استرالیا بار دیگر قرارداد نظامی خود را با فرانسه لغو و بالگردهای آمریکایی را جایگزین کرد

هلیکوپتر MRH90 تایپان، استرالیا، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱
هلیکوپتر MRH90 تایپان، استرالیا، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی‌رغم تلاش‌های پاریس برای به سرانجام رساندن قرارداد فروش هلیکوپترهای فرانسوی «تایپان» مدل MRH90، استرالیا این قرارداد را به نفع محصولات ساخت آمریکا لغو کرد.

آگهی

علی‌رغم تلاش‌های پاریس برای به سرانجام رساندن قرارداد فروش هلیکوپترهای فرانسوی «تایپان» مدل MRH90، استرالیا این قرارداد را به نفع محصولات ساخت آمریکا لغو کرد.

ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا و عضو حزب چپ میانه تصریح کرد که هلیکوپترهای آمریکایی بلک هاوک (Black Hawk) جایگزین هلیکوپترهای تایپان فرانسوی خواهد شد.

هلیکوپتر مدل MRH90 یا تایپان همان نسخه استرالیایی NH90 فرانسوی است که به‌عنوان هلیکوپتری چندمنظوره، با نام کایمان در خدمت ارتش فرانسه است. این بالگردها توسط کنسرسیوم صنعتی اروپایی یا (NHI) تولید می‌شود و سه شرکت هوایی اروپایی هلیکوپتر ایرباس، گروه ایتالیایی لئوناردو و فوکر هلندی در ساخت آن مشارکت دارند.

به توییتر یورونیوزفارسی بپیوندید

وزیر دفاع استرالیا روز چهارشنبه ۱۸ ژانویه به شبکه تلویزیونی ملی استرالیایی (ABC) گفت: «سال‌هاست که برای تعمیر و نگهداری و تأمین قطعات یدکی هلیکوپترهای تایپان با مشکل‌ مواجه بوده‌ایم.» درحالی‌ که پیشتردولت فرانسه از استرالیا خواسته بود تا قرارداد سفارش خرید چهل هلیکوپتر مدل تایپان را لغو نکند، آقای مارلز گفت: «ما مطمئن هستیم که این موضوع روابط تجدید‌شده‌ ما را با فرانسه قطع نخواهد کرد.»

در پایان سال ۲۰۲۱ بود که دولت استرالیا «شرکت ایرباس را از تصمیم خود در مورد احتمال جایگزینی MRH90 مطلع کرده بود.»

سابقه‌ی لغو قرارداد استرالیا با فرانسه

اعتماد میان دو کشور فرانسه و استرالیا در سپتامبر ۲۰۲۱ زمانی که دولت محافظه‌کار سابق استرالیا به طور ناگهانی قرارداد زیردریایی‌های فرانسوی را به ارزش ۹۰ میلیارد دلار استرالیا (معادل۵۶ میلیارد یورو) لغو کرده بود، خدشه‌دار شد. استرالیایی‌ها به‌جای زیردریایی‌های گروه فرانسوی ناوال (Naval Group)، زیردریایی‌های هسته‌ای بریتانیایی یا آمریکایی را ترجیح دادند.

بحران زمانی شدت گرفت که امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه و اسکات موریسون، نخست وزیر وقت استرالیا را به دروغگویی در قرارداد متهم کرد و پس از آن سفیر فرانسه در شهر کانبرا پایتخت استرالیا را فراخواند.

روابط میان فرانسه و استرالیا تا زمان انتخابات ماه مه ۲۰۲۲ در استرالیا و انتخاب آنتونی آلبانز، نخست وزیر جدید این کشور پرتنش باقی ماند. وی پس از انتخابش تلاش کرد تا روابط خود را با پاریس تنظیم کند.

شرکت ایرباس در یک بیانیه مطبوعاتی در روز چهارشنبه گفت که به این تصمیم استرالیا پاسخ خواهد داد، در حالی که تمایل خود را برای توسعه‌ حضور چشمگیر در این کشور حفظ می کند، زیرا استرالیا بازاری کلیدی برای سازندگان هواپیمای اروپایی است.

پیش‌تر و در ژوئن ۲۰۲۲، نروژ نیز قرارداد خرید ۱۴ هلیکوپتر ان‌اچ۹۰ را که با کنسرسیوم NHI منعقد شده بود، به دلیل تاخیر در تحویل لغو کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استفاده از پرچم‌های روسیه و بلاروس در مسابقات تنیس آزاد استرالیا ممنوع شد

پاریس قرارداد ساخت نسل جدید جت جنگنده اروپایی را تایید کرد

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد