پارلمان فرانسه به دلیل سخنان «نژادپرستانه» یک نماینده جریان راست افراطی به جنجال کشیده شد

عکس آرشیوی از پارلمان فرانسه
عکس آرشیوی از پارلمان فرانسه Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنجال ایجاد شده در پی واکنش نماینده جناح راست افراطی به سوال کارلوس بیلونگو از نخست وزیر در باره مهاجرت غیرقانونی، رئیس پارلمان را بر آن داشت تا به این نشست پایان دهد.

آگهی

جلسه سوال از دولت در پارلمان فرانسه روز پنجشنبه سوم نوامبر ۲۰۲۲ در پی اظهارات «نژادپرستانه» یک نماینده حزب راست افراطیِ «اجتماع ملی» به جنجال کشیده شد.

این حادثه در جریان نطق کارلوس مارتنس بیلونگو، نماینده رنگین پوست حزب چپگرای «فرانسه تسلیم‌ ناپذیر» روی داد.

جنجال ایجاد شده در پی واکنش گروگوار دوفورنا، نماینده جناح راست افراطی به سوال کارلوس بیلونگو از نخست وزیر در باره مهاجرت غیرقانونی، رئیس پارلمان را بر آن داشت تا به این نشست پایان دهد.

ماجرا به این صورت شکل گرفت: هنگامی که نماینده چپگرا طی نطق خود از دولت خواست به درخواست کمک سازمان غیردولتی موسوم به «اس‌او‌اس مدیترانه» برای امدادرسانی به ۲۳۴ پناهجوی سرگردان در دریا توجه کند، نماینده جناح راست افراطی با عباراتی که مفهوم دوگانه «باید به آفریقا برگردد» و یا «باید به آفریقا برگردند» از آن برداشت می‌شد، به این سخنان واکنش نشان داد.

این واکنش کلامی که از سوی بسیاری از نمایندگان «نژادپرستانه» قلمداد شد چنان هیاهو و جنجالی به پا کرد که در نهایت رئیس پارلمان را وادار به تعطیلی جلسه پرسش و پاسخ کرد.

گروه پارلمانی «اجتماع ملی» مدعی است که سخنان گروگوار دوفورنا به «قایق پناهجویان» اشاره داشته و خطاب او به نماینده‌ای نبوده که از پناهجویان سرگردان در دریا صحبت می‌کرد.

جناح راست افراطی از تحریف سخنان نماینده خود سخن می‌گوید و مدعی است که منظور گروگوار دوفورنا لزوم بازگرداندن مهاجران آفریقایی به کشورشان بوده است.

کارلوس بیلونگو که جنجال یاد شده در جریان نطق وی روی داد ضمن ابراز تاسف از سخنان نماینده حزب اجتماع ملی می‌گوید «شرم‌آور است که امروز رنگ پوستم را به من یادآوری کردند.»

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه که برای پاسخگویی به نمایندگان در این نشست حضور داشت پس از جنجال یاد شده تاکید کرد که «نژادپرستی در دموکراسی ما جایی ندارد.»

وی سپس ضمن محکوم کردن سخنان «نژادپرستانه» نماینده حزب راست افراطی «اجتماع ملی» خواستار برخورد انضباطی با چنین رفتارهایی شد.

این در حالی است که مارین لوپن، رهبر حزب «اجتماع ملی» در واکنش به این ماجرا اعلام کرد: «جنجال ایجاد شده توسط مخالفان سیاسی ما خام است و فرانسوی ها را فریب نمی دهد.»

از سوی دیگر منابع نزدیک به رئیس جمهوری فرانسه شامگاه پنجشنبه اعلام کردند که امانوئل ماکرون سخنان نماینده راست افراطی را «غیرقابل تحمل» خوانده و از نماینده چپگرایی که مورد اهانت قرار گرفته حمایت کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اپلیکیشین دوستیابی برای وطن‌پرستان؛ آیا در فرانسه ایدئولوژی راست‌افراطی به جریان اصلی تبدیل شده است؟

استعفای یکی از اعضای دربار سلطنتی بریتانیا به دلیل رفتار نژادپرستانه

پیروزی بی‌سابقه ائتلاف راست و راست افراطی در انتخابات سوئد؛ نخست وزیر استعفا داد