پاریس قرارداد ساخت نسل جدید جت جنگنده اروپایی را تایید کرد

ماکتی از جت جنگنده نسل جدید اروپایی که در قالب پروژه‌ای موسوم به «سیستم جنگ هوایی آینده» ساخته می‌شود
ماکتی از جت جنگنده نسل جدید اروپایی که در قالب پروژه‌ای موسوم به «سیستم جنگ هوایی آینده» ساخته می‌شود Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارزش قرار‌داد ساخت نمونه اولیه این جنگنده رادار گریز با بال‌های دلتا شکل ۳.۲ میلیارد یورو عنوان شده که قرار است فرانسه، آلمان و اسپانیا، سه کشور شریک در این پروژه سهمی مساوی در تامین آن داشته باشند.

آگهی

قرارداد مطالعاتی ساخت نمونه اولیه نسل تازه‌ای از جت‌های جنگنده در اروپا که در قالب پروژه‌ای مشترک موسوم به «سیستم جنگ هوایی آینده» تحت هدایت فرانسه پیش می‌رود به تایید پاریس رسید.

وزارت نیروهای مسلح فرانسه مدیریت این پروژه را که هدف از آن تلاش برای ادغام قابلیت‌های نظامی کشورهای قاره و کاهش اتکا به تجهیزات آمریکایی عنوان شده بر عهده دارد و آنرا به همراه آلمان و اسپانیا، دو شریک دیگر اروپایی پیش خواهد برد.

ارزش قرار‌داد ساخت این جنگنده رادار گریز با بال‌های دلتا شکل ۳.۲ میلیارد یورو عنوان شده که قرار است سه کشور شریک در این پروژه سهمی مساوی در تامین آن داشته باشند.

هدف نهایی به پرواز درآوردن نمونه اولیه‌ای از نسل جدید جت جنگنده اروپایی در سال ۲۰۲۹ است که به تدریج تا سال ۲۰۴۰ جایگزین رافال فرانسه و یوروفایتر آلمانی و اسپانیایی خواهد شد.

مقامات فرانسوی و آلمانی ماه گذشته با کنار گذاشتن اختلافات چند ماهه بر سر تحوه تقسیم کار در بخش صنعتی پروژه سرانجام از توافق دوجانبه خبر دادند.

شرکت‌های «ایرباس» اروپا، «داسو اویاسیونِ» فرانسه به همراه «ایندرا» از اسپانیا و تعدادی از پیمانکاران فرعی در پروژه موسوم به «سیستم جنگ هوایی آینده» برای طراحی و ساخت جت جنگنده جدید اروپایی مشارکت دارند.

این طرح در برابر خود پروژه‌ مشابهی موسوم به «بی‌ای‌ئی سیستمز تمپست» را دارد که توسط بریتانیا، ایتالیا، سوئد و ژاپن پیش‌ برده می‌شود و هدف از آن ساخت یک هواپیمای جنگنده نسل ششم تک‌سرنشین دوموتوره است.

خروجی این پروژه فراتر از یک هواپیمای جنگی نسل جدید توصیف می‌شود؛ به نحوی که به دلیل بهره بردن از مجموعه‌ای از ابزارهای نوین و امکانات رزمی متصل از جمله پهپاد‌ها که همگی با دیگر تجهیزات نظامی، مرتبط و هماهنگ هستند، از آن به عنوان «سیستمی از سیستم‌ها» یاد شده است.

تحلیلگران تخمین‌می زنند که برای توسعه جت جدید و فناوری‌های پیشرفته مرتبط با آن از جمله هوش مصنوعی که برای یک «ابرِ رزمی» متصل به پهپادها طراحی شده و قرار است در سال ۲۰۴۰ عملیاتی شود باید دست کم ۱۰۰ میلیارد یورو هزینه کرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا بار دیگر قرارداد نظامی خود را با فرانسه لغو و بالگردهای آمریکایی را جایگزین کرد

ژاپن، بریتانیا و ایتالیا طرح توسعه جنگنده مشترک را به زودی اعلام می‌کنند

رونمایی آمریکا از بمب‌افکن‌های راهبردی «بی-یک بی» در آخرین روز رزمایش مشترک با کره جنوبی