ترکیه مواضع حزب کارگران کردستان را در شمال عراق هدف قرار داد

جنگنده نیروی هوایی ترکیه
جنگنده نیروی هوایی ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنکارا همچنین به طور همزمان تهدید کرده است که به زودی حمله گسترده‌ای را علیه جنگجویان پ‌ک‌ک در شمال سوریه انجام خواهد داد.

آگهی

حلوصی (خلوصی) آکار، وزیر دفاع ترکیه روز پنجشنبه از حمله نیروهای مسلح کشورش به مواضع حزب کارگران کردستان ( پ‌ک‌ک) درشمال عراق خبر داد.

این حمله به گفته وزیر دفاع ترکیه طی هفته جاری به یک موضع نیروهای پ‌ک‌ک در ۱۴۰ کیلومتری عمق خاک عراق صورت گرفته است.

وزیر دفاع ترکیه در سفر به «شرناق»، شهری در جنوب شرق ترکیه که اکثر ساکنان آن را کرد‌ها تشکیل می‌دهند به خبرنگاران گفت: «ما روز دوشنبه در شمال عراق دست به انجام یک عملیات هوایی زدیم و موضعی در منطقه اسوس واقع در ۱۴۰ کیلومتری مرز را هدف قرار دادیم.»

به گفته آقای آکار موضع هدف واقع شده یک پاسگاه «فرماندهی» حزب کارگران کردستان ترکیه بوده است؛ آنکارا و متحدان غربی ترکیه «پ.ک.ک» را یک جنبش «تروریستی» مسلحانه می دانند.

وزیر دفاع ترکیه بدون اشاره به قربانیان احتمالی حمله هوایی به یک موضع پ‌ک‌ک در منطقه کوهستانی شمال عراق تصرح کرد: «شانزده غار مورد استفاده نیروهای حزب کارگران کردستان تخریب شده‌ است.»

این اقدام با حملات اخیر سپاه پاسداران و نیروهای مسلح ایران به مواضع احزاب اپوزیسیون کرد ایران که اغلب آنها نیز در منطقه شمال عراق مستقر شده‌اند همزمان شده است.

ارتش ترکیه از اواسط ماه آوریل دور تازه‌ای از حملات و عملیات نظامی علیه مواضع پ‌ک‌ک و متحدانش در شمال عراق را آغاز کرده است.

آنکارا همچنین به طور همزمان تهدید کرده است که به زودی حمله گسترده‌ای را علیه جنگجویان پ‌ک‌ک در شمال سوریه انجام خواهد داد. ترکیه حزب دموکراتیک کردستان سوریه و بازوی نظامی آن، یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) را وابسته به پ‌ک‌ک توصیف می‌کند. ایران و روسیه حدود دو ماه پیش با حمله دوباره ترکیه به‌شدت مخالفت کرده بودند. 

ترکیه که پیش‌تر نیز اقدام به نفوذ به مناطق شمالی سوریه کرده بود هدف از حملات تازه را ایجاد منطقه امنیتی در امتداد مرز جنوبی خود عنوان کرده است.

این تهدید تازه تاکنون به دلیل نگرانی‌های روسیه، حامی جنبش‌های طرفدار دمشق و نیز مخالفت ایالات متحده که از جنبش‌های کردِ دشمن با گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش حمایت می‌کند، عملی نشده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه تسلیت آمریکا را رد کرد؛ پ.ک.ک: دخالتی در انفجار استانبول نداشتیم

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند