هشدار سازمان سیا به خطر پکن برای تایوان: رقابت آمریکا با چین می‌تواند شدیدتر از رقابت با شوروی باشد

ویلیام برنز، رئيس سازمان سیا
ویلیام برنز، رئيس سازمان سیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس سازمان سیا می‌گوید رقابت‌های میان ایالات متحده و چین تنها به یک حوزه محدود نمی‌شود و ابعاد و زوایای گسترده و پیچیده‌ای دارد.

آگهی

ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا آمریکا می‌گوید نباید جاه‌طلبی‌های شی جین پینگ، رئيس جمهوری چین در قبال تایوان را دست‌کم گرفت، هرچند او احتمالا از عملکرد بسیار ضعیف ارتش روسیه در اوکراین متعجب شده است. 

این دیپلمات پیشین و عالیرتبه آمریکایی همچنین تاکید کرد که با وجود اینکه احتمالا عملکرد ارتش روسیه در اوکراین باعث هوشیاری او شده و دریافته که اجرای چنین تصمیمی چندان ساده نیست اما به هر ترتیب نباید جاه‌طلبی‌های او را دست‌کم گرفت. 

آقای برنز در سخنرانی خود در دانشگاه جرج واشنگتن همچنین اضافه کرد که ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که شی جین پینگ به ارتش چین دستور داده که تا سال ۲۰۲۷ به جزیره تایوان حمله کند هرچند به باور او به این بدان معنا نیست که این اتفاق حتما در سال ۲۰۲۷ انجام خواهد شد بلکه نشانگر جدیت، تمرکز و جاه‌طلبی رهبر چین به شمار می‌آید. 

او که یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکایی در گفتگوهای منتهی به برجام بود همچنین اضافه کرد که تهاجم روسیه به اوکراین باعث شده تا چین بیش از گذشته هوشیارانه عمل کند و احتمالا آنها تلاش خواهند کرد از عملکرد «بسیار ضعیف» ارتش روسیه درس‌های زیادی بگیرند.

 برنز در ادامه با اشاره به اینکه شی جین پینگ احتمالا از اتفاقاتی که در اوکراین رخ داده «متعجب و بی‌قرار» است افزود: «من فکر می‌کنم اشتباه است که تعهد متقابل در مشارکت میان چین و روسیه را دست‌کم بگیریم اما در عین حال باید در نظر داشت که روابط میان پکن و مسکو، یک دوستی بدون محدودیت نیست.»

روسیه و چین در فوریه گذشته و اندکی پیش از حمله نیروهای روسی به اوکراین یک شراکت بدون محدودیت امضا کردند و روابط اقتصادی آنها با کاهش روابط روسیه با غرب رونق گرفته است. 

در عین حال تهاجم روسیه به اوکراین به نگرانی‌ها در غرب در خصوص احتمال انجام اقدامی مشابه از سوی چین در قبال تایوان دامن زده است. جزیره‌ای که پکن آن‌را بخشی از قلمرو خود می‌داند اما حاکمان این جزیره بر خودمختاری خود تاکید دارند. 

چین از محکوم کردن عملیات روسیه علیه اوکراین خودداری کرده، اما مراقب بوده که از حمایت مادی مستقیمی که می‌تواند تحریم‌های غرب مانند تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو را به همراه داشته باشد، پرهیز کند.

رئيس سازمان سیا همچنین در خصوص جنگ اوکراین تاکید کرد که ۶ ماه آینده بسیار در تعیین سرنوشت جنگ حیاتی خواهد بود. 

همزمان با سخنرانی آقای برنز، خبرهایی از سوی مقامات آمریکایی منتشر شد مبنی بر اینکه یک بالن مشکوک جاسوسی چینی چند روزی است که بر فراز ایالات متحده پرواز می‌کند و مقامات ارشد ایالات متحده به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا توصیه کرده اند از ترس اینکه بقایای این بالن ممکن است به تهدیدی امنیتی تبدیل شود، از شلیک کردن به آن خودداری کنند. 

برنز در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به این بالن نکرد اما چین را «بزرگترین چالش ژئوپلیتیکی» خواند که در حال حاضر ایالات متحده با آن مواجه است.

معاون پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما در ادامه گفت: «رقابت با چین در مقیاس خود منحصر به فرد است، تقریبا در همه حوزه‌ها، نه فقط نظامی، ایدئولوژیک، بلکه اقتصادی، فناوری و همه چیز از فضای سایبری گرفته تا خود فضا نیز مشاهده می‌شود. این رقابت‌ها حتی می‌تواند شدیدتر از رقابت‌ با شوروی باشد.» 

او همچنین در بخشی از صحبت‌هایش به اتفاقات ایران اشاره کرد و گفت: «حکومت ایران به طور فزاینده‌ای با مسائل داخل کشور درگیر و شرایط  داخلی در آنجا ناآرام است. برنز همچنین با اشاره به «زنان به ستوه آمده ایرانی»، شجاعت آنها تحسین کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او در ادامه همکاری‌های نظامی میان ایران و روسیه را نیز نگران‌کننده توصیف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش بودجه نظامی چین؛ پکن طرح آماده‌سازی رزمی ارتش در ۲۰۲۳ را کلید زد

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند

گفتگوی رهبران آمریکا و چین؛ شی‌ جین پینگ: از خط قرمز تایوان عبور نکنید