وال‌استریت ژورنال: تهران و مسکو به دنبال ساخت کارخانه تولید پهپادهای چابک‌تر در روسیه هستند

نمایش ماکت پهپاد شاهد-۱۲۹ در مسیر راهپیمایی روز ۱۱ فوریه ۲۰۱۶ در تهران.
نمایش ماکت پهپاد شاهد-۱۲۹ در مسیر راهپیمایی روز ۱۱ فوریه ۲۰۱۶ در تهران. Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«در صورت به بهره‌برداری رسیدن این کارخانه، برآورد می‌شود در سال‌های پیش‌رو دست‌کم ۶ هزار پهپاد برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در این محل ساخته شود.»

آگهی

یک روزنامه آمریکایی به نقل از «مقامات یک کشور همسو با ایالات متحده آمریکا»، در گزارشی عنوان می‌کند که «مسکو و تهران در حال پیشبرد برنامه‌هایی برای ساخت کارخانه تولید پهپادهای طراحی‌شده ایرانی در روسیه هستند.» در صورت به بهره‌برداری رسیدن این کارخانه، برآورد می‌شود در سال‌های پیش‌ِرو دست‌کم ۶ هزار پهپاد برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در این محل ساخته شود.

این مقامات ناشناس به «وال‌استریت ژورنال» گفته‌اند که یک هیات بلندپایه ایرانی در اوایل ژانویه به روسیه سفر کردند تا از محل در نظرگرفته‌شده برای ساخت کارخانه بازدید و جزئیات راه‌اندازی این پروژه را بررسی کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش‌تر دولت بایدن هشدار داده بود که مسکو و تهران به دنبال «مشارکت دفاعی تمام عیار» هستند. به گفته مقامات کاخ سفید، مسکو در حال آموزش خلبانان ایرانی برای پرواز با جنگنده‌های روسی است و قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی این جنگنده‌‌ها را در اختیار تهران قرار دهد.

جزئیات سفر هیات ایرانی به روسیه به نقل از وال‌استریت ژورنال

در ماه دسامبر، کاخ سفید هشدارهایی را در مورد امکان ایجاد خط تولید مشترک پهپاد بین ایران و روسیه صادر کرده بود. حال اینکه به استناد گزارش وال‌استریت‌ژورنال، سفر هیات ایرانی در پنجم ژانویه به شهر «یلابوگا» روسیه که در فاصله تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد، این گفتگوها را به مرحله عملیاتی نزدیک‌تر کرده است.

بر اساس اطلاعات این مقام‌ها، ریاست هیات ایرانی را عبدالله محرابی، رئیس سازمان جهاد تحقیقاتی و خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران و همچنین قاسم دماوندیان، مدیر اجرایی شرکت صنایع هوایی قدس بر عهده داشتند. .

درست یک روز پس از پرواز مقامات ایرانی به روسیه برای گفت‌وگو درباره کارخانه تولید پهپاد، ایالات متحده در ششم ژانویه، قاسم دماوندیان مدیر اجرایی شرکت صنایع هوایی قدس را تحریم کرد. عبدالله محرابی نیز از ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱ تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد.

پهپادهای جدید با موتور تقویت شده خواهند بود

کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات اوکراین در ماه دسامبر به روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفته بود که روسیه با وجود این که صدها پهپاد انتحاری از نوع شاهد را از ایران خریداری کرده، ‌ولی همچنان سعی دارد تا با ارائه مشوق‌هایی ایران را ترغیب کند تا به تامین پهپادی خود ادامه داده و علاوه بر این‌ها، موشک‌های خود را نیز در اختیار مسکو قرار دهد. البته تهران مدعی است که پهپادهای ایرانی موجود در روسیه پیش از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین در اختیار روسیه قرار گرفته و موشک‌های این کشور نیز به روسیه ارسال نشده  است. 

نیروی هوایی اوکراین مدعی است که در جریان حمله نظامی روسیه به اوکراین بیش از ۵۴۰ پهپاد را سرنگون کرده است. وال‌استریت ژورنال در گزارش خود به تاریخ پنجم فوریه ۲۰۲۳ نوشته است که ایران و روسیه در تلاش هستند تا مدل پهپادهای شاهد-۱۳۶ را با موتور جدید تقویت‌شده‌ای برای پرواز با سرعت بالاتر و برد پروازی بیشتر تولید کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خلبانان روس که سقوط پهپاد آمریکایی را رقم زدند جوایز دولتی گرفتند؛ آمریکا چه می‌کند؟

سی‌ان‌ان: روسیه برخی از تسلیحات آمریکایی غنیمت گرفته شده در جنگ اوکراین را به ایران فرستاده است

مدودف در واکنش به اعطای تسلیحات جدید به اوکراین: تمامی سرزمین‌های تحت حاکمیت کی‌یف در آتش خواهد سوخت