عبور شمار جانباختگان زلزله ترکیه و سوریه از ۳۶ هزار نفر؛ شورای امنیت برای سوریه تشکیل جلسه می‌دهد

عملیات امداد و نجات در ترکیه
عملیات امداد و نجات در ترکیه Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در شرایطی است که رئیس واحد امدادرسانی سازمان ملل متحد می‌گوید پس از یک هفته اکنون مرحله نجات در واکنش به زلزله ترکیه و سوریه «رو به پایان» است، قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد پشت درهای بسته تشکیل جلسه ‌دهد تا اعضای آن راه‌های افزایش کمک‌های بشردوستانه به سوریه را بررسی کنند.

آگهی

در شرایطی است که رئیس واحد امدادرسانی سازمان ملل متحد می‌گوید پس از یک هفته اکنون مرحله نجات در واکنش به زلزله ترکیه و سوریه «رو به پایان» است، قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) پشت درهای بسته تشکیل جلسه ‌دهد تا اعضای آن راه‌های افزایش کمک‌های بشردوستانه به سوریه را بررسی کنند.

در این جلسه که به درخواست سوئیس و برزیل تشکیل می‌شود، اعضای شورای امنیت درخواست‌ها برای باز کردن گذرگاه‌های مرزی جدید جهت ارسال کمک‌ها را مورد بررسی قرار خواهند داد.

این در شرایطی است که مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری، گفته است این سازمان در امدادرسانی به شمال غرب سوریه «شکست خورده است» و مردم این ناحیه «به درستی احساس می‌کنند به حال خود رها شده‌اند.»

آقای گریفیث افزود وظیفه جامعه بین‌المللی است که «این شکست را تا جایی که می‌توانیم اصلاح کنیم».

تا کنون در مجموع ۵۸ کامیون حامل کمک‌های خوراکی و غیرخوراکی متعلق به سازمان ملل از طریق گذرگاه باب‌الهوا وارد سوریه شده‌اند. با این حال گروه‌های امداد شهری در این ناحیه می‌گویند وضعیت کمک‌رسانی با کمبود شدید مواجه است و آوارگان سوری در وضعیت بحرانی به سر می‌برند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در همین حال و در جریان بازدید خود از شهر حلب در شمال سوریه گفت: «آنچه ما در این مناطق زلزله‌زده دیدیم این است که مرحله نجات افراد زنده از زیر آوار و همینطور مرحله خارج کردن اجساد در حال پایان است. اکنون نوبت به مرحله فراهم کردن سرپناه، مراقبت‌های روانی اجتماعی، غذا، تحصیل کودکان و اطمینان از آینده رسیده است.»

آخرین آمار رسمی از تعداد قربانیان نشان می‌دهد که بیش از ۳۶ هزار نفر بر اثر این زمین لرزه کشته شده‌اند. 

آقای گریفیث گفت دفتر او در «۲۴ ساعت آینده» تلاش‌ها برای تامین تقریباً سه ماه نیازهای بشردوستانه ترکیه و سوریه را آغاز خواهد کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همزمان عملیات امداد و نجات تعدادی از ساکنان منطقه از زیر آوار در حالی در دست انجام است که از ۷۲ ساعت اولیه اغلب به عنوان بازه زمانی حیاتی برای نجات افراد از زیر آوار یاد می‌شود. احتمال نجات افراد از زیر آوار پس از ۷۲ ساعت اولیه به تدریج کمتر و کمتر می‌شود.

آخرین موارد از نجات‌های «معجزه‌آسا» از زیر آوار شامل یک کودک هفت ساله و یک زن ۶۲ ساله می‌شود. ماموران امداد و نجات در حالی موفق به بیرون کشیدن این پسر هفت ساله از زیر آوار در استان هاتای شدند که ۱۶۳ ساعت از زمان وقوع زلزله می‌گذشت. 

یکی از امدادگران بریتانیایی در ترکیه روز یکشنبه ویدئویی در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که نجات یک مرد را از طریق تونلی که در زیر خرابی‌ها و آوار شکل گرفته بود نشان می‌داد. 

از سوی دیگر امدادگران اهل ترکیه و عمان در شهر انطاکیه روز دوشنبه یک زن را پس از گذشت ۱۷۶ ساعت زنده از زیر آوار بیرون آوردند. 

تیم‌های امدادی پیش از این نوزادی را به همراه مادرش نزدیک به ۹۰ ساعت پس از وقوع زلزله از زیر آوار نجات داده بودند.

در همین حال مقامات ترکیه تعدادی از پیمانکاران ترک را در ارتباط با ساخت و سازهای نواحی زلزله‌زده دستگیر کرده‌اند.

بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه در جریان سفر روز دوشنبه خود به دیاربکر گفت دادستانی تحقیقات قضایی را آغاز کرده و در حال شناسایی افرادی است که مسئول ساخت بناهای فروریخته بوده‌اند. به گفته وی تا کنون تنها در دیاربکر روند قضایی برای ۳۲ نفر آغاز شده است.

بنابراعلام خبرگزاری دولتی ترکیه همچنین دادستانی استان مالاتیا روز دوشنبه حکم بازداشت ۳۱ نفر را به دلیل فروریختن ساختمان‌های این شهر صادر کرده است. 

از مجموع بیش از ۳۶ هزار قربانی زلزله مرگبار دوشنبه هفته گذشته بیش از ۳۲ هزار نفر در ترکیه جان باختند. بیش از ۴۵۰۰ نفر نیز در سوریه کشته شدند. این در حالی است که سازمان ملل متحد روز یکشنبه هشدار داد که احتمالا آمار نهایی قربانیان زلزله «دو برابر» خواهد بود. 

آگهی

زلزله اخیر مرگبارترین زمین‌لرزه ترکیه از سال ۱۹۳۹ تاکنون بود. این زلزله همچنین ششمین بلای طبیعی مرگبار در قرن جاری محسوب می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلطیف روابط در پی زلزله مرگبار؛ وزیر خارجه یونان برای ابراز همدردی به ترکیه سفر کرد

گذرگاه مرزی ارمنستان و ترکیه پس از ۳۵ سال برای کمک به زلزله‌زدگان بازگشایی شد

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟