مکالمه تلفنی ۷۵ دقیقه ای شولتس و ماکرون با ولادیمیر پوتین

رهبران سه کشور آلمان، روسیه و فرانسه
رهبران سه کشور آلمان، روسیه و فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران دو کشور اروپایی در این تماس تلفنی از رئيس جمهوری روسیه خواستند با انتخاب گزینه دیپلماسی برای حل منازعه هرچه سریعتر آتش‌بس اعلام کند.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس صدر اعظم آلمان، ظهر شنبه ۱۲ مارس بار دیگر با ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه درباره جنگ اوکراین گفتگو کردند.

کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید این تماس تلفنی تاکید کرد که گفتگوی میان رهبران این سه کشور ساعت ۱۲ ظهر به وقت فرانسه انجام و حدود یک ساعت و ربع به طول انجامیده است. الیزه می گوید در این مکالمه سران دو کشور اروپایی خواستار آتش بس فوری و پایان دادن به محاصره ماریوپل بدلایل بشردوستانه شده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این تماس تلفنی نیروهای اوکراینی را به «نقض فاحش» قوانین بشردوستانه متهم کرده و از امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود و اولاف شولتس صدراعظم آلمان خواسته تا بر کی یف فشار بیاورند تا به این اقدام خود پایان دهد.

این نهمین تماس تلفنی میان پوتین و ماکرون از زمان دیدار این دو رهبر در روز ۷ فوریه در کرملین به شمار می‌رود. 

سخنگوی دولت برلین می گوید سران فرانسه و آلمان در این مکالمه ۷۵ دقیقه ای از پوتین خواسته اند تا با انتخاب گزینه دپیلماسی و آتش بس فوری زمینه پایان دادن به این منازعه را فراهم آورد. طرفین توافق کرده اند که جزئیات بیشتری از مکالمه خود را رسانه ای نکنند.

این گفتگو ساعتی پس از آن انجام شد که که روسیه تهدید کرده بود کاروان‌های تسلیحات نظامی ارسالی غرب به اوکراین را مورد هدف قرار خواهد داد.

همچنین دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که ماکرون و شولتس پیش از این با ولودمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین نیز گفتگو کرده اند. زلنسکی روز شنبه برای نخستین بار با اشاره به تعداد قربانیان اوکراینی در پی حمله روسیه گفت تا کنون ۱۳۰۰ اوکراینی جان خود را از دست داده اند.

در ویدیویی که ریاست جمهوری اوکراین از این تماس منتشر کرده، زلنسکی از رهبران فرانسه و آلمان می‌خواهد تا به آزادی شهردار شهر ملیتوپول اوکراین که چند روز پیش توسط روس‌ها ربوده شده کمک کنند. این شهر که ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد هفته گذشته به اشغال روسیه در آمد.

ماکرون و شولتس پیشتر روز پنجشنبه گفتگوی تلفنی دیگری با پوتین داشتند و در آن از روسیه خواسته بودند هرچه سریعتر آتش‌بس اعلام کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع آلمان استعفا کرد

‍«تماس‌هایی برای هیچ»؛ تمسخر ماکرون در تلویزیون روسیه با «ماکرونینگ»

نقش و اهمیت باتالیون آزوف در جنگ اوکراین؛ آیا اعضای این گروه نئونازی‌ هستند؟