رئیس‌جمهوری اوکراین: روسیه دو هزار پهپاد شاهد۱۳۶ به ایران سفارش داده است

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی روز دوشنبه ۲۴ اکتبر اعلام کرد که بر اساس اطلاعاتی که این کشور در اختیار دارد، روسیه حدود ۲ هزار پهپاد از نوع «شاهد۱۳۶» به ایران سفارش داده است

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه ۲۴ اکتبر اعلام کرد که بر اساس اطلاعاتی که این کشور در اختیار دارد، روسیه حدود ۲ هزار پهپاد از نوع «شاهد۱۳۶» به ایران سفارش داده است.

آقای زلنسکی در سخنرانی خود برای کنفرانسی که از سوی روزنامه اسرائیلی هاآرتص برگزار شد، مشخص نکرد تعداد پهپادهای سفارش داده شده که اعلام کرده، مربوط به سفارش‌های جدید روسیه است یا پهپادهای پیشین را هم شامل می‌شود.

رئیس جمهور اوکراین در سخنانی از پیش ضبط شده که در این کنفرانس پخش شد، گفت: «صدای نفرت‌انگیز پهپادهای ایرانی هر شب در آسمان ما شنیده می‌شود.»

آقای زلنسکی همچنین مدعی شد که مربیان ایرانی برای آموزش نیروهای روسیه که چگونه از پهپادها استفاده کنند به این کشور رفته‌اند. رئیس جمهوری اوکراین در ادامه گفت که ایران در مقابل کمک‌های تسلیحاتی‌اش به روسیه، به دنبال کمک این کشور به توسعه برنامه هسته‌ای خود است.

ایران و روسیه تاکنون به این سخنان رئیس‌جمهوری اوکراین واکنش نشان نداده‌اند اما هر دو کشور همواره گزارش‌های منتشر شده از سوی کی‌یف و واشنگتن در خصوص استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را رد می‌کنند.

آقای زلنسکی در بخش دیگری از سخنان خود، اسرائیل را متهم کرد که سیاستش در برابر جنگ اوکراین، به تحکیم ائتلاف تهران و مسکو علیه کی‌یف کمک کرده است.

هم‌زمان کایرلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین اعلام کرد که نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند که بیش از دو سوم از حدود ۳۳۰ پهپاد ایرانی «شاهد» را تا روز شنبه ساقط کنند.

آقای بودانوف در گفتگو با روزنامه «اوکراینسکا پراودا» همچنین گفت که ارتش روسیه حدود هزار و ۷۰۰ پهپاد مختلف سفارش داده و در حال حاضر هم منتظر دریافت ۳۰۰ پهپاد شاهد دیگر است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه در گزارش روزانه خود در مورد جنگ اوکراین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که روسیه احتمالاً از تعداد زیادی از پهپادها برای نفوذ به «دفاع هوایی مؤثر اوکراین» استفاده خواهد کرد.

این ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا در حالی مطرح شده که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه ادعا کرده بود که اوکراین در حال تدارک برای استفاده از سلاح رادیواکتیوی و انفجار یک «بمب کثیف» است.

آقای زلنسکی روز یکشنبه ادعاهای روسیه را رد کرد و گفت که مسکو بر خلاف اتهامی که علیه کی‌یف مطرح کرده، خود در تدارک استفاده از سلاح رادیواکتیو و بمب کثیف در خاک اوکراین است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه استفاده از «پهپادهای انتحاری ایرانی در جنگ اوکراین» را انکار کرد

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند

جنگ اوکراین؛ بریتانیا ۱۰ هزار پهپاد به کی‌یف می‌دهد؛ زلنسکی به ترکیه سفر می‌کند