آنچه درباره زلزله مرگبار افغانستان می‌دانیم

یک مرد افغان در میان آوارهای سکونت‌گاه خود؛ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲
یک مرد افغان در میان آوارهای سکونت‌گاه خود؛ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زمین لرزه روز گذشته افغانستان مرگبارترین زلزله دو دهه گذشته این کشور بود. تعداد جانباختگان تا کنون نزدیک به ۱۲۰۰ نفر اعلام شده و انتظار می‌رود این رقم به‌سرعت افزایش یابد. در این حادثه مرگبار چه روی داد؟

آگهی

تعداد جانباختگان زمین لرزه اول تیرماه ۱۴۰۱ در افغانستان به نزدیک هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است. به این ترتیب این زمین لرزه، هفتمین زلزله در سی سال گذشته است که بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشته و مرگبارترین زلزله افغانستان در دو دهه اخیر به‌شمار می‌رود.

در ادامه سعی شده تا آمار و ارقام مربوط به این زلزله مرگبار ارائه شود. برخی آمارها همچون تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها ممکن است بروز رسانی شود.

  • جغرافیا: این زمین لرزه در محدوده ۴۴ کیلومتری شهر خوست واقع در ولایت پکتیکا در شرق افغانستان و در خط مرزی با پاکستان بود.

  • عمق: هرچند در ابتدا گفته شد که زمین لرزه در عمق ۵۱ کیلومتری زمین بوده ولی کارشناسان عمق آن را ده کیلومتر دانسته‌اند که این خود حکایت از تخریب بیشتر دارد.

  • آمار کشته شدگان: بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی باختر، تا صبح پنج‌شنبه دوم تیرماه تعداد ۱۱۵۰ نفر در این حادثه دلخراش جان خود را از دست داده اند.

  • آمار زخمی‌ها: همچنین ۱۸۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

  • منازل تخریب شده: بر اساس گزارش مقامات طالبان حداقل ۱۸۰۰ تا دو هزار خانه مسکونی تخریب شده است.

  • تعداد نفرات خانوارها: در هر منزل به طور میانگین هفت تا هشت نفر زندگی می‌کردند.

  • مصالح ساختمانی: سازه ساختمان‌ها عموما از سنگ و خشت بوده است.

  • وضعیت راه‌ها: صعب العبور بودن مناطق زلزله زده و باران‌های سیل‌آسای اخیر و رانش زمین سبب سخت‌تر شدن دسترسی به این مناطق شده است.

  • جمعیت کل منطقه: بر اساس گزارش آژانس اروپایی پناهندگان، جمعیت ولایت پکتیکا در سال ۲۰۲۰ در حدود ۷۷۵ هزار نفر بوده است.

  • شعاع زلزله: این زلزله تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری از محل وقوع احساس شد. به عبارتی جمعیتی در حدود ۱۱۹ میلیون نفر در کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان این زلزه را احساس کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بودجه در نظر گرفته شده: حکومت طالبان ۱۰۰ میلیون افغانی (معادل یک میلیون و دویست هزار دلار آمریکا) را به منظور رسیدگی فوری به وضعیت خانواده‌های قربانیان و آسیب‌دیدگان در نظر گرفته است. مقامات سازمان ملل متحد تاکید کرده‌اند که برای کمک به حادثه‌دیدگان حداقل ۱۵ میلیون دلار کمک لازم است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازماندگان زلزله مرگبار افغانستان پس از شش ماه به خانه‌های جدید می‌روند

آمریکا با اعلام ۳ مورد معافیتی جدید صدور روادید برای افغان‌ها را تسهیل کرد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد