وزیر دفاع آلمان استعفا کرد

کریستین لامبرشت (وسط)
کریستین لامبرشت (وسط) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کریستین لامبرشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ««تمرکز چند ماهه رسانه‌ها بر شخص من به سختی اجازه می‌دهد تا ... بتوانم در زمینه سیاست امنیتی کشور به نفع شهروندان آلمان تصمیم‌گیری‌ کنم.»

آگهی

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان از تقدیم استعفای خود به اولاف شولتس، صدر اعظم این کشور خبر داد. 

خانم لامبرشت که یکی از اعضای حزب سوسیال دموکراتِ تحت رهبری آقای شولتس است، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از صدراعظم آلمان خواسته تا با کنار رفتن او از سمت وزیر دفاع موافقت کند. 

او در این بیانیه تصریح کرد: «تمرکز چند ماهه رسانه‌ها بر شخص من به سختی اجازه می‌دهد تا ... بتوانم در زمینه سیاست امنیتی کشور به نفع شهروندان آلمان تصمیم‌گیری‌ کنم.»

خانم لامبرشت در شرایطی تصمیم به استعفا گرفت که همزمان با افزایش فشارها بر آلمان برای حمایت نظامی بیشتر از کی‌یف، توانایی‌ دفاعی آلمان پس از کار افتادن چندین تانک «پوما» در جریان رزمایش نظامی اخیر زیر سوال رفت.

این در شرایطی بود که دولت آقای شولتس پس از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین تصمیم گرفت تا پس از سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه نظامی، ۱۰۰ میلیارد یورو برای ارتقای ارتش این کشور تخصیص دهد. صدراعظم آلمان در سپتامبر گذشته به مردم کشورش وعده داد که ارتش آلمان را به «مجهزترین» ارتش اروپا بدل کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته از ابتدای سال نو میلادی و در پی انتشار پیام تبریک خانم لامبرشت، اعضای حزب اپوزیسیون اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) خواستار استعفای او از سمت خود شده بودند.

وزیر دفاع آلمان در این ویدئو که به باور منتقدانش بسیار ناشیانه تهیه شده بود، در یکی از میدان‌های مرکزی شهر برلین، در حالی با موهای ژولیده بر اثر وزش باد از جنگ در اوکراین سخن می‌گفت که سخنانش به دلیل صدای ترقه و آتش‌بازی مختص جشن‌های سال نو به زحمت شنیده می‌شد. شبهه یاد کردن از جنگ اوکراین با صدای آتش‌بازی سال نو در این ویدیو، وزیر دفاع آلمان را تحت فشار انتقاد رسانه‌ها و احزاب مخالف قرار داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات محلی در برلین؛ تکرار رای‌گیری باطل شده و جایگاه متزلزل حزب شولتس

مکالمه تلفنی ۷۵ دقیقه ای شولتس و ماکرون با ولادیمیر پوتین

صدراعظمی اولاف شولتس و تغییرات احتمالی در آلمان؛ گفتگو با مشاور علمی بوندستاگ