ارتش اسرائیل سربازان مبتلا به اوتیسم را به خدمت می‌گیرد

 سرباز دارای اختلال اوتیسم مشغول طی دوره آموزشی در ارتش اسرائیل
سرباز دارای اختلال اوتیسم مشغول طی دوره آموزشی در ارتش اسرائیل Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برنامه تیتکادمو یا «حرکت به جلو» اگر چه در مراحل ابتدایی خود است اما به گفته مقامات ارتش اسرئیل اهدافی بلند مدت را دنبال می‌کند.

آگهی

ارتش اسرائیل برنامه‌ای را به اجرا گذاشته است که براساس آن سربازان دارای اختلال طیف اوتیسم پس از طی دوره‌ای آموزشی به خدمت گرفته می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از این برنامه ارتش اسرائیل  از یک سرباز مبتلا به اوتیسم به نام «ناثان سعاده» نام برده که در یکی از پایگاه‌های ارتش اسرائیل در تل‌آویو مشغول طی کردن دوره‌ای تخصصی است.

ناثان بیست سال دارد و مرحله نخست دوران آموزشی را طی می‌کند که بنا به این گزارش به آشنایی با سازماندهی تمرینات نظامی اسرائیل با دیگر ارتش‌ها اختصاص دارد.

او مانند حدود ۲۰۰ سرباز دیگر مبتلا به اوتیسم که گفته می شود در سطح بالایی از عملکرد و توانایی قرار دارند بخشی از یک برنامه تخصصی هستند که از ژوئیه سال ۲۰۲۱ در ارتش اسرائیل کلید خورده است.

این برنامه که به زبان عبری «حرکت به جلو» نام گرفته به جوانان دارای اختلال طیف اوتیسم امکان م دهد که همانند سایر اسرائیلی‌ها خدمت سربازی خود را در ارتش انجام دهند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ناثان که از اهالی شهر حیفا در شمال اسرائیل است و نشان مخصوص عضویت در برنامه «حرکت به جلو» را بر سینه دارد به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «نام‌نویسی کردم زیرا خدمت سربازی در اسرائیل مهم است، این کاری است که هر جوان باید انجام دهد و من نیز می‌خواستم این تجربه را داشته باشم.»

این مرد جوان سیاه‌موی عینکی که مسئولیتی اداری بر عهده دارد هنگام طراحی یک چارت سازمانی روی کامپیوتری در دفتر کارش واقع در یک پایگاه شمالی می‌گوید: «من مسئولیت‌هایی دارم، آنها روی من حساب می‌کنند.»

خدمت سربازی در اسرائیل برای همه جوانان بالای ۱۸ سال به جز یهودیان افراطی ارتدوکس و عرب‌های اسرائیلی که به ترتیب ۱۳ و ۲۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، اجباری است.

ارتش در اسرائیل به دلیل تهدیداتی که این کشور از بدو تاسیس در سال ۱۹۴۸ با آن روبرو بود و نیز جنگ‌هایی که در دهه‌های اول شکل گیری با کشورهای عربی همسایه در گرفت همیشه جایگاهی محوری در جامعه داشته است.

خدمت سربازی در اسرائیل همچنین به عنوان یک آئین واقعی برای گذر از دوره جوانی به بزرگسالی تلقی می‌شود. دوره خدمت سربازی بر اساس قوانین تدوین شده در اسرائیل برای مردان ۳۲ ماه و برای زنان ۲۴ ماه به طول می‌انجامد.

افراد مبتلا به اوتیسم در اسرائیل از انجام خدمت سربازی معاف هستند اما ارتش اسرائیل از سال ۲۰۰۸ به این سو به صورت موردی و صرفا برای دوره‌های کوتاه مدت، جوانان دارای این اختلال را به صورت داوطلبانه به خدمت گرفته است.

به گفته سرتیپ امیر وادمانی، رئیس بخش برنامه ریزی در اداره منابع انسانی ارتش اسرائیل، تعداد این داوطلبان بسیار اندک بود اما پس از طرح پیشنهادی یک افسر دارای اوتیسم برنامه تیتکادمو یا «حرکت به جلو» استارت زده شد.

سرتیپ وادمانی به فرانس‌پرس می‌گوید: «افرادی که برای این برنامه ثبت نام می‌کنند به جز واحد‌های رزمی، در دیگر بخش‌ها از سوی نیروی هوایی، نیروی دریایی، نیروی زمینی و یا سرویس اطلاعات نظامی به خدمت گرفته می‌شوند.»

ارتش برای به خدمت گرفتن این نیروهای جدید، روش‌های آموزشی خود را با شرایط ‌آنها منطبق کرده و یک سیستم پشتیبانی نیز در همین راستا راه اندازی کرده است.

برنامه تیتکادمو یا «حرکت به جلو» اگر چه در مراحل ابتدایی خود است اما به گفته مقامات ارتش اسرئیل اهدافی بلند مدت را دنبال می‌کند.

رئيس بخش برنامه ریزی در اداره منابع انسانی ارتش اسرائیل می‌گوید: «ایده این است که با سرمایه گذاری بر مهارت‌هایی که این افراد در طول خدمت فرا می‌گیرند، به آنها برای ادغام در بازار کار کمک شود.»

ناثان سعاده از هم اکنون بلندپروازی‌های روشنی برای زندگی خود ترسیم کرده است؛ او که سال آینده از خدمت مرخص خواهد شد در این خصوص می‌گوید: «دوست دارم فیلمساز شوم. من قبلاً چندین فیلمنامه نوشته‌ام.»

آگهی

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اختلال طیف اوتیسم از هر ۱۰۰ کودک یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این در حالی است که در اسرائیل، طبق گزارش یک انجمن تخصصی در زمینه اوتیسم کودکان و بزرگسالان، از هر ۷۸ کودک یک نفر مبتلا به این اختلال است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشکر یک مسئول سازمان ملل از حزب‌الله انتقاد اسرائیل را برانگیخت

تصاویری از کرانه باختری رود اردن؛ نظامیان اسرائیلی خانه‌های دو فلسطینی را منفجر کردند

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند