پوتین پس از دیدار با مقام ارشد چین: روابط با پکن در حال رسیدن به مرزهای جدیدی است

دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با وانگ ای، وزیر خارجه پیشین و دیپلمات ارشد چین در کرملین
دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با وانگ ای، وزیر خارجه پیشین و دیپلمات ارشد چین در کرملین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به روسیه سفر خواهد کرد و گفت که روابط این دو کشور در حال رسیدن به «مرزهای جدیدی» است. او این سخنان را در حالی مطرح کرد که پیش از این ایالات متحده از حمایت مادی پکن برای تهاجم روسیه به اوکراین ابراز نگرانی کرده بود.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه با اعلام خبر سفر همتاری چینی خود به مسکو گفت که روابط دو کشور در حال رسیدن به «مرزهای جدیدی» است. او این سخنان را در حالی مطرح کرد که پیش از این ایالات متحده از حمایت مادی پکن برای تهاجم روسیه به اوکراین ابراز نگرانی کرده بود.

آقای پوتین با استقبال از وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در کرملین گفت: «همکاری در عرصه بین المللی بین فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین همانطور که بارها گفته‌ایم برای ثبات وضعیت بین المللی بسیار مهم است.» به گفته او تجارت دوجانبه دو کشور «بهتر از حد انتظار» است و به زودی می‌تواند به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال برسد این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ تجارت میان این دو کشور ۱۸۵ میلیارد بوده است.

او همچنین در این نشست اعلام کرد: «روابط روسیه و چین همانطور که در سال های گذشته برنامه ریزی کرده بودیم در حال توسعه است. ما منتظر سفر رئیس جمهوری خلق چین به روسیه هستیم و در این مورد به توافق رسیده‌ایم. ما در حال رسیدن به مرزهای جدید هستیم و همه چیز در حال پیشرفت و توسعه است.»

آقای وانگ نیز در پاسخ به صحبت‌های رئیس جمهوری روسیه بدون اشاره به نام کشور آمریکا گفت که رابطه بین چین و روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست، و این دو کشور هرگز «تسلیم فشار دیگران نیز نمی‌شوند.»

زمانی که رئیس جمهوری چین درست قبل از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین، رو در رو با پوتین ملاقات کرد، آنها یک پیمان شراکت «بدون محدودیت» را امضا کردند که باعث ایجاد نگرانی در غرب شد.

چین بزرگترین خریدار نفت روسیه است که یکی از منابع کلیدی درآمد خزانه دولتی مسکو محسوب می‌شود.

حمایت قدرت‌های بزرگی مانند چین از روسیه در بحبوحه بزرگترین رویارویی با غرب از زمان اوج جنگ سرد به پوتین این امکان را می‌دهد تا انزوای روسیه در غرب را به عنوان یک چرخش به سمت شرق قلمداد کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه به پکن درباره عواقب حمایت مادی چین از حمله روسیه به اوکراین هشدار داد و گفت که واشنگتن نگران ارسال سلاح‌های چینی به روسیه است. پکن اما ادعای آقای بلینکن را رد کرد. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به سوالی درباره موضوع کمک چین، گفت: «نمایندگان پکن قبلاً به این سوال پاسخ داده‌اند، در واقع به شدت آن را رد کرده‌اند. اینجا چیزی برای اضافه کردن وجود ندارد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس جمهوری چین در طول درگیری در اوکراین در کنار پوتین ایستاده و در برابر فشار غرب برای منزوی کردن مسکو مقاومت کرده است. تجارت چین و روسیه از زمان حمله به اوکراین افزایش یافته و روسیه صادرات نفت به کشورهای آسیایی از جمله چین را افزایش داده است.

با این حال در میان نگرانی‌ها درباره نزدیکی چین و روسیه و تاثیر آن بر جنگ اوکراین چین همچنان مدعی بی طرفی در مورد تهاجم روسیه به اوکراین است، اما از محکوم کردن مسکو خودداری می‌کند و مدام سخنان کرملین که ناتو را برای تحریک درگیری مقصر می‌داند تکرار می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین: جنگ در اوکراین تشدید و حتی غیرقابل کنترل شده است

سفر رئیسی به چین؛ واشنگتن درباره همکاری تهران با پکن هشدار داد

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟