بازداشت ۱۱ خبرنگار و رئیس انجمن پزشکی ترکیه به اتهام «ارتباط با کُردها و کاربرد تسلیحات شیمیایی»

Şebnem Korur Fincancı
Şebnem Korur Fincancı Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس ترکیه یک روز پیش از این نیز در جریان عملیات یورش در چند شهر این کشور، ۱۱ خبرنگار را به اتهام «ارتباط با شبه‌نظامیان کرد» بازداشت کرد

آگهی

دکتر شبنم کرور فنجانچی، رئیس انجمن پزشکی ترکیه روز چهارشنبه از سوی نیروهای پلیس این کشور دستگیر شد.

علت دستگیری، درخواست او برای انجام تحقیقات مستقل دربارۀ استفاده ارتش ترکیه از سلاح‌های شیمیایی علیه شبه‌نظامیان کرد در شمال عراق بود.

دفتر دادستانی کل آنکارا اعلام کرد که این خانم دکتر ۶۳ ساله متهم به انتشار «تبلیغات تروریستی» است و در چارچوب تحقیقات «پلیس ضد تروریسم» ترکیه بازداشت شده است.

این دفتر همچنین از دادگاه خواست تا دکتر فنجانچی را از سمت رئیس اتحادیه پزشکان برکنار کند.

دستگیری او پس از آن انجام شد که مبارزان کرد، فهرستی از ۱۷ نام به همراه عکس افرادی را منتشر کردند که گفته می‌شود در شمال عراق با گاز سمی کشته شدند.

مقامات ترکیه به شدت این ادعا را رد می‌کنند و خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد: «هیچ سلاح شیمیایی در میان تسلیحات نیروهای مسلح ترکیه وجود ندارد».

دکتر شبنم کرور فنجانچی، متخصص در پزشکی قانونی و فعال برجسته حقوق بشر در ترکیه، بیشتر دوران حرفه‌ای خود را صرف مستندسازی دربارۀ شکنجه و بدرفتاری کرده است.

او به تازگی در گفتگو با رسانه‌های طرفدار کردها گفته بود که تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی از قربانیان این حملات منتشر شده را ارزیابی کرده و بر همین اساس خواستار انجام یک «تحقیق مؤثر» در این باره است.

در واکنش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه او را متهم کرد که به نیروهای مسلح ترکیه تهمت می‌زند و «با صحبت کردن به زبان یک سازمان تروریستی» به کشورش توهین می کند.

انجمن پزشکی ترکیه نیز بازداشت او را محکوم کرد و بنیاد حقوق بشر ترکیه خواستار آزادی فوری او شد.

بازداشت ۱۱ خبرنگاری که برای رسانه‌های طرفدار کردها کار می‌کردند

پلیس ترکیه یک روز پیش از این نیز در جریان عملیات یورش در چند شهر این کشور، ۱۱ خبرنگار را به اتهام «ارتباط با شبه‌نظامیان کرد» بازداشت کرد.

این بازداشت‌ها چند روز پس از آن انجام شد که نمایندگان پارلمان ترکیه با تصویب یک قانون رسانه‌ای جدید، برای افرادی که «اطلاعات نادرست» را به منظور ایجاد «نگرانی، ترس و وحشت عمومی» منتشر می‌کنند، مجازات زندان تعیین کردند.

دولت رجب طیب اردوغان در حال حاضر بر بخش بزرگی از رسانه‌های خبری ترکیه کنترل دارد و از نظر منتقدان دولت، تصویب این قانون آنهم چندماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، با هدف سرکوب بیشتر کاربران رسانه‌های اجتماعی و ممانعت از انتشار گزارش‌های مستقل از سوی اهالی رسانه انجام شده است.

آژانس خبری «مزوپوتامیا» که از رسانه‌های طرفدار کردها است، اعلام کرد که سردبیر و ۸ تن از خبرنگاران این آژانس روز گذشته در پی یورش نیروهای پلیس به خانه‌های آنها در شهرهای آنکارا، استانبول و پنج شهر دیگر بازداشت شده‌اند.

دو خبرنگار دیگر نیز که برای آژانس خبری «جین نیوز» کار می‌کردند، دستگیر شدند.

پلیس ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در توییتر، این بازداشت‌ها را تأیید و ادعا کرد که «مظنونان به دلیل انتشار اخباری که مردم را به نفرت و دشمنی تشویق می کردند، دستگیر شده‌اند».

در این بیانیه پلیس به توجیه حملات خود به خانه‌های خبرنگاران پرداخته و آن را یک «عملیات ضدتروریسم» توصیف کرده است.

پلیس آنکارا همچنین «مزوپوتامیا» را متهم کرد که به عنوان شورای رسانه‌ای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) فعالیت می‌کند.

آگهی

ترکیه از کشورهایی است که بیشترین آمار خبرنگاران زندانی در جهان را دارد؛ در حال حاضر دست‌کم ۳۵ نفر از خبرنگاران یا کارکنان دفاتر رسانه‌ها تحت قوانین گسترده «ضد تروریسم» ترکیه در زندان هستند و دولت اصرار دارد که خبرنگاران را نه به دلیل کار روزنامه نگاری بلکه به دلیل اعمال مجرمانه تحت تعقیب قرار می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیده‌بان حقوق بشر: ترکیه صدها پناهجو را با «ضرب و شتم» مجبور به بازگشت به سوریه کرده است

اردوغان: «حق داشتن حجاب» در ترکیه به همه‌پرسی گذاشته شود

ترکیه پس از کشته شدن ۹ سرباز حملات هوایی را علیه شبه‌نظامیان کرد در عراق و سوریه انجام داد