دو توله‌یوز در منطقه حفاظت شده توران در «پدیده‌ای نادر» در پاییز متولد شدند

تولد ۲ قلاده توله‌یوز ماده در منطقه حفاظت‌شده توران در ماه پاییز
تولد ۲ قلاده توله‌یوز ماده در منطقه حفاظت‌شده توران در ماه پاییز Copyright ایرنا
Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۲ قلاده توله‌ یوزپلنگ با سن کمتر از یک‌ ماه توسط «یک چوپان» از طبیعت جدا شده بودند اما با اطلاع سازمان محیط زیست از این اقدام، توله‌یوزها در روز جمعه به همان محل زنده‌گیری برگردانده شدند.

آگهی

سازمان حفاظت محیط زیست ایران از «پدیده نادر» تولد ۲ قلاده توله‌یوز ماده در منطقه حفاظت‌شده توران در ماه پاییز خبر داد.

بنا به گفته حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ایران، زایمان یوزپلنگ در طبیعت توران بیشتر در اوایل بهار انجام می‌شود «زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد و نمو توله‌ها مناسب است؛ اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز در طبیعت توران پدیده‌ای نادر بوده و احتمال بقای توله‌ها را در طبیعت بسیار دشوار می‌کند.»

بنا به گفته آقای اکبری، ۲ قلاده توله‌ یوزپلنگ با سن کمتر از یک‌ ماه توسط «یک چوپان» از طبیعت جدا شده بودند اما با اطلاع سازمان محیط زیست از این اقدام، توله‌یوزها در روز جمعه به همان محل زنده‌گیری برگردانده شدند.

این مقام سازمان محیط زیست در ادامه گفت که تیم کارشناسی و فنی این سازمان بلافاصله تلاش کرد با جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت مادر این دو توله‌یوز، آن‌ها را به زیستگاه طبیعی‌شان بازگرداند اما با توجه به سرد بودن هوا، سن پایین توله‌ها و سایر شرایط موجود، به منظور حفظ جان آنها حدود نیمه شب گذشته به پاسگاه محیط‌بانی منتقل شدند.

در همین زمینه بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفتگو با ایرنا، وضعیت توله‌یوزها را در حالت پایدار اعلام کرد اما گفت که با وجود تلاش‌ها تاکنون مادر آن‌ها پیدا نشده است.

او در ادامه خبر داد که اگر تا روز یکشنبه مادر ۲ توله‌یوز پیدا نشود، تصمیم‌گیری بر پرورش «دستی» توله‌ها است.

نخستین تصاویر از دو توله یوز تازه متولد شده

در بهار سال جاری، یوز ماده‌ای با نام «ایران» ۳ توله را در مرکز تکثیر یوز ایرانی در پارک توران به روش سزارین صحرایی به دنیا آورد اما در فاصله چند روز ۲ توله‌یوز تلف شدند و فقط سومین توله‌یوز که نام «پیروز» برایش انتخاب شده بود زنده ماند. 

پرورش «دستی» سومین توله‌یوز باعث شده است که او تاکنون خوی وحشی‌گری پیدا نکند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

یوزپلنگ آسیایی یکی از گونه‌های کمیاب و در معرض خطر انقراض از وحوش ایران و جهان است و از همین رو سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه تدوین کرده است.

اگرچه ایران یکی از آخرین کشورهایی است که یوزپلنگ‌های آسیایی در آن زندگی می‌کنند اما مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از «تداخلات زیستگاهی موجود برای یوزپلنگ‌ها و جاده‌سازی در میانه این زیستگاه‌ها» به عنوان بیشترین عوامل از بین رفتن این گونه نام می‌برد.

برخی از کارشناسان و متخصصان محیط زیست بر این نظرند که مسئولان ایرانی با وجود دریافت بودجه از سازمان ملل برای حفظ «یوزپلنگ ایرانی در معرض خطر» نتوانسته‌اند دست‌کم وعدۀ آگاه‌سازی اهالی مناطق محل سکونت این‌گونه کمیاب را عملی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروز تلف شد

«ایران»، یوزپلنگ پارک ملی توران سه قلو به دنیا آورد

دامپزشک یوزپلنگ‌های ایرانی: حال محیط زیست بد و حال یوزپلنگ‌ها بدتر است