حمله به وبسایت شارلی ابدو؛ «آخوندها راضی نیستند»

کاریکاتورهای شارلی ابدو از علی خانه‌ای
کاریکاتورهای شارلی ابدو از علی خانه‌ای Copyright یورونیوز
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریس، سردبیر شارلی ابدو در ایمیلی به خوانندگان و مشترکان این نشریه از «حملات وسیع رایانه‌ای» به فروشگاه اینترنتی این هفته‌نامه خبر داد و در بیانیه‌ای این حملات را با حملات مرگبار ۸ سال پیش به دفتر این نشریه مقایسه کرد

آگهی

لوران سوریسو، ملقب به ریس(Riss) سردبیر هفته‌نامه شارلی ابدو روز سه‌شنبه در ایمیلی به خوانندگان و مشترکان این نشریه از «حملات وسیع رایانه‌ای» به فروشگاه اینترنتی این هفته‌نامه خبر داد. 

در این ایمیل آمده است: «اولویت ما مسدود کردن سایت، مراجعه به پلیس و تنظیم شکایت بود. تحقیقات به منظور کشف منشاء، وسعت و میزان تاثیر این حملات بلافاصله آغاز شد. ما تنها می‌توانیم از شما بخواهیم که در هنگام دریافت ایمیل‌های مشکوک بسیار احتیاط کنید، زیرا به نظر می‌رسد که مهاجمان موفق به بازیابی اطلاعات شخصی مشترکان، مشتریان و فروشگاه ما شده‌اند.» 

ریس با توجه به اطلاعات موجود می‌گوید که هیچ‌گونه اطلاعاتی مربوط به حساب‌های بانکی که از وبسایت خرید کرده‌اند، به سرقت نرفته است. وی همچنین به خوانندگان و مشترکان شارلی ابدو توصیه می‌کند که اگر در وبسایت دیگری رمز عبوری مشابه رمز عبور حساب کاربری خود در وبسایت این هفته‌نامه دارند، آن را تغییر دهند و می‌افزاید: «به شما اطمینان می‌دهیم که برای حل این مشکل هرچه می‌توانیم انجام دهیم. فروشگاه وبسایت نیز با اقدامات امنیتی تقویت شده و بار دیگر در دسترس است.»

دادستانی پاریس پنج‌شنبه گذشته در پی شکایت این هفته‌نامه، تحقیقاتی را در رابطه با کلاهبرداری اینترنتی از طریق دسترسی به سیستم پردازش خودکار داده‌ها، ذخیره‌سازی آن‌ها همچنین جعل و ارائه داده‌های تقلبی، استخراج داده‌ها و ایجاد تداخل در عملکرد سیستم آغاز کرد. 

این حملات اینترنتی درست هشت سال پس از حملات مرگبار به دفتر این نشریه و در حالی انجام شد که چهارشنبه گذشته پس از نشر ۳۵ کاریکاتور جنجالی درباره علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در این هفته‌نامه، تهران این کاریکاتورها را توهین‌آمیز خواند.  

هفته‌نامه شارلی ابدو روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه، در بیانیه‌ای که به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه روی وبسایت خود منتشر کرد، با مقایسه این سری از حملات اینترنتی با حملات مرگبار هشت سال پیش به دفتر این نشریه نوشت: «این حملات به احتمال قوی توسط ایران انجام شده است. شارلی ابدو باید به هر طریقی ساکت بشود حالا یا با گلوله یا از طریق هکرها. حتی اگر این حملات فقط مربوط به یک سایت باشد، یعنی یک سری اعداد، فرمول‌های ریاضی و الگوریتم‌ها، باز هم احساس نسبتا عجیبی را ایجاد می‌کند که در تیررس این همه تعصب باشی. تقریبا انگار همان حس و حال سخت ۷ ژانویه ۲۰۱۵ را داشتیم که انتقال احساسش آنقدر دشوار بود. یک حمله سایبری باعث مرگ کسی نمی‌شود، اما طنینش را یادآور می‌شود. یعنی رژیم آخوندها آن‌قدر احساس خطر کرده که حمله کردن به سایت یک روزنامه فرانسوی را برای وجود خودش حیاتی می‌داند. از یک سو برای ما افتخاری است و از سوی دیگر به‌ویژه نشان دهنده مدرکی است دال بر اینکه قدرتشان احساس شکنندگی می‌کند.»

این نشریه در بیانیه خود با انتقاد از حکومت ایران افزود: «آن‌چه ایران در سال ۱۹۷۹ آفرید یک توهم بود، توهم جامعه‌ای که تماماً توسط دین اداره می‌شود. ارعاب و سرکوب توانست این باور را بوجود بیاورد که این آرمانشهر مذهبی موفق بوده است اما در عمل، در پشت حجاب‌ها و اعدام‌های علنی، مطالبات و انگیزه‌های حیاتی می‌جوشید که دیگر نمی‌شد آن‌ها را برای همیشه خفه کرد. آخوندها از میل و علاقه و اشتیاق چه می‌فهمند؟ احتمالا چیز زیادی از این‌ها درک نمی‌کنند. وسواس فکری و تنها لذت آنها در کنترل کردن دیگران است و برای این کار باید بترسانند، بازدارند و سرکوب کنند. آن‌ها قادر نیستند به همنوعان خود در جهت شکوفایی کمکی بکنند زیرا خودشان نیز چنین نیستند. وقتی که به دست خودتان، خودتان را در چنین بن‌بستی قرار داده‌اید، تنها راه نجات این است که دیگران را مجبور کنید تاوان سرخوردگی‌های شما را بپردازند. آخوندها امیال جوانان ایرانی را سرکوب می‌کنند زیرا هرگز نسبت به امیال خود متعهد نبوده‌اند. آنچه در ایران می‌گذرد فقط یک انقلاب دموکراتیک نیست، شورش امیال و لذت است. محکومین به اعدام که در تهران به دار آویخته شده‌اند، زنان یا مردان سن و سال‌دار نیستند که زندگی پرشوری را پشت سر گذاشته باشند. آن‌ها جوانانی هستند، در سپیده‌دمان حیاتشان، سرشار از امید و آرزو. شور حزن آلود آخوندها طاقت به چالش کشیدن شور شادمانه جوانان ایرانی را ندارد.»

بیانیه شارلی ابدو به زبان فارسی

ریس در گفتگو با شبکه خبری «فرانس اینتر» نیز گفت: «پیش از این حملاتی را از سوی پاکستان متحمل شده‌ایم و این مساله برای ما تقریبا عادی است. ما مرتبا متحمل حملات اینترنتی می‌شویم و همیشه باید انتظار آن را داشته باشیم. اگر وسعت حملات در آینده بیش از این نباشد، حملات کنونی را چندان جدی قلمداد نمی‌کنیم.» 

تحقیقات توسط اداره کل امنیت داخلی و اداره مرکزی مبارزه با جرایم مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات برای شناسایی عوامل این حملات در جریان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احضار کاردار سفارت فرانسه در تهران در واکنش به کاریکاتور ابراهیم رئیسی در شارلی ابدو

شارلی ابدو: هیچ چیز صدور فتوای مرگ را توجیه نمی‌کند

حمله با سلاح سرد در ایستگاه متروی پاریس؛ مظنون گواهینامه ایتالیایی به همراه داشت