هشدار روسیه: تانک‌هایی را که غربی‌ها تحویل اوکراین می‌دهند به آتش می‌کشیم

تانک‌های چلنجر ۲ بریتانیا
تانک‌های چلنجر ۲ بریتانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین هشدارد داد تانک‌هایی را که غربی‌ها از جمله لندن قصد دارند به اوکراین تحویل دهند، به آتش می‌کشند.

آگهی

کرملین هشدارد داد تانک‌هایی را که غربی‌ها از جمله لندن قصد دارند به اوکراین تحویل دهند، به آتش می‌کشند.

در حالی که بریتانیا روز گذشته وعده ارسال تانک‌های چلنجر ۲ از پیشرفته ترین تانک‌‌های جنگی خود را به اوکراین داد تا موضع این کشور را در جنگ با روسیه تقویت کند دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه در نشست تلفنی روزانه خود با رسانه‌ها این کشور گفت: «این تانک‌ها می‌سوزند و خواهند سوخت.»

پسکوف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمله موشکی به اوکراین هرگونه حمله موشکی به یک آپارتمان در دنیپرو را تکذیب کرد و گفت: «نیروهای مسلح روسیه ساختمان‌های مسکونی یا زیرساخت‌های غیرنظامی را بمباران نمی‌کنند، بلکه اهداف نظامی را بمباران می‌کنند.» او همچنین مدعی شد حادثه در دنیپرو ناشی از برخورد پدافند هوایی اوکراین بوده است اما کی‌یف این ادعا را رد کرده و مدعی شده است این ساختمان مورد حمله موشکی روسیه قرار گرفته است.

تعداد کشته شدگان حمله موشکی به شهر دنیپرو اوکراین به ۴۰ نفر افزایش یافت. به گفته گنادی کوربان، یکی از مقامات این شهر، دست کم ۴۰ نفر در این حمله کشته شدند و ۳۰ نفر هنوز مفقود هستند. او همچین اظهار کرد ۷۵ نفر از جمله ۱۴ کودک زخمی شدند. این مرگبارترین حادثه برای غیرنظامی در سه ماهه اخیر جنگ اوکراین و روسیه است.

مقامات اوکراین امید اندکی به یافتن فرد دیگری در زیر آوارهای حمله در دنیپرو دارند، اما ولودیمیر زلنسکی گفته است که عملیات نجات تا زمانی که کوچکترین فرصتی برای نجات جان انسان‌ها وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت. زلنسکی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ده‌‌ها نفر از جمله شش کودک از زیر آوار نجات یافتند، ما برای هر نفر می جنگیم.»

انتظار می‌رود در هفته‌های آینده تامین تسلیحات بیشتر برای کی‌یف صورت گیرد. فرانسه، ایالات متحده و آلمان همگی متعهد شده‌اند که تانک‌های جنگی را در این ماه به اوکراین منتقل کنند، هرچند کشورهای غربی تاکنون از ارائه تانک‌های اصلی نبرد خودداری کرده‌ بودند اما بریتانیا هفته گذشته این تابو را شکست و به اوکراین وعده ارسال ۱۴ چلنجر ۲ پیشرفته‌ترین تانک‌های تهاجمی خود را داد.

در این میان کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان، روز دوشنبه پس از اظهاراتی جنجالی در مورد جنگ، استعفا داد و زمینه را برای هفته‌ای که انتظار می‌رود یکی از مهم‌ترین هفته‌ها در تشریح حمایت نظامی غرب از کی‌یف باشد، آماده کرد.

با توجه به اینکه متحدان قرار است روز جمعه در یک پایگاه هوایی ایالات متحده در آلمان برای بحث در مورد کمک های نظامی دیدار کنند، برلین تحت فشار شدیدی قرار دارد تا اجازه ارسال تانک‌های جنگی لئوپارد خود را صادر کند، اوکراین امیدوار است این کار به ستون فقرات نیروی زرهی جدید تبدیل شود.

دولت آلمان گفت که اولاف شولتس، صدراعظم این کشور استعفای لامبرشت را پذیرفته و به زودی وزیر دفاع جدیدی را به جای او منصوب خواهد کرد.

خروج او تنها سه روز قبل از میزبانی از همتای آمریکایی خود، لوید آستین و چهار روز قبل از جمع شدن متحدان در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان برای نشست بعدی برای هماهنگی حمایت نظامی از کی‌یف صورت می‌گیرد.

در پی وعده متحدان غربی اوکراین برای ارسال کمک‌های بیشتر، مسکو غرب را به تشدید درگیری متهم کرده است، اگرچه روسیه می‌گوید که تامین تانک‌ها بر روند جنگ تاثیری نخواهد داشت اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که تانک‌های بریتانیایی مثل بقیه خواهند سوخت.

متحدان اروپای شرقی و مرکزی ناتو عمدتاً به لئوپاردهای ساخت آلمان متکی هستند. لهستان و فنلاند هفته گذشته گفتند که مایلند این تانک‌ها را بفرستند، اما این کار نیاز به اجازه برلین دارد.

نیروهای اوکراینی بخش‌هایی از خاک خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بازپس گرفتند. اما خطوط مقدم در دو ماه گذشته به‌رغم درگیری‌های شدید که گمان می‌رود هر دو طرف تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند، تا حد زیادی در جای خود متوقف شده است. کی‌یف می‌گوید تانک‌های جدید غربی بن‌بست را شکسته و به نیروهایش توانایی عبور از خطوط دفاعی روسیه را می‌دهد.

مسکو مدعی شد که هفته گذشته شهر معدن نمک سولدار در شرق را به تصرف خود درآورده است که بزرگترین موفقیت این کشور در میدان جنگ از اوت گذشته بوده است. کی‌یف مدعی شده است که در شهر حضور دارد و جنگ ادامه دارد.

هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین در برنامه پیام رسان تلگرام گفت: «به زبان ساده، نبرد ادامه دارد.»

اوکراین همچنین هشدار داده است که مسکو ممکن است در هفته‌های آتی حمله جدیدی را برنامه‌ریزی کند، از جمله از سوی متحد نزدیک بلاروس، که به روسیه اجازه داده از خاک خود استفاده کند اما تاکنون در برابر پیوستن مستقیم به جنگ مقاومت کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

روسیه و بلاروس رزمایش مشترک هوانوردی نظامی را از روز دوشنبه آغاز کردند که به گفته مقامات بلاروس این رزمایش دفاعی است و وارد جنگ نخواهد شد.

آگهی

بلاروس در حالی مدعی شده است که وارد جنگ نخواهد شد که در روز‌های گذشته پاول موراویکو، معاون اول دبیر شورای امنیت بلاروس، در پستی که تلگرام وزارت دفاع بلاروس منتشر شد، گفت بود: «ما خویشتن داری و صبر را حفظ می کنیم و باروت خود را خشک نگه می داریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا استناد لاوروف به هولوکاست را «غیرقابل قبول و نفرت‌انگیز» خواند

انحراف و واژگونی یک دستگاه اتوبوس در شرق آلمان دست کم ۵ کشته برجای گذاشت

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان