همزمان با تشدید تنش‌های پکن و تایپه، مقام ارشد حزب اپوزیسیون تایوان به چین سفر می‌کند

پرچم تایوان
پرچم تایوان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آندرو هسیا، به عنوان یکی از مقام‌های ارشد حزب کومینتانگ پیش از این هم به پکن سفر کرده بود. دولت تایوان همان زمان هم سفر این مقام ارشد حزب اپوزیسیون کومینتانگ را محکوم کرده بود.

آگهی

در بحبوحه ادامه تنش‌های نظامی و سیاسی بین چین و تایوان، یکی از رهبران ارشد حزب اصلی اپوزیسیون تایوان، این هفته به چین سفر خواهد کرد تا با مقام‌های پکن دیدار کند. 

حزب کومینتانگ یا KMT تایوان با اعلام این مطلب می‌گوید که آندرو هسیا، معاون این حزب روز چهارشنبه راهی چین می‌شوند و با سونگ تانو، رئيس تازه منصوب شده دفتر امور تایوان چین گفتگو کند. این دیدار، تعاملی نادر و سطح بالا میان سیاستمدار ارشد تایوانی و چینی به شمار می‌رود. 

این حزب تایوانی همچنین اعلام کرده، هسیا که یک دیپلمات پیشین و رئيس سابق شورای امور سرزمین اصلی تایوان است بر پایه «رعایت کرامت و برابری» با طرف مقابل گفتگو می‌کند. 

حزب کومینتانگ همچنین افزوده که در این دیدار هسیا «آخرین نگرانی‌های عمومی تایوان در خصوص امنیت منطقه تایوان و همچنین انتظارات برای برآورده کردن صلح و ثبات منطقه‌ای» را منعکس خواهد کرد.

حزب KMT به طور سنتی طرفدار روابط نزدیک با چین است اما به شدت طرفداری از پکن را رد می‌کند. دفتر امور تایوان چین در واکنش به سفر هسیا گفته از این ملاقات استقبال خواهد کرد. هسیا در اوت گذشته مدت کوتاهی پس از برگزاری مانور نظامی و پرواز جنگنده‌های چینی در نزدیکی تایوان به پکن سفر کرده بود. دولت تایوان همان زمان این سفر را محکوم کرده بود. 

از زمان به قدرت رسیدن تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان در سال ۲۰۱۶، گفتگویی میان چین و تایوان صورت نگرفته است. پکن رئيس جمهوری تایوان را یک «جدایی طلب» می‌خواند و تماس‌های مکرر تسای برای از سر گیری گفتگوها را رد کرده است. این در حالیست که مقام‌های تایوان خود را منطقه‌ای خودمختار می‌دانند که اساسا بخشی از سرزمین چین نیست که بخواهد «جدایی طلب» باشد. 

با وجود انتقادات دولت تایوان از ارتباطات حزب کومینتانگ با چین، سران این جریان سیاسی از این اقدام خود دفاع می‌کنند و معتقدند باید خطوط ارتباطی با پکن باز نگه داشته شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این حزب در بیانیه خود در خصوص سفر هسیا به چین می‌گوید: «باتوجه به بن‌بست کنونی در روابط سراسر تنگه تایوان، طبیعی است که بیکار ننشینیم و اقدامات لازم در این زمینه را در دستور کار قرار دهیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنرانی سالانه رئیس‌ جمهور آمریکا در کنگره؛ بایدن خواستار همکاری جمهوری‌خواهان با دولت شد

گروهی از اعضای کنگره آمریکا با وجود واکنش‌های خشمگینانه چین به تایوان رفتند

اعتراض تایوان به ورود اعضای گارد ساحلی چین به یک قایق توریستی در نزدیکی جزیره کینمن