بحران سیاسی در لبنان؛ نصرالله از چهره نزدیک به بشار اسد برای پست ریاست جمهوری حمایت کرد

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان
سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر حزب‌الله لبنان می‌گوید این جریان سیاسی از انتخاب سلیمان فرنجیه به عنوان رئيس جمهوری جدید این کشور حمایت می‌کند.

آگهی

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان می‌گوید این جریان سیاسی از نامزدی سلیمان فرنجیه برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور حمایت می‌کند. 

حمایت نصرالله از آقای فرنجیه در حالی رقم خورده که لبنان ماه‌ها درگیر بحران سیاسی است و تلاش‌ها برای تشکیل دولت در این کشور بی‌نتیجه مانده است. نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی ضمن حمایت از فرنجیه گفت: «ما هرگز از آرمان‌های خود عقب نشینی نکرده‌ایم. ما اجازه نمی‌دهیم که رئيس جمهوری تحمیلی از خارج برای لبنان انتخاب شود. ما فقط رئیس جمهوری می خواهیم که شجاع باشد و از پشت به مقاومت خنجر نزند.» 

هرچند حمایت نصرالله از فرنجیه اتفاق مهمی در صحنه سیاسی لبنان به شمار می‌رود چرا که این جریان سیاسی شیعه در لبنان جایگاه قابل توجهی دارد و با حمایت جمهوری اسلامی به یکی از اصلی‌ترین ستون‌های قدرت در این کشور مدیترانه‌ای تبدیل شده، اما در عین حال ناظران سیاسی چندان خوش‌بین نیستند که حتی با این تحول هم گره‌های سیاسی در لبنان حل و روند تشکیل دولت جدید تسریع شود. 

لبنان سه سال است که در یک بحران اقتصادی شدید به سر می‌برد. بحرانی که بانک جهانی آن‌را یکی از بدترین نمونه‌های جهان در دهه‌های اخیر نامیده است. 

فرنجیه ۵۷ ساله که روابط نزدیکی با بشار اسد، رئيس جمهوری سوریه دارد مدت‌هاست که در میان گزینه‌های ترجیحی حزب‌الله برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان مورد توجه قرار گرفته است. این نماینده پیشین مجلس و رهبر جنبش مسیحی «المرده» روابط گسترده‌ای با جریان‌های سیاسی درون لبنان دارد. با این حال او برای انتخاب به عنوان جانشینی میشل عون که چندین ماه است از سمت خود کناره‌گیری کرده کار دشواری در پیش خواهد داشت. 

 نمایندگان مجلس لبنان تاکنون ۱۱ دور برای انتخاب جانشین عون رای‌گیری کرده‌اند اما هیچ نامزدی نتوانسته به آرای کافی در این زمینه دست یابد. حزب‌الله و متحدانش در این رای‌گیری‌ها، رای سفید به صندوق انداخته‌اند و در مقابل برخی از قانون‌گذاران این گروه را به ممانعت از رای‌گیری متهم کرده‌اند. 

متحد مسیحی این گروه شیعه، یعنی جنبش میهنی آزادی با نامزدی فرنجیه مخالفت کرده چرا که جبران باسیل، رهبر این جریان سیاسی خود به عنوان یکی از نامزدهای تصدی ریاست جمهوری حضور دارد. این جریان مسیحی در سالهای اخیر همواره یکی از متحدین اصلی حزب‌الله در لبنان بوده و همراهی این دو در بسیاری از موارد موجب شده تا جریان‌های اهل سنت در این کشور به حاشیه رانده شوند. 

 با این حال جنبش شیعه امل از دیگر متحدان حزب‌الله هم از نامزدی فرنجیه حمایت کرده، هرچند همچنان دشوار به نظر می‌رسد که این نماینده پیشین مجلس بتواند از نمایندگان پارلمان رای اعتماد بگیرد. 

 شرایطی که هیچ حزب و یا بلوک پارلمانی اکثریت را در پارلمان لبنان در اختیار نداشته باشد، انتخاب رئيس جمهوری جدید می‌تواند ماه‌ها و حتی سالها به طول بینجامد. حزب‌الله پیش از اینکه در سال ۲۰۱۶ میشل عون به عنوان رئيس جمهوری انتخاب شود تاکتیک مشابهی را اتخاذ کرده و به مدت دو سال این کشور بدون رئیس جمهوری اداره می‌شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای فرنجیه نوه سلیمان فرنجیه است که در سالهای جنگ داخلی لبنان بین ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ رئيس جمهوری لبنان بود. نام او هم مانند پدربزرگش سلیمان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست‌وزیر لبنان در گفتگو با یورونیوز: توافق تهران و ریاض برای ما پیامد مثبت خواهد داشت

انتخابات لبنان؛ ارزیابی‌های اولیه از کاهش کرسی‌های حزب الله و متحدانش حکایت دارد

وزیر کشور لبنان: قتل صراف وابسته به حزب‌الله و رابط ایران، احتمالا کار اسرائیل بوده است