اردوغان: «حق داشتن حجاب» در ترکیه به همه‌پرسی گذاشته شود

Kemal Kilicdaroglu and Recep Tayyip Erdogan
Kemal Kilicdaroglu and Recep Tayyip Erdogan Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ترکیه از دیرباز به دلیل قانون اساسی سکولار این کشور، پوشیدن روسری در نهادهای عمومی ممنوع بوده است؛ با این وجود در سال ۲۰۱۳ میلادی دولت اردوغان بسیاری از این محدودیت‌ها را برداشت

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شامگاه شنبه ۲۲ اکتبر در جریان یک سخنرانی تلویزیونی پیشنهاد کرد که «حق داشتن حجاب» در دستگاه‌های دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها به همه‌پرسی گذاشته شود و در صورت موافقت شهروندان ترکیه، قانون اساسی کشور اصلاح گردد.

او این پیشنهاد را در واکنش به سخنان کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون دولت داد که معتقد بود برای حل آنچه به گفته او «دو قطبی شدن عمیق جامعه» است، باید قانونی برای تضمین حق داشتن حجاب تصویب شود.

اردوغان خطاب به کمال قلیچداراوغلو گفت: «اگر شجاعتش را دارید، بیایید این را به همه‌پرسی بگذاریم... بگذارید ملت در این باره تصمیم بگیرد.»

اما قلیچداراوغلو طرح برگزاری همه‌پرسی را نپدیرفت و اردوغان را متهم کرد که از ویکتور اوربان، رهبر ملی‌گرای مجارستان الگوبرداری می‌کند.

او خطاب به رئیس جمهور ترکیه گفت: «ایده همه‌پرسی را از کجا آوردید؟ قصد دارید از ویکتور اوربان تقیلد کنید؟»

بحث داشتن حجاب (روسری) به تازگی در ترکیه و در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، داغ شده است.

در ترکیه از دیرباز به دلیل قانون اساسی سکولار این کشور، پوشیدن روسری در نهادهای عمومی ممنوع بوده است؛ با این وجود در سال ۲۰۱۳ میلادی دولت اردوغان بسیاری از این محدودیت‌ها را برداشت.

اردوغان اغلب از خود به عنوان یک رئیس جمهور «حامی مسلمانان» یاد می‌کند و بارها در مقابل «نخبگان سکولار» کشور ادعا کرده که اگر او نبود، بسیاری از محدودیت‌ها علیه مسلمانان همچنان حاکم می‌بود.

موضوع حجاب در آستانه برگزاری انتخابات در حالی داغ شده که هیچ جنبش یا نهاد سیاسی تا کنون از «ممنوعیت حجاب» سخن نگفته است.

در ترکیه حزب حاکم «عدالت و توسعه» پیش از این بارها تلاش کرده بود تا دست‌کم ممنوعیت داشتن حجاب در دانشگاهها را لغو کند، اما دادگاه قانون اساسی این کشور در ژوئیه سال ۲۰۰۸ میلادی این تلاش‌ها را خنثی و اعلام کرد که این اقدام «ضدسکولار» است.

امینه اردوغان، همسر رجب طیب اردوغان نیز همواره در هنگام همراهی همسرش در مبارزات انتخاباتی و مراسم رسمی حجاب دارد و تا کنون بارها بصورت آشکار از صدای زنان محافظه‌کار طرفدار حجاب حمایت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت ۱۱ خبرنگار و رئیس انجمن پزشکی ترکیه به اتهام «ارتباط با کُردها و کاربرد تسلیحات شیمیایی»

ارائه گزارش هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل؛ «نقض حقوق بشر در ایران به سطح جنایت علیه بشریت رسیده است»

جایگاه و مفاهیم زن و خانواده در قانون اساسی ایرلند؛ رای «نه» در صدر آرا همه‌پرسی قرار گرفت