سخنرانی سالانه رئیس‌ جمهور آمریکا در کنگره؛ بایدن خواستار همکاری جمهوری‌خواهان با دولت شد

جو بایدن در سخنرانی سالانه کنگره آمریکا
جو بایدن در سخنرانی سالانه کنگره آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) در سخنرانی سالانه خود که در کنگره آمریکا ایراد شد از کارنامه یکساله خود در احیای اقتصاد کشور دفاع کرد و به موضوعات مختلفی از جمله تشریح موضع آمریکا در قبال حمله روسیه به اوکراین و مسئله چین پرداخت.

آگهی

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) در سخنرانی سالانه خود که در کنگره آمریکا ایراد شد از کارنامه یکساله خود در احیای اقتصاد کشور دفاع کرد و به موضوعات مختلفی از جمله تشریح موضع آمریکا در قبال حمله روسیه به اوکراین و مسئله چین پرداخت.

آقای بایدن در این سخنرانی ۷۳ دقیقه‌ای که همه‌ساله در همین زمان انجام می‌شود و بر سیاست‌های کلی دولت در بخش‌های داخلی و خارجی متمرکز است، تلاش کرد تا تصویری از آمریکا به دست بدهد که نسبت به دو سال پیش و آغاز کار او به عنوان رئیس‌ جمهوری به طرز چشمگیری بهبود یافته است.

رئیس‌ جمهوری آمریکا در سخنرانی خود ۱۳ بار از عبارت «کار را تمام کنید» استفاده کرد و قانونگذاران کنگره از دو حزب را تشویق کرد تا از لوایح دولت برای محدود کردن هزینه‌های انسولین برای تمامی آمریکایی‌ها، مقابله با تغییرات آب و هوایی، افزایش مالیات بر ثروتمندان و شرکت‌ها و همینطور ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی حمایت کنند.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان منتقد جدی سیاست‌های آقای بایدن هستند و در تمامی جبهه‌های یاد شده، احتمال تصویب لوایح دولتی حتی کمتر از زمانی است که کنگره تحت کنترل انحصاری دموکرات‌ها بود.

آقای بایدن در سخنرانی خود به مسائل سیاست خارجی و از جمله رابطه با چین اشاره کرد. سخنرانی سالانه تنها چند روز پس از آن انجام می‌شد که وی به ارتش دستور داد یک بالن مظنون به جاسوسی چین را، که بر فراز خاک این کشور پرواز می‌کرد، ساقط کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره گفت: «اشتباه نکنید؛ همانطور که هفته گذشته روشن کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد. و ما این کار را کردیم.»

این در شرایطی است که جمهوری‌خواهان در کنگره منتقد تاخیر آقای بایدن در ساقط کردن بالن چینی هستند و می‌گویند چرا وی برای اقدام علیه این بالن یک هفته صبر کرده است.

تهاجم روسیه به اوکراین نیز یکی دیگر از محورهای اظهارات جو بایدن بود. سخنرانی سالانه رئیس‌ جمهوری آمریکا در شرایطی انجام می‌شد که آقای بایدن تلاش دارد ائتلاف داخلی و خارجی جاری را برای ارسال کمک‌های نظامی و اقتصادی به اوکراین حفظ کند.

وی گفت: «ما با هم کاری را انجام دادیم که آمریکا همیشه در بهترین حالت ممکن انجام می‌دهد. ما رهبری کردیم. ما ناتو را متحد کردیم و یک ائتلاف بین‌المللی ساختیم. ما در مقابل تجاوزات پوتین ایستادیم. ما در کنار مردم اوکراین ایستادیم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای بایدن در این سخنرانی به مسائل خارجی دیگر نظیر بحران اتمی ایران اشاره‌ای نکرد. 

این اولین سخنرانی سالانه آقای بایدن در کنگره پس از شکست دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان و از دست دادن اکثریت مجلس محسوب می‌شد. رئیس‌جمهور آمریکا با این حال گفت «دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم با هم در این کنگره جدید کار کنیم».

جو بایدن ۸۰ ساله در حالی خود را برای نامزدی احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز می‌کند که بنابر یک نظرسنجی تازه که توسط خبرگزاری فرانسه انجام شده است، تنها یک چهارم بزرگسالان آمریکایی می‌گویند همه‌چیز در مسیر درست پیش می‌رود و حدود سه‌چهارم آمریکایی‌ها بر این نظرند که همه چیز در مسیر اشتباه است. اکثریت دموکرات‌ها نیز نمی‌خواهند بایدن به دنبال یک دوره دیگر ریاست جمهوری باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همزمان با تشدید تنش‌های پکن و تایپه، مقام ارشد حزب اپوزیسیون تایوان به چین سفر می‌کند

سخنرانی سالانه جو بایدن در کنگره آمریکا: دیکتاتورها باید بهای تجاوزشان را بپردازند

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد