زلنسکی؛ با اتحاد بزرگ روسیه و ایران در حال جنگیم؛ اسرائیل حمایت سایبری و مخابراتی کند و پهپاد بدهد

فن‌آوری نظامی اسرائیل در جریان مانور نظامی سال ۲۰۱۰
فن‌آوری نظامی اسرائیل در جریان مانور نظامی سال ۲۰۱۰ Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه‌ای با یادآوری این نکته که « در حال جنگ با یک اتحاد بزرگ بین روسیه و ایران هستیم» ابراز امیدواری کرد تا اسرائیل با واکنش شدید به این موضوع به کی‌یف کمک کند.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه با تلویزیون اسرائیل ادعا کرد که بالاخره تل‌آویو سیستم‌های پیشرفته مخابراتی نظامی را که از ماه‌ها پیش مورد تقاضای کی‌یف بودند به اوکراین تحویل خواهد داد اما جزئیات آن کماکان نامشخص است.

زلنسکی در برنامه «اودا» که دوشنبه شب از کانال ۱۲ اسرائیل پخش می‌شد با تصریح بر اینکه عدم تمایل اسرائیل به ارائه کمک‌های دفاعی به اوکراین را درک نمی‌کند ارتباط این موضوع به امنیت ملی اسرائیل را وارد ندانست. 

او با بیان اینکه این مسئله بیشتر زائیده نوع نگرش مقامات اسرائیل به شخص پوتین است اعلام کرد که تقاضای مربوط به سیستم‌های پیشرفته مخابراتی ماه‌ها پیش (اواخر فوریه) و حتی قبل از درخواست مربوط به سیستم پدافند هوایی نظیر گنبد آهنین تقدیم مقامات اسرائیلی شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین در این گفتگوی تلویزیونی همچنین اعلام کرد که از اسرائیل خواسته تا پهپاد در اختیار کی‌یف قرار دهد و از کشورش در تهدیدات سایبری نیز حمایت کند.

پس از گزارش‌های متعدد مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه در جنگ اوکراین بود که کی‌یف در آخرین تقاضای خود از تل‌آویو، خواستار ارسال پهپادهای تولیدی اسرائیل به اوکراین شد.

یکی از دلایل اسرائیل برای اتخاذ موضع انفعالی نیاز راهبردی به تداوم آزادی عملش در سوریه و مهار کردن ایران در مجاورت مرزهایش است. با توجه به اینکه بخش بزرگی از حریم هوایی سوریه همچنان تحت کنترل روسیه است، تل‌‌آویو ترجیح داده تا به همکاری‌های نظامی با مسکو محوریت دهد. از سوی دیگر برخی از مقامات اسرائیلی بیم آن دارند که فناوری‌های پیشرفته نظامیاشان به دست دشمن بیافتد و محدودیت در تولید و عرضه را بهانه می‌کنند.

این درحالیست که یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در دیدار اخیرش با وزیر خارجه اوکراین بر نگرانی فزاینده کشورش از همکاری‌های نظامی بین روسیه و ایران تاکید کرده است.

اکنون ولودیمیر زلنسکی در جریان این مصاحبه با یادآوری این نکته که « در حال جنگ با یک اتحاد بزرگ بین روسیه و ایران هستیم» ابراز امیدواری کرده که این واقعیت باعث شود اسرائیل با واکنش شدید به این موضوع به کی‌یف کمک کند. 

زلنسکی در ادامه ادعا کرد که طبق اطلاعات سرویس امنیتی اوکراین و کشورهای دیگر روسیه تا کنون حدود ۱۵۰۰ حمله با استفاده از پهپادهای ایرانی در خاک اوکراین صورت داده است. او در ادامه با ذکر این جمله که « بیایید با هم فکر کنیم که آنها در نهایت از چند تا پهپاد استفاده خواهند کرد که شاید فقط محدود به اوکراین هم نباشد» تلویحا به تهدید گسترده‌تری که اتحاد بین روسیه و ایران می‌تواند در پی داشته باشد، اشاره کرد.

آقای زلنسکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صحبت‌های چند ماه پیش نفتالی بنت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل در باره آمادگی کشورش برای «میانجیگری» میان روسیه و اوکراین گفت: روس‌ها نه به‌دنبال «میانجی» که در پی «خرید زمان» بودند و این ویژگی را در نفتالی بنت دیدند و از او استفاده کردند. بنت می‌خواست جنگ را متوقف کند ولی موفق به این کار نشد.

رئیس‌جمهور اوکراین با انتقاد از موضع «منفعلانه» تل‌آویو گفت در این منازعه اسرائیل باید یک طرف را انتخاب کند. زلنسکی تصریح کرد قصد مقایسه ندارد ولی اسرائیل باید ازسیاست سکوت برخی کشورهای اروپایی در جریان جنگ جهانی دوم حذر کند. او در ادامه تاکید کرد: «وقتی سکوت را می‌شنوید بویژه وقتی از طرف اسرائیل باشد آنوقت است که شروع می‌کنید به شنیدن صدای نازی‌ها. پیام من این بود.»

از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، مقامات کی‌یف بارها از اسرائیل خواستار کمک‌های نظامی شده‌اند این درحالیست که تل‌آویو تاکنون حمایت‌های خود را به کمک‌های بشردوستانه محدود کرده است. 

سفیر اوکراین در اسرائیل روز یکشنبه به نشریه هیل گفته که کی‌یف برای متقاعد کردن اسرائیل به ارسال سلاح به اوکراین از اهرم فشار آمریکا هم استفاده می‌کند. او ضمن استقبال از برخی کمک‌های فنی دفاعی اسرائیل به کشورش و اشاره به وعده‌های مقامات اسرائیلی برای تحویل سیستم مخابراتی پیشرفته به کی‌یف که در هشدار دادن به افراد غیرنظامی در زمان حملات هوایی و موشکی کاربرد دارد، خواستار کمک‌های بیشتر اسرائیل شده است.

 سفیر اوکراین در اسرائیل می‌گوید در دیدار با سفیرایالات متحده در اسرائیل از وی خواسته تا با استفاده از «سلاح‌مخفی» تل‌آویو را مجاب کند تا حمایت‌های دفاعی خود را در اختیار اوکراین بگذارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سی‌ان‌ان: تهران بدنبال کمک هسته‌ای مسکو؛ آیا دوپینگ روس‌ها «زمان گریز» ایران را کوتاه‌تر می‌کند؟

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند

هشدار زلنسکی در مورد تبعات کمبود تسلیحات؛ بایدن: ۶۰ میلیارد دلار را دریافت شده بدان