حمله با «پهپادهای ایرانی» به اوکراین؛ زلنسکی اسرائیل را عامل تقویت ائتلاف مسکو و تهران دانست

پهپاد انتحاری ایران هنگام حمله به یک هدف فرضی در جریان یک رزمایش
پهپاد انتحاری ایران هنگام حمله به یک هدف فرضی در جریان یک رزمایش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته به سفرای اتحادیه اروپا گفته بود که تل‌آویو با وجود استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین، به کی‌یف کمک نظامی نخواهد کرد.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی روز دوشنبه از بی‌طرفی اسرائیل در جنگ اوکراین انتقاد کرد و گفت تصمیم رهبران اسرائیلی برای حمایت نکردن از کی‌یف، سبب تشویق مشارکت نظامی روسیه با ایران شده است.

رئیس جمهوری اوکراین که به صورت ویدیویی در یک کنفرانسی خبری تدارک دیده شده از سوی نشریه اسرائیلی هاآرتص سخن می‌گفت در ادامه تصریح کرد: «اگر اسرائیل به اوکراین برای دفاع در برابر حملات روسیه با استفاده از پهپادهای ایرانی کمک نظامی می‌کرد، این همکاری بین مسکو و تهران روی نمی‌داد.»

وی سپس با اشاره به حملات پیشین روسیه به کریمه و ضمیمه کردن آن به خاک خود در سال ۲۰۱۴ خطاب به خبرنگاران اسرائیلی گفت: «اگر سیاستمداران شما در آن زمان فقط یک تصمیم واحد گرفته بودند، این اتحاد به سادگی اتفاق نمی‌افتاد... به نظر می‌رسد این تصمیم مدت‌ها پیش در سال ۲۰۱۴ اتخاذ شده بود، زمانی که روسیه تجاوزات خود را علیه اوکراین آغاز کرد.»

اسرائیل از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه گذشته تهاجم نظامی به همسایه غربی خود را آغاز کرد، سیاست سختگیرانه ای را در زمینه عدم ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین، بویژه در خصوص تحویل سیستم هایی که می تواند به کی‌یف در رهگیری حملات موشکی و پهپادی کمک کند، اتخاذ کرده است.

رسانه‌ اسرائیلی «آی۲۴» در گزارشی اعلام کرده است که موضع تل‌آویو در این خصوص طی ماه‌های اخیر کمی دستخوش تغییر شده و از بی‌طرفی تقریبی به محکومیت شدیدتر روسیه شیفت کرده است.

با این حال، بنا به گزارش «آی۲۴» بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه به همتای اوکراینی خود، الکسی رزنیکوف، یادآور شد که «اسرائیل سامانه‌های تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.»

اسرائیل اطلاعاتی در باره پهپادهای ایرانی به اوکراین می‌دهد

یک مقام ارشد اوکراینی روز یکشنبه اعلام کرد که اسرائیل اطلاعاتی درباره پهپادهای انتحاری ایران در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد. این مقام رسمی به نیویورک تایمز گفته که اسرائیل «اطلاعات مفیدی به منظور هدف قرار دادن پهپادهای ایرانی» با کی‌یف به اشتراک گذاشته است.

به ادعای یوری ساک، مشاور وزیر دفاع اوکراین، ارتش این کشور در حال حاضر به طور معمول بیش از ۷۰ درصد از پهپادهای شاهد-۱۳۶ را که روسیه در حملات خود از آن بهره می‌برد، ساقط می‌کند. این پهپادها به گزارش «آی۲۴» ماه اوت از ایران خریداری شده و در حمله به زیرساخت‌های شهری از آنها استفاده می‌شود.

تهران همواره و بارها ادعای مقامات اوکراینی و غربی مبنی بر فروش پهپادهای انتحاری شاهد به روسیه برای استفاده از آنها در جنگ اوکراین را رد کرده است.

مشاور وزیر دفاع اوکراین سپس مدعی شده است که پهپادهای انتحاری ایرانی برای استفاده در جنگ اوکراین توسعه نیافته‌اند بلکه بخشی از یک ظرفیت جمعی هستند که برای حمله به اسرائیل طراحی شده‌اند.

یوری ساک سپس از اوکراین به‌عنوان میدان آزمایش و شناسایی نقاط ضعف این پهپاد‌ها نام برده و مدعی شده است که پهپادهای انتحاری ایران قرار است پس از تکامل دیر یا زود علیه اسرائیل استفاده شود.

وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام کرده است که مسکو استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین را برای جایگزینی تسلیحات دقیق دوربرد خود افزایش می دهد.

رسانه خبری «آی‌۲۴» همچنین در گزارش خود به نقل از یک منبع ناشناس اوکراینی اعلام کرده است که یک شرکت امنیتی خصوصی اسرائیل تصاویر ماهواره‌ای از مواضع ارتش روسیه را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته به سفرای اتحادیه اروپا گفته بود که تل‌آویو با وجود استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین، به کی‌یف کمک نظامی نخواهد کرد.

نتانیاهو: نخست وزیر شوم ارسال سلاح به اوکراین را بررسی می‌کنم

بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون دولت کنونی اسرائیل روز جمعه گذشته در مصاحبه با «یو.اس.ای تودی» گفت که در صورت به دست گرفتن دوباره سکان نخست وزیری، احتمال ارسال سلاح به اوکراین را بررسی خواهد کرد.

آقای نتانیاهو در این مصاحبه به انتقادات مطرح علیه دولت کنونی اسرائیل به دلیل امتناع از ارسال تسلیحات به اوکراین اشاره کرد که بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل در اوایل این هفته بر آن تاکید کرده بود.

وی در این خصوص تصریح کرد: «به تازگی در این مورد از من سؤال شد و من گفتم وقتی به قدرت رسیدم بررسی خواهم کرد. همه ما با اوکراین ابراز همدردی می‌کنیم و من در این میان استثنا نیستم.»

این سخنان اما در تناقض آشکار با مصاحبه چند روز قبل بنیامین نتانیاهو با «ام.اس ان بی سی» است که در آن رویکرد «محتاطانه» ائتلاف فعلی حاکم در قبال اوکراین را ستایش کرده بود.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه قدرت اروپایی خواستار تحقیق سازمان ملل درباره پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شدند

جنگ در اروپا؛ تهران با تکرار «پهپاد به روسیه نداده‌ایم»: اتباع ایرانی اوکراین را ترک کنند

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند