سفر رئیسی به چین؛ واشنگتن درباره همکاری تهران با پکن هشدار داد

عکس منتشر شده توسط خبرگزاری شینهوا، ابراهیم رئیسی، در سمت چپ، با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، قبل از دیدار آنها در تالار بزرگ مردم در پکن، سه شنبه، ۱۴ فوریه ۲۰۲۳، دست می دهد.
عکس منتشر شده توسط خبرگزاری شینهوا، ابراهیم رئیسی، در سمت چپ، با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، قبل از دیدار آنها در تالار بزرگ مردم در پکن، سه شنبه، ۱۴ فوریه ۲۰۲۳، دست می دهد. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با چین را تعیین کند اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما فکر می‌کنیم مهم است که بقیه جهان کاملا روشن کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و نفوذ بدخواهانه در سراسر منطقه و فراتر از آن، مورد قبول هیچ کشوری نیست.»

آگهی

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری ایران روز سه‌شنبه وارد چین شده تا با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کند. در جریان این سفر روسای جمهوری دو کشور  بیست سند همکاری امضا کردند. 

در مراسم استقبال از ابراهیم رئیسی در ساختمان کنگره ملی خلق چین، شی ‌جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری این کشور نیز حضور داشت و مذاکرات هیات‌های دو طرف بلافاصله پس از این مراسم آغاز شد.

سندهای همکاری در زمینه‌های مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی بین دو طرف امضا شده است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت محور اصلی این سفر را «اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین با تمرکز بر مسائل اقتصادی است.» عنوان کرد و گفت که «چین بزرگترین شریک تجاری ایران است».

ایران در سال ۱۳۹۹ توافق «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک» را با چین امضا کرد. اجرای توافقنامه ۲۵ ساله که محتوای آن همچنان نامشخص است همواره با تردیدهایی از جمله احتمال مغایرت امتیازات واگذار شده به چین با منافع ملی ایران همراه بوده است. برخی منتقدان از آن به عنوان «قرارداد ترکمنچای» یاد می‌کنند و عده‌ای آن را ناقض اصل ۷۷ قانون اساسی می‌دانند.

واکنش وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با سفر رئیسی به چین گفت که هر کشوری باید «ماهیت رابطه خود با چین را تعیین کند اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما فکر می‌کنیم مهم است که بقیه جهان کاملا روشن کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و نفوذ بدخواهانه در سراسر منطقه و فراتر از آن، مورد قبول هیچ کشوری نیست و جهان از آن حمایت نمی‌کند.»

ایران و چین دوستان دوران سخت

به گزارش خبرگزاری تسنيم ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر سه‌روزه خود به چین با «لی جان شو» رئیس کنگره ملی خلق چین دیدار و گفتگو کرد.

آقای رئیسی در این دیدار با تأکید بر اهمیت نقش همکاری‌های پارلمانی بر روند توسعه همکاری‌های دوجانبه، از «حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت پیشبرد روابط راهبردی» میان دو کشور قدردانی کرد.

آقای رئیسی در این دیدار از ایران و چین به‌عنوان «دوستان دوران سخت» یاد کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مذاكرات سازنده‌ای در جریان است

لی که چیانگ، نخست وزیر چین نیز درباره این دیدار گفت که مذاکرات «سازنده‌ای» میان دو کشور در جهت توسعه روابط در موضوعات مختلف در جریان است.

روابط دو کشور علیه هیچ کشور دیگری نیست

سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد این سفر گفته است که روابط دو کشور جنبه سازندگی دارد و «علیه هیچ کشور دیگری نیست».

 دعوت رسمی پکن از ابراهیم رئیسی در حالی صورت گرفته است که دو کشور در هفته‌های گذشته با تنش‌هایی روبرو بودند. تنش‌ها پس از سفر رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی آغاز شد. پکن پس از این سفر دو بیانیه مشترک با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منتشر کرد و به جمهوری اسلامی «درباره گسترش برنامه هسته‌ای و مداخله نظامی در منطقه» هشدار داد.

شی جین پینگ در سفر خود به عربستان  ده‌ها سند توافق به ارزش ۵۰ میلیارد دلار امضا کرد و  دولت چین در ماه ژانویه تاکید کرد به «گسترش و تقویت رابطه نزدیک تر با عربستان سعودی، یکی از مهم‌ترین متحدان منطقه‌ای» اهمیت زیادی می‌دهد.

چین در حالی در ماه‌های اخیر به عربستان نزدیک شده است که در سال‌‌های اخیر علی خامنه‌ای، رهبر ایران بارها بر گسترش و تقویت رابطه با چین و روسیه تاکید کرده است.

این اولین سفر دولتی رئیس جمهوری ایران به چین در ۲۰ سال گذشته است. در این سفر سه روزه هیاتی از مقام‌های بلندپایه ایران از جمله محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی و شش عضو دیگر کابینه ابراهیم رئیسی، شامل وزرای اقتصاد، نفت، امور خارجه، اقتصاد و امور دارایی، صنعت، معدن و تجارت، و کشاورزی نیز حضور دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین پس از دیدار با مقام ارشد چین: روابط با پکن در حال رسیدن به مرزهای جدیدی است

گزارش تلویزیون چین از تاثیر تحریم بر ایرانی‌ها

ابراهیم رئیسی: موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بشردوستانه و قابل مذاکره است