ایالات متحده ۳۱ تانک آبرامز در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

تانک آبرامز
تانک آبرامز Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن ساعاتی پس از چراغ سبز واشنگتن و برلین برای ارسال تانک‌‌های سنگین و پیشرفته به اوکراین اعلام کرد که تحویل این تانک‌ها «تهدیدی تهاجمی علیه روسیه» نیست.

آگهی

یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده به زودی ۳۱ تانک آبرامز را در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

تائید ارسال تانک‌های آبرامز از سوی این مقام آمریکایی پس از هفته‌ها کشمکش بر سر تجهیز ارتش اوکراین به سلاح‌های سنگین برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه صورت می‌گیرد.

به گزارش فرانس‌پرس، این مقام آمریکایی که نامی از وی برده نشده تاکید کرد که ۳۱ تانک آبرامز در راستای ادامه تلاش‌ها برای تقویت بنیه و ظرفیت‌های دفاعی ارتش اوکراین در اختیار این کشور قرار می‌گیرد.

ایالات متحده پیش‌تر و در بحبوحه اختلاف‌ها با آلمان بر سر ارسال تانک به اوکراین تاکید کرده بود که همچنان بر تصمیم خود مبنی بر عدم تحویل تانک‌های آبرامز به کی‌یف پایبند است.

این تغییر راهبرد از سوی واشنگتن با تصمیم برلین برای دادن مجوز به لهستان به منظور ارسال تانک‌های آلمانی «لئوپارد ۲» به اوکراین همزمان شده است.

در پی اعلام موافقت برلین با ارسال تانک‌های لئوپارد از سوی لهستان به اوکراین، وزارت دفاع نروژ نیز اعلام کرد که این کشور در راستای کمک‌های تسلیحاتی غربی تعدادی تانک لئوپارد ۲ را به کی‌یف تحویل خواهد داد.

سفیر روسیه در آلمان روز چهارشنبه تصمیم برلین برای تحویل تانک های لئوپارد به اوکراین را «بسیار خطرناک» خواند و محکوم کرد.

این دیپلمات ارشد روس در این خصوص تصریح کرد: «این یک تصمیم بسیار خطرناک است که درگیری را به سطح جدیدی از رویارویی خواهد رساند.»

جو بایدن: ارسال تانک به اوکراین «تهدیدی تهاجمی» علیه روسیه نیست

واشنگتن پیش‌ از این تنها تاکید کرده بود که قصد دارد صدها خودروی زرهی را برای استفاده در نبرد‌های جاری علیه نیروهای روسیه در اختیار اوکراین قرار دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ساعاتی پس از چراغ سبز واشنگتن و برلین برای ارسال تانک‌ به کی‌یف به منظور تقویت توان ارتش اوکراین در مقابله با تهاجم به مسکو اعلام کرد که تحویل تانک‌ها به اوکراین «تهدیدی تهاجمی علیه روسیه» محسوب نمی‌شود.

آقای بایدن در نطقی کوتاه به همین منظور تصریح کرد: «تحویل تانک و ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین که با هماهنگی ایالات متحده صورت می‌گیرد بخشی از تعهد کشورهای سراسر جهان برای کمک به این کشور جهت دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود تلقی می‌شود؛ (...) این یک تهدید تهاجمی علیه روسیه نیست.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که از چند ماه پیش مدام متحدان غربی را برای دریافت تانک و سلاح‌های سنگین تحت فشار قرار داده بود روز چهارشنبه از چراغ سبز واشنگتن و برلین به منظور تحویل تانک های سنگین غربی به کی‌یف ابراز خرسندی کرد و این تصمیم را «گامی مهم برای پیروزی نهایی خواند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید حملات هوایی روسیه به مناطق غیرنظامی؛ آژیر خطر در سراسر اوکراین به صدا درآمد

لهستان از برلین خواست با ارسال تانک‌های «لئوپارد۲» آلمانی به اوکراین موافقت کند

ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد؛ پنس:از ریاست‌جمهوری دوباره او حمایت نمی‌کنم