بازماندگان زلزله مرگبار افغانستان پس از شش ماه به خانه‌های جدید می‌روند

زلزله در افغانستان
زلزله در افغانستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی زلزله ۵.۹ ریشتری که شش ماه پیش در افغانستان رخ داد، بیش از هزار نفر کشته و ده‌ها هزار تن بی‌خانمان شدند. حالا بعد از شش ماه صدها خانه بتنی مقاوم در برابر زلزله که بسیاری از آنها توسط کارگران محلی با حمایت آژانس پناهندگان سازمان ملل ساخته شده، به بازماندگان تحویل داده شده است.

آگهی

رسول بادشاه شش ماه پس از زلزله مرگبار شرق افغانستان به خانه جدیدی نقل مکان خواهد کرد. اما او در این اثاث‌کشی تنها و بدون مادرش خواهد بود. مادرش در این زلزله براثر ریختن آوار کشته شد.

در پی زلزله ۵.۹ ریشتری که ۲۲ ژوئن در استان فقیرنشین پکتیکا افغانستان رخ داد، بیش از هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر بی‌خانمان شدند. این مرگبارترین زلزله در افغانستان در نزدیک به ربع قرن اخیر بوده است.

بادشاه ۲۱ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت که چگونه با عجله از پاکستان به روستای خود بازگشته و وقتی رسیده مادر و برادرانش همه دفن شده بودند.

حالا بعد از گذشت شش ماه، صدها خانه بتنی مقاوم در برابر زلزله که بسیاری از آنها توسط کارگران محلی با حمایت آژانس پناهندگان سازمان ملل ساخته شده، به بازماندگانی که تاکنون در چادرهای موقت زندگی می‌کردند، تحویل داده شده است.

بادشاه می‌گوید: «ما نمی‌توانستیم این خانه‌ها را بسازیم، حتی فرزندان یا نوه‌هایمان هم (نمی‌توانستند). ما توان مالی ساخت این خانه‌ها را نداشتیم. ما در کلبه زندگی می‌کردیم.»

به گفته کمیساری عالی پناهنگان سازمان ملل (UNHCR) خانه‌های جدید به پنل‌های خورشیدی، سرویس بهداشتی مستقل و بخاری‌های سنتی برای کمک به ساکنان در زمستان سخت مجهز هستند.

این وضعیت در حالی رقم خورد که حتی قبل از زلزله، افغانستان در چنگال یک فاجعه انسانی قرار داشت که با روی کار آمدن دوباره طالبان در اوت ۲۰۲۱ بدتر شد.

بودجه توسعه بین‌المللی که افغانستان به آن متکی بود، پس از تصاحب و مسدود شدن دارایی‌های موجود در خارج از کشور به پایان رسید.

بارا خان، یکی دیگر از بازماندگان این حادثه گفت: «این منطقه‌ که زمین لرزه در آن رخ داده، سال‌ها مورد بی‌توجهی مقامات قرار داشته است.»

خان ادامه داد: «پس از زلزله مردم آمدند و دیدند ساکنان منطقه دچار مشکل هستند. ما حتی درمانگاه و مدرسه هم نداریم. همه آدم‌های این منطقه بی‌سواد بزرگ شده‌اند.»

کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل ساخت دو مدرسه و یک درمانگاه در این منطقه که هنوز پر از آوار است را بعد از زمستان آغاز خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

افغانستان به خصوص در قسمت رشته‌کوه هندوکش زلزله‌خیز است و زمین‌لرزه‌هایی در مقیاس‌های مختلف در این منطقه مدام رخ می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنچه درباره زلزله مرگبار افغانستان می‌دانیم

زلزله افغانستان؛ کشورها منتظر درخواست رسمی طالبان، بازماندگان مشغول آواربردای با دستان خالی

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد