شناختن متقابل باید تنها دستور کار روی میز باشد. من صبورانه برای بحث درباره همه موضوعات آمادگی دارم. دنبال هیچ کار عجولانه‌ای نیستم. تکرار می‌کنم که با حسن نیت و نیت خیر برای دستیابی به توافق آمادگی دارم. این توافق تنها دو عامل کوزوو و صربستان ندارد. اتحادیه اروپا هم هست و چهارچوبی محسوب می‌شود که در قالب آن مذاکره می‌کنیم و امیدواریم در همین راستا عضو آن شویم.»

**یورونیوز: بله اما آنها به پیروزی سیاسی بزرگی احتیاج دارند. آیا درک می‌کنید که شما کسی هستید که می توانید به این امر جامه واقعیت بپوشانید؟
**

آلبین کورتی: «خوب من نمی‌توانم با خودم به تنهایی توافق کنم. باید با صربستان و اتحادیه اروپا به توافق برسم. من در روز ۲۷ فوریه آماده امضا بودم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بورل: نخواهید از اوکراین حمایت نکنیم، روسیه را وادارید جنگ را تمام کند

اوج‌گیری تنش بین کوزوو و صربستان؛ واکنش‌های روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا

کوزوو برای توسعه «نیروی نظامی رسمی» از آمریکا تسلیحات مدرن دریافت می‌کند