استرالیا از انتقال سفارت خود از تل‌آویو به اورشلیم صرف نظر کرد

مسلمانان در حال نماز در صحن بیرونی مسجد‌الاقصی
مسلمانان در حال نماز در صحن بیرونی مسجد‌الاقصی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه استرالیا اعلام کرد از تصمیم دولت محافظه‌کار پیشین در پیروی از دونالد ترامپ و انتقال سفارت به اورشلیم (بیت‌المقدس) منصرف شده است. یائیر لاپید از این تصمیم انتقاد و احزاب فلسطینی از آن استقبال کردند.

آگهی

وزارت امور خارجه استرالیا اعلام کرد از تصمیم دولت محافظه‌کار پیشین در پیروی از دونالد ترامپ و انتقال سفارت به اورشلیم (بیت‌المقدس) منصرف شده است. یائیر لاپید از این تصمیم انتقاد و احزاب فلسطینی از آن استقبال کردند.

پنی وونگ، وزری امور خارجه استرالیا روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر اعلام کرد مساله اورشلیم (بیت‌المقدس) باید در چارچوب مذاکرات میان اسرائیل و مردم فلسطین حل شود و نه با تصمیمی یکجانبه. 

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به این تصمیم دولت استرالیا آن را «حرکتی ناشی از اطلاعات غلط رسانه‌ها» توصیف کرد. آقای لاپید البته درباره ماهیت اطلاعات غلط و نام رسانه یا رسانه‌های منتشر کننده این اطلاعات توضیحی نداد. این تصمیم در آستانه انتخابات پارلمانی زودهنگام اول نوامبر می‌تواند موجب تقویت حزب لیکود و تضعیف احزاب مختلف حاضر در دولت ائتلافی فعلی باشد.

 تشکیلات خودگردان فلسطینی و به‌ویژه جنبش اسلام‌گرای حماس از این تصمیم به شدت استقبال کردند. حماس رویکرد جدید دولت استرالیا را نشانه‌ای از «بازگشت به مسیر درست» توصیف کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ پس از بیش از دو دهه تصمیم کنگره را عملی و سفارت این کشور در اسرائیل را به شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل کرد. 

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و پس از شکست حمله دوم کشورهای عرب اورشلیم را اشغال و به خاک خود ضمیمه و آن را پایتخت ابدی و تجزیه ناپذیر دولت یهود اعلام کرد. فلسطینی‌ها و به ویژه جنبش فتح می‌گویند بخش شرقی بیت‌المقدس پایتخت دولت آینده فلسطین خواهد بود.

این شهر تاریخی پس از یهودیان برای مسیحیان و مسلمانان هم اهمیت زیادی دارد. دولت اردن هاشمی همچنان متولی مسجد‌الاقصی است. با این حال در سال‌های گذشته و همزمان با رشد جریان‌های راست‌گرای افراطی سیاسی اسرائیلی، تنش میان یهودیان تندرو و اعراب در این شهر بالا گرفته است. جنگ گسترده آخر میان اسرائیل و حماس در بهار سال ۲۰۲۱ پس از جنجال اخراج خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح و همزمان با حملات جوانان یهودی افراطی به شهروندان عرب در آستانه روز پرچم، آغاز شد. 

در حال حاضر به جز ایالات متحده آمریکا، تنها سفارت‌های هندوراس، گواتمالا و کوزوو از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شعار «مرگ بر اعراب» یهودیان افراطی در بیت‌المقدس؛ واکنش اسرائیل به بالن‌های آتش‌زا حمله به غزه بود

کاخ سفید: بررسی ها برای انتقال سفارت به «اورشلیم» آغاز شده است

دستگیری شش فلسطینی در مراسم «روز یکپارچگی اورشلیم»