چراغ سبز برلین برای تحویل تانک‌‌های پیشرفته به اوکراین؛ لئوپارد۲ چه ویژگی‌هایی دارد؟

تانک لئوپارد ۲
تانک لئوپارد ۲ Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا و آلمان قصد دارند با تحویل تانک‌های سنگین رزمی به اوکراین، نیروهای این کشور را در نبرد با روسیه قوام بخشند.

آگهی

سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که برلین مجوز تحویل تانک‌های لئوپارد۲ را به اوکراین صادر می‌کند. خبرگزاری رویترز هم اعلام کرد که واشنگتن نیز موافق ارسال تانک‌های ام۱ آبرامز به اوکراین است. 

کرملین این اقدام را «تحریک آشکار» نامید و محکوم کرد. کی‌یف می‌گوید این تغییر سیاست به تغییر شکل جنگ کمک می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین هم سه‌شنبه شب با هدف تحت فشار قرار دادن متحدان غربی خود برای فراهم کردن تانک‌های جنگی پیشرفته در یک سخنرانی ویدیویی گفته بود: «مذاکرات باید به تصمیم‌گیری منجر شوند.» 

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هم روز چهارشنبه در مقابل پارلمان این کشور از تحویل تانک‌های لئوپارد۲ به اوکراین برای قوام بخشیدن به ارتش این کشور در نبرد با روسیه دفاع کرد.

فراکسیون حزب لیبرال دموکرات در پارلمان آلمان که از اعضای دولت ائتلافی آقای شولتس است در توئیتی نوشت: «آلمان تانک‌های لئوپارد را به اوکراین ارسال می‌کند.»

پیش از این، وب‌سایت نشریه اشپیگل آلمان هم از چراغ سبز دولت آلمان برای ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین خبر داده بود.

حتی کشورهایی که از آلمان تانک‌های لئوپارد۲ را خریداری کرده‌اند باید برای واگذاری آن‌ها از برلین مجوز دریافت کنند. ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه اعلام کرد کشورش به صورت رسمی از آلمان خواسته است که با ارسال تانک‌های «لئوپارد۲» به اوکراین موافقت کند. پیش از این آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان گفته بود که اگر لهستان بخواهد تانک‌های «لئوپارد۲» خود را به اوکراین بفرستد، برلین مانع آن نخواهد شد.

برلین طی چند روز گذشته با فشارهای بین‌المللی فزاینده‌ای برای موافقت با ارسال این تانک‌ها به اوکراین مواجه بود. 

راین متال، تولید کننده سلاح‌های ۱۲۰ میلی‌متری تانک‌های لئوپارد ۲ می‌گوید که این تانک با تقریبا ۳۵۰۰ واحد فعال در ۱۹ کشور دنیا بیشتر از هر تانک دیگری توسط کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از طرفی، مسکو هشدار داده است که ارسال تسلیحات تهاجمی پیشرفته به اوکراین باعث تشدید درگیری‌ها خواهد شد. برخی مقامات روس می‌گویند که متحدان غربی کی‌یف، جهان را به سمت یک «فاجعه بین‌المللی» سوق می‌دهند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده همچنین گفت: «تحویل احتمالی تانک‌های جنگی توسط واشنگتن به اوکراین یک تحریک آشکار دیگر علیه روسیه خواهد بود. بدیهی است که واشنگتن با تلاشی هدفمند قصد دارد شکستی استراتژیک را به ما تحمیل کند»

دو مقام ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه در گفتگو با رویترز از آمادگی واشنگتن برای آغاز روندی که در نهایت به ارسال تانک‌های آبرامز۱ به اوکراین ختم می‌شود، خبردادند.

تانک‌ لئوپارد۲ چه ویژگی‌هایی دارد؟

کراوس مافی ویکمان، تولید کننده لئوپارد۲، آن را با عنوان «تانک جنگی پیشرو جهان» معرفی می‌کند و می‌گوید که در ساخت آن تمام جنبه‌های قدرت شلیک، حفاظت، سرعت و مانورپذیری با استفاده از تجربه‌ای به قدمت نیم قرن ترکیب شده است و همین مساله سبب شده تا با حالت‌های گوناگون نبرد سازگاری داشته باشد.

این تانک ۵۵ تنی توانایی حمل چهار نفر خدمه، بردی حدود ۵۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعتی حدود ۶۸ کیلومتر بر ساعت دارد. در حال حاضر چهار نوع مختلف از این تانک موجود است. اولین سری آن در سال ۱۹۷۹ در ارتش به کار گرفته شد. سلاح اصلی لئوپارد۲ یک تفنگ لوله صاف ۱۲۰ میلی‌متری و دارای سیستم کنترل آتش کاملا دیجیتالی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خودروهای نظامی جدید غربی در راه اوکراین؛ کی‌یف تانک‌ آبرامز و لئوپارد می‌خواهد

صدراعظم آلمان کارخانه مهمات‌سازی جدید را به هدف کمک به اوکراین افتتاح کرد

اعزام کشتی جنگی آلمان به دریای سرخ؛ برلین به ماموریت اتحادیه اروپا برای تأمین امنیت کشتیرانی پیوست