زلزله افغانستان؛ کشورها منتظر درخواست رسمی طالبان، بازماندگان مشغول آواربردای با دستان خالی

اولین شب پس از زلزله روز چهارشنبه یکم تیرماه در افغانستان
اولین شب پس از زلزله روز چهارشنبه یکم تیرماه در افغانستان Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

امدادگران افغان و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در همان ساعات اولیه خود را به محل رساندند. ولی در عین حال از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان، بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی این کشور را ترک کرده‌اند.

آگهی

تلاش‌ها برای جستجو و نجات افراد زیر آوارمانده در افغانستان همچنان ادامه دارد. در پی زلزله بامداد روز چهارشنبه، یکم تیرماه به مرکزیت شهر خوست افغانستان در نزدیکی مرز این کشور با پاکستان، دست‌کم ۱۱۵۰ نفر کشته و ۱۶۰۰ نفر زخمی شدند. به گفته مقامات محلی، از آنجا که این حادثه در ساعات اولیه بامداد رخ داده و بسیاری از مردم خواب بودند در نتیجه آمار کشته‌ها و زخمی‌ها همچنان افزایشی خواهد بود.

سازمان ملل متحد برآورد کرده است که در پی این زمین لرزه حدود دو هزار خانه با خاک یکسان شده‌اند و بسیاری از مردم شب را بدون سرپناه سپری کرده‌اند.

تمهیدات امارت اسلامی طالبان

امدادگران افغان و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در همان ساعات اولیه خود را به محل رساندند. ولی در عین حال از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان، بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی این کشور را ترک کرده‌اند.

مقامات طالبان گفته‌اند که چندین فروند هلی‌کوپتر و آمبولانس به محل اعزام کرده و درصدد جبران خسارت مردم آسیب دیده برخواهند آمد.

به گزارش خبرگزاری رسمی باختر، مقامات طالبان بودجه‌ای معادل یکصد میلیون افغانی برای مناطق زلزله‌زده در نظر گرفته‌اند. همین خبرگزاری روز گذشته این مبلغ را یک میلیارد افغانی اعلام کرده بود که بعدا آن را از خروجی‌های خود حذف کرد.

اگرچه بحران اقتصادی ناشی از درگیری و خشکسالی سال‌ها گریبان‌گیر مردم افغانستان بوده است، اما با روی کار آمدن طالبان ایالات متحده و متحدانش بر آن شدند تا حدود ۷ میلیارد دلار از ذخایر خارجی این کشور فقیر را مسدود کرده و بودجه‌های بین‌المللی را نیز قطع کنند.

حال این بلای طبیعی نیز به سایر مصایب مردم افغانستان اضافه شده است. کارشناسان و مقامات می‌گویند که ضروری‌ترین نیازهای فوری شامل مراقبت‌های پزشکی و جابجایی مجروحان، ایجاد سرپناه و تدارکات غذا و آب و پوشاک برای آوارگان است.

یک روز پس از این حادثه زلزله، مردم محلی با کمترین امکانات و با دست خالی مشغول برداشتن آوارها هستند.

همدردی‌های مقامات کشورها با افغانستان

کشته و زخمی شدن صدها تن از مردم افغانستان در پی زلزله روز چهارشنبه موجی از همدردی و کمک شماری از کشورها را در پی داشت.

حکومت‌های چین، پاکستان، با ارسال پیام‌های جداگانه آمادگی خود را برای کمک به زلزله‌زدگان افغانستان اعلام کردند. به طور مثال، سفارت ایران در کابل گفته است که ایران دو فروند هواپیما شامل تجهیزات کمک‌های اولیه به افغانستان اعزام کرده است.

وزیران خارجه آمریکا و آلمان نیز اعلام کردند که کشورهایشان در همکاری با سازمان‌های بین‌المللی آماده امدادرسانی به افغانستان هستند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی زلزله در جنوب شرق افغانستان را «تراژدی بزرگ» توصیف کرد و «صمیمانه» به مردم این کشور تسلیت گفت.

توییت همدردی وزیر خارجه آمریکا با مردم افغانستان

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که واشنگتن از حکومت طالبان درخواست کمک دریافت نکرده است. وی به خبرنگاران گفت که آمریکا ارسال کمک‌های مستقیم بشردوستانه را منوط به گفتگوی مقامات طالبان با ایالات متحده در روزهای آینده می‌داند.

سیجی کیهارا، از اعضای کابینه ژاپن نیز از آمادگی کشورش برای ارسال کمک به افغانستان خبر داد و گفت که «به سرعت» در حال هماهنگی برای «تهیه اقلام ضروری» هستند و فهرست موارد مورد نیاز مردم آسیب‌دیده را بررسی می‌کنند.

محدودیت‌ها در ارسال کمک‌های جهانی به افغانستان

یک مقام سازمان ملل با اشاره به اینکه این سازمان ظرفیت‌های لازم برای اعزام گروه‌های امداد و نجات در افغانستان را در اختیار ندارد گفت ترکیه بهترین کشوری است که می‌تواند این شرایط را فراهم آورد. رامز علی‌اکبروف، قائم مقام فرستاده سازمان ملل در افغانستان گفت که ما با سفارت ترکیه در اینجا حرف زدیم و ولی آن‌ها منتظر درخواست رسمی هستند.

آقای علی‌اکبروف گفت با اینکه مقامات طالبان از جامعه جهانی درخواست رسمی برای کمک‌رسانی نکرده‌اند ولی سازمان ملل از سایر کشورها درخواست دارد که ظرفیت‌های امدادرسانی خود را ارسال کنند. وی افزود: «گروه‌های ما توانایی و تجهیزات برای بیرون آوردن مردم از زیر آوار را ندارند.»

او در عین حال گفت که سازمان ملل حدود ۱۰ تن تجهیزات پزشکی ضروری را به منطقه ارسال کرده و ۲۰ تیم بهداشتی پزشکی مستقر کرده است، وی با بیان این‌که «ارزیابی سریع وضعیت در حال انجام است» تاکید کرد که حداقل ۱۵ میلیون دلار «فورا» مورد نیاز است.

با روی کار آمدن طالبان، بسیاری از کشورها روابط دیپلماتیک خود را با امارات اسلامی افغانستان قطع کرده‌اند، از این روی امدادرسانی به این کشور با مشکل مواجه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمین لرزه‌ای قوی پاکستان و افغانستان را تکان داد

بازماندگان زلزله مرگبار افغانستان پس از شش ماه به خانه‌های جدید می‌روند

هشدار سیل در ۲۱ ولایت افغانستان؛ مردم از کرانه رودخانه‌ها دوری کنند