«تنش‌ِآفرینی رسانه‌های غربی» محور گفتگوی لاوروف با عبداللهیان؛ تهران: ابتکاراتی برای برجام داریم

وزرای امور خارجه ایران و روسیه
وزرای امور خارجه ایران و روسیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه از اعزام قریب‌الوقوع هیئتی به نمایندگی از کشورش به وین برای گفتگو با مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

آگهی

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روزچهارشنبه در گفتگو با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود مدعی شد که رسانه‌های غربی در پی برافروختن آتش تنش در منطقه خلیج فارس هستند.

وزارت خارجه روسیه در گزارشی ضمن انعکاس این گفتگوی تلفنی یادآور شده است که آقای لاوروف بر آنچه وی «کارزار زیان‌بار رسانه‌های غربی» در ایجاد تنش در منطقه استراتژیک خلیج فارس خوانده، تاکید کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است که وزرای خارجه روسیه و ایران در این تماس تلفنی مسائل منطقه‌ای با توجه ویژه به وضعیت حاکم بر خلیج فارس و نیز تحولات در قفقاز جنوبی و دیگر مسائل مرتبط با منافع مشترک را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزیر امور خارجه روسیه در حالی نقش «تنش‌آفرین» رسانه‌های غربی را در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان مورد تاکید قرار داد که روزنامه وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه احتمال حمله نظامی ایران به عربستان را مطرح کرده بود.

این نشریه آمریکایی در گزارش خود آورده بود که ایالات متحده اطلاعاتی را از جانب عربستان دریافت کرده که از تلاش ایران برای حمله به اهدافی در خاک این کشور حکایت دارد.

مقامات کاخ سفید، متعاقب انتشار این گزارش از تهدیدهای احتمالی ایران بر ضد عربستان ابراز نگرانی کرده و تاکید کردند که در صورت وقوع به آن پاسخ خواهند داد.

وزارت خارجه ایران یک روز پس از ادعای مطرح شده توسط وال استریت ژورنال و نیز آنچه مقامات آمریکایی نسبت به آن هشدار داده بودند هرگونه تهدید علیه کشورهای همسایه را رد کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این ادعا را «بی پایه و اساس» خواند و گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام متقابل و در چارچوب اصول و قواعد بین المللی، به سیاست حسن همجواری با همسایگان ادامه می دهد و برقراری و ارتقای ثبات و امنیت در منطقه را در برقراری تعامل سازنده با همسایگان می داند و با جدیت آن را ادامه خواهد داد.»

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی ضمن پرداختن به این بخش از گفتگوهای وزرای خارجه ایران و روسیه به تکرار «گزارش ها» و «ادعاهای» ایالات متحده در خصوص نقش تهران در جنگ اوکراین اشاره و به نقل از حسین امیرعبداللهیان آورده است که ایران «آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین است و هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه داده نشده است.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه با تاکید بر حمایت آشکار تهران از مسکو در جنگ اوکراین نسبت به احتمال ارسال موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه ابراز نگرانی کرد.

هیئتی از ایران برای گفتگو با آژانس راهی وین می‌شود

برخی تحلیل‌گران معتقدند که ایران برای کاستن از انزوا و تنش‌های موجود با غرب که جدا از جنگ اوکراین بخشی از آن به بحران سیاسی داخلی ناشی از اعتراض‌های اخیر مرتبط می‌شود در پی حل موانع موجود بر سر احیای توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ وین است.

در همین راستا، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه از اعزام قریب‌الوقوع هیئتی به نمایندگی از کشورش به وین برای گفتگو با مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان سپس یاد‌آور شد که قصد دارد در ارتباط با آخرین وضعیت مذاکرات و به منظور هماهنگی‌های لازم در این خصوص با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفتگو کند.

وی بدون اشاره مستقیم به درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روشنگری در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایتی که ایران پیش‌تر آنها را اعلام نکرده بود ابراز امیدواری کرد که در گفتگوهای پیش‌ رو «برخی اتهامات مورد نظر و مطرح توسط آژانس» حل و فصل شود.

طرف‌های اروپایی مذاکرات برجام به همراه ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش شرط تهران برای بسته شدن این پرونده اتهامی جهت احیای توافق هسته‌ای وین را رد کرده‌اند.

ابتکارات تهران برای پیشبرد برجام

از سوی دیگر، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز ضمن تایید اعزام هیئتی به نمایندگی از کشورش به وین برای گفتگو با آژانس از ابتکارات جدید به منظور از سرگیری گفتگوهای برجامی سخن گفته است.

وی در این خصوص تصریح کرده است که «در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع‌بندی مذاکرات وین به هماهنگ کننده مذاکرات ارسال کرده و امیدواریم این ابتکارات زمینه ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد.»

این در حالیست که واشنگتن بارها اعلام کرده است در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام را از دستور کار خود خارج کرده است.

آگهی

رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده آخرین مقام آمریکایی است که در این خصوص اظهار نظر کرده است.

وی با تاکید که بر این که آمریکا از هیچ تلاشی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای فروگذار نمی‌کند گفت که در صورت به نتیجه نرسیدن مسیر دیپلماتیک گزینه نظامی به عنوان آخرین انتخاب مطرح خواهد بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: آماده همکاری سازنده با آژانس درباره موارد مورد اختلاف هستیم

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد