سناتور فرانسوی درگفتگو با یورونیوز: تسهیل در صدور روادید برای معترضان ایرانی در دستور کار است

ناتالی گوله و سنای فرانسه
ناتالی گوله و سنای فرانسه Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کمیسیون امور اروپایی مجلس سنای فرانسه در روز پنجشنبه ۲ فوریه قطعنامه‌ای را مبنی بر محکومیت سرکوب معترضان ایرانی جهت ارائه به شورای اروپا تصویب کرد. در همین زمینه با ناتالی گوله، نماینده مجلس سنای فرانسه گفتگو کردیم.

آگهی

کمیسیون امور اروپایی مجلس سنای فرانسه در روز پنجشنبه ۲ فوریه قطعنامه‌ای را مبنی بر محکومیت سرکوب معترضان ایرانی جهت ارائه به شورای اروپا تصویب کرد.

در متن این قطعنامه ۴۵ ماده‌ای به مسائل مختلفی همچون «کمک‌های نظامی ایران به روسیه در جنگ با اوکراین»، «سرکوب سیستماتیک معترضان توسط نیروهای امنیتی و شلیک به آن‌ها با گلوله‌های جنگی»، «دعوت از دولت‌های اروپایی برای تسهیل صدور ویزا به معترضان ایرانی» و همچنین «ترغیب شورای اتحادیه اروپا به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی» پرداخته شده است.

متن ابتدایی این قطعنامه در تاریخ ۷ ژانویه توسط ناتالی گوله، سناتور عضو اتحاد دموکرات‌ها و مستقل‌ها به کمیسیون امور اروپایی سنا ارائه شد و سپس با اضافه شدن موارد بیشتر و اصلاحات در ۲ فوریه و با هدف ارائه به شورای اتحادیه اروپا به تصویب این کمیسیون رسید. 

در این زمینه یورونیوز با ناتالی گوله، نماینده مجلس سنای فرانسه گفتگو کرده است.

یورونیوز: به نظر شما آیا تحریم‌های اعمال شده علیه حکومت ایران تا به حال بیشتر به بانیان سرکوب آسیب رسانده یا به مردم ایران؟ با توجه به اوضاع نابسامان مردم، فرانسه چه اقداماتی در جهت تاثیرگذاری مستقیم این تحریم‌ها بر حکومت ایران به جای مردم اتخاذ خواهد شد؟

ناتالی گوله: تحریم‌ها همیشه همین‌طور هستند، تغییر نمی‌کنند. همیشه همین‌طورند. اما امروز می‌خواهیم به طور خاص سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم. اروپا مردد است، فرانسه مردد است. اما چنین تحریمی باید حتما اعمال شود.

یورونیوز: به نظر شما آیا فرانسه باید از نقشی که آقای ماکرون می‌خواست در قبال برجام ایفا کند، فاصله بگیرد؟

ناتالی گوله: نه، من کاملا با ایده از سرگیری توافق هسته‌ای مخالفم. توافق هسته‌ای برای حکومت ایران پول آزاد می‌کند و ما نمی‌توانیم برای حکومت ایران پول آزاد کنیم. از آن‌جا که این حکومت همچنان غنی‌سازی را انجام می‌دهد ما نمی‌توانیم به آن اعتماد کنیم. ما نمی‌تونیم به رژیم متقلبی که جوانان خود را می‌کشد اعتماد کنیم و با متقلبان مذاکره کنیم.

یورونیوز: در ۷ ژانویه قطعنامه‌ای را مبنی بر اتخاذ اقدامات جدی علیه ناقضان حقوق اساسی در ایران به سنای فرانسه ارائه کردید، آیا ممکن است درباره این قطعنامه توضیح دهید؟

ناتالی گوله: کمیسیون امور اروپایی سنا روز پنجشنبه ۲ فوریه بر اساس پیشنهاد من قطعنامه‌ای را تصویب کرد. این قطعنامه برای ابلاغ به کمیسیون روابط خارجی و شورای اروپا تصویب شد. بنابراین سنا در حال حاضر قطعنامه‌ای را اگرچه با متنی متفاوت، برای پیشنهاد تحریم‌هایی تصویب کرده است. این قطعنامه اصلاح شده به اتفاق آرا توسط کمیسیون امور اروپایی سنا تصویب شد.

اگرچه من متن کامل این قطعنامه را امروز در اختیار ندارم اما می‌توانم بگویم که بسیار شدیدالحن است و به ویژه از جمله دلایل الزامات تحریم، کمکی است که ایران به روسیه در نبرد علیه دوستان اوکراینی ما می‌کند.

یورونیوز: با توجه به موج نوین مهاجرت و درخواست پناهندگی ایرانیان به اتحادیه اروپا، پاسخ این اتحادیه چیست؟ تسهیل یا سختگیری؟

ناتالی گوله: انعطاف‌پذیری و تسهیل بسیار زیاد. دستورالعمل هایی به طور خاص برای تسهیل در پذیرش افرادی که از سوی حکومت ایران در خطر هستند ارائه شده است. انعطاف پذیری و توجه مضاعف. این‌ها اقداماتی است که در حال حاضر توسط دولت فرانسه در دستور کار قرار گرفته است.

تسهیلات بیشتری برای اخذ ویزا، تسهیلات بیشتری برای پذیرش و در نتیجه تسهیلاتی که به افرادی که در ایران در معرض تهدید هستند اجازه می‌دهد که به فرانسه یا اروپا بیایند.

یورونیوز: با توجه به واقعیات موجود تحریم سپاه پاسداران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این تحریم بیشتر به نفع مردم ایران خواهد بود یا به ضررشان؟

ناتالی گوله: تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران از آنجا ناشی می‌شود که رفتار آنها مغایر با تمام اصول حقوق بشر است. این یک حکومت کودک‌کش است. بنابر این بسیار طبیعی است که اروپا و دنیا در حال بررسی وضع تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران باشند.

اما به نظر من اگر تحریم سپاه پاسداران عملی شود، به وضوح نتایجی را در پی‌ خواهد داشت. به این صورت که آن‌ها برای مبارزه با مردم و جوانان ایرانی آزادی‌خواه امکانات کمتری در اختیار خواهند داشت.

باید آن‌ها را به درستی تحریم کنیم. زیرا به هر حال در نهایت ما نمی‌خواهیم در امور ایران دخالت کنیم. تحریم‌ها اقداماتی بین‌المللی است. مثل آن‌هایی که علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین اتخاذ شده و در حال حاضر برقرار است. این‌ها اقداماتی ملموس و معمول و ضروری هستند.

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

ویرایشگر ویدئو • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده پارلمان اروپا: غرب با روسیه بر سر اغوای سیاسی جمهوری اسلامی در رقابت است

رئیس شورای اروپا: بدلیل «حملات شخصی» از نامزدی در انتخابات پارلمان اتحادیه صرف نظر می‌کنم

شارل میشل از ریاست شورای اروپا کناره‌گیری می‌کند