دیده‌بان حقوق بشر: ترکیه صدها پناهجو را با «ضرب و شتم» مجبور به بازگشت به سوریه کرده است

اخراج پناهجویان سوری از ترکیه
اخراج پناهجویان سوری از ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های ترکیه سوری‌های اخراج شده را در خانه‌ها، محل‌های کار و خیابان‌ها بازداشت و آن‌ها را مجبور کرده‌اند تا پس از امضای فرم‌های بازگشت داوطلبانه، به شمال سوریه بازگردند

آگهی

دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه ۲۴ اکتبر اعلام کرد که مقام‌های ترکیه با «نقض قوانین بین‌المللی» صدها پناهجوی سوری را از ماه فوریه تا ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی اخراج و آن‌ها را مجبور به بازگشت به سوریه کرده‌اند.

بنا به گزارش این سازمان، مقام‌های ترکیه سوری‌های اخراج شده را در خانه‌ها، محل‌های کار و خیابان‌ها بازداشت و آن‌ها را مجبور کردند تا پس از امضای فرم‌های بازگشت داوطلبانه، به شمال سوریه بازگردند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرده که عملیات اخراج پناهجویان سوری در تضاد با کارنامه ترکیه به عنوان کشوری است که میزبان بیشترین شمار پناهجویان است.

نادیه هاردمان، پژوهشگر حقوق پناهجویان و مهاجران در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «اگرچه ترکیه از ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری حمایت موقت به عمل آورده اما اینک به نظر می‌رسد که این کشور می‌خواهد شمال سوریه را به محلی برای رهایی از پناهجویان تبدیل کند.»

ترکیه در گذشته اتهام‌ «بازگرداندن اجباری» پناهجویان سوری را رد کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود با درخواست از ترکیه برای پایان دادن به عملیات بازداشت، ضرب و شتم و اخراج پناهجویان سوری و منتقل کردن آن‌ها به شمال سوریه، از آنکارا خواست عدم استفاده نیروهای امنیتی و مسئولان مهاجرت از خشونت علیه سوری‌ها و دیگر شهروندان خارجی بازداشت شده را تضمین کند.

این سازمان حقوق بشری همچنین از ترکیه خواست به کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل متحد اجازه دهد که بر روند انتقال پناهجویان سوری به کشورشان نظارت داشته باشد تا از داوطلبانه بودن این بازگشت اطمینان حاصل کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

دیده‌بان حقوق بشر در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که ترکیه در مقابل پذیرش پناهجویان سوری که چهار برابر کشورهای اتحادیه اروپا است، میلیاردها دلار از این اتحادیه دریافت کرده است.

این سازمان در ادامه با اعلام اینکه ترکیه بر اساس معیارهای تعیین شده برای پناهجویان یک کشور امن نیست، از اتحادیه اروپا خواست هرگونه کمک مالی به آنکارا را برای این موضوع به دسترسی کامل و بدون مانع کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل منوط کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت ۱۱ خبرنگار و رئیس انجمن پزشکی ترکیه به اتهام «ارتباط با کُردها و کاربرد تسلیحات شیمیایی»

پناهجویان سوری با اجرای سنت فولکلور «عراضه» در اردن کسب درآمد می‌کنند

گزارش جدید اتحادیه اروپا درباره «آینده عضویت ترکیه»؛ متاثر از طرفداری اردوغان از حماس؟