خلبانان روس که سقوط پهپاد آمریکایی را رقم زدند جوایز دولتی گرفتند؛ آمریکا چه می‌کند؟

پهپاد «ام کیو-۹ ریپر» آمریکا لحظاتی پیش از سقوط به دریای سیاه
پهپاد «ام کیو-۹ ریپر» آمریکا لحظاتی پیش از سقوط به دریای سیاه Copyright AP/US DEPARTMENT OF DEFENSE
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرگئی مارکوف، تحلیلگر سیاسی حامی کاخ کرملین می‌گوید جوایزی که به خلبانان اعطاء شد نشان از این دارد که روسیه به سرنگون کردن پهپادهای آمریکایی ادامه خواهد داد.

آگهی

وزارت دفاع روسیه به خلبانان دو جنگنده‌ای که در سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در دریای سیاه نقش داشتند جوایز دولتی اعطا کرد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز جمعه با اهدای جوایز به خلبانان دو فروند جنگنده سوخو ۲۷ از آنها به دلیل ممانعت از پرواز پهپاد «ام کیو-۹ ریپر» به منطقه نزدیک کریمه که مسکو دسترسی به آن را ممنوع کرده است، تمجید کرد.

مسکو تایمز به نقل از بیانیه وزارت دفاع روسیه نوشت:«پرواز این پهپاد در حالی که فرستنده‌هایش خاموش بود، مقررات حریم هوایی که بطور موقت و برای عملیات نظامی ویژه در نظر گرفته شده و به همه طرفین بین‌الملل ابلاغ شده است را نقض کرد».

سرگئی مارکوف، تحلیلگر سیاسی حامی کاخ کرملین می‌گوید جوایزی که به خلبانان اعطاء شد نشان از این دارد که روسیه به سرنگون کردن پهپادهای آمریکایی ادامه خواهد داد.

مارکوف در تفسیری نوشت که این تصمیم وزارت دفاع روسیه از طرف آن بخش از جامعه روسیه که خواهان اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر دولت در قبال جنگ اوکراین و مقابله با حامیان غربی کی‌یف است قویا حمایت خواهد شد.

اهدای جوایز به خلبانان روس یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش آمریکا با انتشار کلیپ ویدئویی ۴۲ ثانیه‌ای از طبقه‌بندی‌ خارج شده نشان داد که جنگنده‌های سوخوی روسی هواپیمای بدون سرنشین را رهگیری می‌کنند، سوخت خود را به روی آن می ریزند و سرانجام با برخورد به پروانه موتور  سقوط پهپاد را رقم می‌زنند.

ارتش آمریکا اعلام کرد بدنبال برخورد یکی از جت‌های روسی به پروانه این پهپاد و در حالی که این هواپیمای بدون سرنشین در حریم هوایی بین‌المللی در حال پرواز بود، مجبور به سرنگون و رها کردن آن به دریای سیاه شده است.

روسیه برغم انتشار ویدئوی پنتاگون هرگونه آسیب فیزیکی رساندن به هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط جت‌های خود را رد می‌کند و می‌گوید که این پهپاد پس از آن که مانوری تند و سریع کرده، باعث سقوط خود شده است.

رسانه دولتی روسیه می‌گوید نیروی دریایی این کشور لاشه هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را در حدود ۶۰ کیلومتری شهر بندری سواستوپل کریمه و در عمق ۸۵۰ تا ۹۰۰ متری دریای سیاه شناسایی کرده است. مقامات آمریکایی اما می‌گویند که به دلیل عمق زیاد آب‌های دریای سیاه، بازیابی آنچه که پهپاد باقی مانده است، دشوار خواهد بود.

اگرچه مسکو و واشنگتن بدنبال این حادثه سخنان شدیدی را علیه یکدیگر رد و بدل کردند، اما به نظر می‌رسد که آمریکا با این رویکرد که عمدی بودن یا نبودن انگیره خلبان محرز نیست، قصد دارد تا این حادثه به تنش بیشتر با روسیه نیانجامد.

مقامات آمریکایی می گویند علیرغم سرنگونی پهپاد «ام کیو-۹ ریپر» توسط روسیه، پروازهای نظارتی این کشور بر فراز دریای سیاه از سر گرفته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو خلبان هندی با انتشار یک عکس از کابین پرواز از کار تعلیق شدند

مخرب، سبک و قابل‌حمل در کوله‌پشتی؛‌ تایوان از اولین پهپاد انتحاری خود رونمایی کرد

وال‌استریت ژورنال: تهران و مسکو به دنبال ساخت کارخانه تولید پهپادهای چابک‌تر در روسیه هستند