تلطیف روابط در پی زلزله مرگبار؛ وزیر خارجه یونان برای ابراز همدردی به ترکیه سفر کرد

زلزله بامداد دوشنبه در ترکیه و سوریه
زلزله بامداد دوشنبه در ترکیه و سوریه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه یونان به عنوان اولین مقام ارشد اروپایی که پس از وقوع زمین لرزه به ترکیه سفر کرده قرار است از مناطق زلزله‌زده بازدید کند.

آگهی

نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان روز یکشنبه در پی وقوع زلزله اخیر در ترکیه برای ابراز مراتب همدردی خود به این کشور سفر کرد. 

این سفر در حالی انجام می‌شود که روابط یونان و ترکیه طی دهه‌های اخیر همواره تحت‌الشعاع اختلاف‌های متعدد بین دو کشور قرار داشت. بیش از ۲۸ هزار نفر در ترکیه و سوریه بر اثر زمین لرزه ۷.۸ ریشتری در جنوب ترکیه کشته شدند. انتظار می‌رود که آمار قربانیان این زلزله افزایش یابد. 

با گذشت شش روز از وقوع این زلزله شمار افرادی که امدادگران موفق به نجات آنها از زیر آوار می‌شوند رو به کاهش است. با این حال امدادگران در جنوب ترکیه روز یکشنبه موفق شدند مرد ۳۵ ساله‌ای را پس از گذشت ۱۴۹ ساعت از زیر آوار نجات دهند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزیر خارجه یونان به عنوان اولین مقام ارشد اروپایی که پس از وقوع زمین لرزه به ترکیه سفر کرده قرار است از مناطق زلزله‌زده بازدید کند. نیکوس دندیاس در مرحله اول سفرش با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد. 

وزیر خارجه یونان در نظر دارد راه‌های افزایش کمک آتن به ترکیه برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان را بررسی کند. یونان یکی از اولین کشورهایی بود که برای ارسال کمک به ترکیه اعلام آمادگی کرد. 

به گفته مقام‌های ترکیه حدود ۸۰ هزار نفر از مصدومان زلزله در بیمارستان بستری هستند و بیش از یک میلیون نفر نیز در مراکز اسکان موقت به سر می‌برند. یکی از نگرانی‌ها همزمان با ادامه عملیات امداد و نجات در جنوب ترکیه احتمال شیوع بیماری‌های همه‌گیر در مناطق زلزله‌زده است. 

بسیاری از ساکنان شمال غرب سوریه در پی این زلزله برای دومین بار طی سال‌های اخیر سرپناه خود را از دست داده‌اند. این منطقه از سوریه تحت کنترل شورشیان مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور است. جنگ داخلی سوریه پیش از این تعداد زیادی از ساکنان این منطقه را مجبور به ترک محل زندگی خود کرده بود. 

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه از زمین‌لرزه ترکیه و سوریه به عنوان «بدترین رویداد ۱۰۰ سال اخیر» در این منطقه یاد کرده است. مارتین گریفیس هشدار داده است که آمار قربانیان زلزله دستکم دو برابر خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان شرایط دریافت ویزا را برای برخی از بازماندگان زلزله ترکیه و سوریه تسهیل می‌کند

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

هفته کاری چهار روزه و بازدهی کارمندان، شرکتی در ترکیه‌ از مزایای آن می‌گوید