عضویت مالت و سوئیس در شورای امنیت؛ کوچک‌ترین کشور اتحادیه اروپا عهده‌دار پرونده ایران می‌شود؟

پرچم مالت و سوئیس
پرچم مالت و سوئیس Copyright Copyright Thierry Lapras / Euronews
Copyright Copyright Thierry Lapras / Euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کوچک‌ترین کشور عضو اتحادیه اروپا و بی‌طرف‌ترین کشور اروپا به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در دو سال آینده، عهده‌دار نقشی بزرگ در بحران‌های جهانی شدند.

آگهی

کوچک‌ترین کشور عضو اتحادیه اروپا و بی‌طرف‌ترین کشور اروپا به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در دو سال آینده، عهده‌دار نقشی بزرگ در بحران‌های جهانی شدند.

افزون بر فرانسه و بریتانیا که دو عضو از پنج عضو دائم شورا هستند، مالت و سوئیس نیز برای دوره‌ای دو ساله به عضویت این شورا درآمدند تا وزن اروپای غربی در تعیین رویکرد سازمان ملل به معادلات تنش‌زای جهانی افزایش یابد. 

هر چند که به نظر می‌رسد، سوئیس به‌ویژه باید بی‌طرفی سنتی خود را کنار بگذارد و در تصمیم‌گیری‌های شورای امنیت موضعی غیرخنثی اتخاذ کند، اما آنها راه‌حلی برای این مساله پیدا کرده‌اند.

سوئیسی‌ها می‌گویند چهار اولویت اصلی آنها در شورای امنیت ترویج صلح پایدار، محافظت از غیرنظامیان، تقویت کارایی این شورا و مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

وزارت خارجه سوئیس با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده که وظیفه شورای امنیت حفظ صلح و امنیت در سراسر جهان است و بر همین اساس سوئیس می‌تواند به بی طرفی خود در شورای امنیت کاملا پایبند باشد.

ریچارد گوان، مدیر امور سازمان ملل در اندیشکده گروه بین‌المللی بحران در نیویورک می‌گوید: «من فکر می‌کنم مالت و سوئیس هر دو بار مسئولیت سنگینی را در شورا بر دوش خواهند داشت. این انتظار وجود دارد که دو عضو منتخب اروپای غربی این شورا باید پرونده‌های پیچیده‌ای را مدیریت کنند که سایر اعضا ترجیح می‌دهند از آنها اجتناب کنند.»

در این صورت، سوئیس باید ریاست کمیته تحریم‌های کره شمالی را بر عهده بگیرد، در حالی که مالت بر دیپلماسی پیرامون ایران نظارت خواهد کرد؛ وظیفه‌ای که اعضای قبلی اتحادیه اروپا در شورای امنیت سازمان ملل یعنی ایرلند و بلژیک عهده‌دار آن بودند.

کوچکترین کشور عضو اتحادیه اروپا، مالت، برای دومین بار است که به عنوان یک عضو غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل حضور خواهد داشت. رودریک زرافا، وزیر خارجه مالت، در خصوص نقش آتی کشورش در شورای امنیت به یورونیوز می‌گوید: «وظیفه اصلی همه اعضای شورا کار جمعی برای ارتقای صلح و امنیت بین‌المللی و جلوگیری از درگیری است که در سرتاسر جهان از جمله در اوکراین است.» ولی افزون بر این، مالت اهداف خود را تلاش برای ریشه کن کردن استفاده از کودکان در جنگ، ارتقای سواد و حقوق زنان و افزایش دانش عمومی در مورد افزایش سطح دریاها که تهدیدی برای این کشورهای جزیره‌ای است، تعیین کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته مالت در عین حال، اعلام کرده که تعداد دیپلمات‌های خود را در نیویورک «به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده» و طی سال گذشته روی آموزش آنها سرمایه‌گذاری کرده تا آنها را «برای مواجهه با چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه خواهند شد، آماده کند.»

بر همین اساس، وزیر خارجه مالت تاکید می‌کند: «در نهایت، ما مصمم هستیم که تا حد امکان نقش خود را در برجسته کردن مواضع مشترک و سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ایفا کنیم.»

بدین ترتیب، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، حتی اگر سوئیس در ادامه دادن به اتخاذ رویکرد بی‌طرفی سنتی خود موفق شود، مالت به احتمال زیاد در مورد اوکراین و ایران، در کنار ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه قرار خواهد گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنج کشور جدید به عضویت شورای امنیت سازمان ملل در آمدند؛ متحد روسیه رای نیاورد

روسیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده گرفت؛ اوکراین: سیلی به صورت جامعه بین‌الملل است

زیان بانک ملی سوئیس به ۱۳۲ میلیارد فرانک رسید