آمریکا با اعلام ۳ مورد معافیتی جدید صدور روادید برای افغان‌ها را تسهیل کرد

روادید ورود به آمریکا
روادید ورود به آمریکا Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معافیت‌های تحریمی جدید در عمل به آن دسته از افغان‌ها که در طول دوره حکومت طالبان در بخش دولتی کار کرده‌اند امکان می‌دهد تا درخواست خود برای مهاجرت به آمریکا یا صدور روادید این کشور را ارائه کنند.

آگهی

دولت آمریکا سه مورد جدید معافیت از تحریم را برای افغان‌هایی که به طور داوطلبانه در «فعالیت‌های تروریستی» نقش نداشته‌اند اعلام کرد تا از این پس درخواست آنها برای مهاجرت به ایالات متحده یا صدور روادید این کشور به طور خودکار رد نشود. 

واشنگتن به طور کلی کلیه افرادی را که عضو «سازمان تروریستی» هستند یا در «فعالیت‌هایی تروریستی» نقش داشته‌اند از ورود به خاک آمریکا منع کرده است. دامنه وسیع تعریف «فعالیت تروریستی» باعث می‌شد تا بسیاری از افغان‌ها در عمل شامل این تحریم شوند. 

وزارتخانه‌های امنیت ملی و خارجه ایالات متحده اکنون سه مورد جدید از این تحریم‌ها را برای افغان‌ها اعلام کرده‌اند. معافیت‌های تحریمی جدید در عمل به آن دسته از افغان‌ها که در طول دوره حکومت طالبان در بخش دولتی کار کرده‌اند امکان می‌دهد تا درخواست خود برای مهاجرت به آمریکا یا صدور روادید این کشور را ارائه کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر این افرادی که برای امور عادی مانند دریافت گذرنامه، عبور از ایست‌های بازرسی یا موارد مشابه وجهی را به حکومت طالبان پرداخته‌اند شامل تحریم‌های مرتبط با «فعالیت تروریستی» نخواهند شد. یکی دیگر از موارد معافیتی نیز به آن دسته از افغان‌ها بر می‌گردد که با حکومت طالبان مبارزه کرده‌اند. 

آمریکا از زمان به قدرت رسیدن طالبان تاکنون بیش از ۷۹ هزار افغان را در خاک خود پذیرفته است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود به دنبال وخامت وضع اقتصادی و اجتماعی در افغانستان شمار پناهجویان از این کشور افزایش یابد. 

اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر افزودن سپاه پاسداران به فهرست «سازمان‌های تروریستی» کشورش باعث شده بود تا ایرانیانی که در این نهاد نظامی خدمت سربازی انجام داده‌اند هم اجازه دریافت روادید ایالات متحده نداشته باشند. به نظر می رسد که مشکل افرادی که بصورت غیر داوطلبانه دوره خدمت سربازی خود را در این نهاد نظامی گذرانده باشند نیز برطرف شده باشد. با این حال موضع رسمی واشنگتن با توجه به اینکه در این دستورالعمل بطور مستقیم نامی از ایران و یا سپاه پاسداران نیامده، شفاف نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنچه درباره زلزله مرگبار افغانستان می‌دانیم

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟