شعار «مرگ بر اعراب» یهودیان افراطی در بیت‌المقدس؛ واکنش اسرائیل به بالن‌های آتش‌زا حمله به غزه بود

حمله اسرائیل به نوار غزه
حمله اسرائیل به نوار غزه Copyright MAHMUD HAMS/AFP
Copyright MAHMUD HAMS/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنگنده‌های اسرائیل سحرگاه روز چهارشنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در یک سری حملات هوایی بخش‌هایی از نوار غزه را بمباران کردند، این نخستین حمله از زمان آتش‌بس جنگ ماه گذشته اسرائیل با حماس است.

آگهی

جنگنده‌های اسرائیل سحرگاه روز چهارشنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در یک سری حملات هوایی بخش‌هایی از نوار غزه را بمباران کردند، این نخستین حمله از زمان آتش‌بس جنگ ماه گذشته اسرائیل با حماس است.

ارتش اسرائیل گفت که «این حملات هوایی تاسیساتی را هدف قرار داد که شبه نظامیان حماس از آن برای برگزاری جلسات خود در برنامه‌ریزی حملات استفاده می‌کردند.» اسرائیل حماس را مسئول هر گونه اقدام خشونت آمیز در غزه می‌داند. هنوز گزارشی از تلفات این حمله اعلام نشده است.

به گفته منابع فلسطینی، اسرائیل دست‌کم یک مکان را در شرق خان یونس، منطقه‌ای در جنوب نوار غزه با دو میلیون سکنه هدف قرار داده است.

این اتفاق در حالی رخ داد که صدها نفر از ملی‌گرایان افراطی اسرائیلی روز سه‌شنبه در شرق بیت‌المقدس راهپیمایی کردند و شعار «مرگ بر اعراب» سر دادند. این موضوع تهدید به ایجاد خشونت مجدد ارزیابی شد. فلسطینی‌ها در غزه با فرستان بادکنک‌ها و بالن‌های آتش‌زا که باعث دست‌کم ۱۰ آتش‌سوزی در جنوب اسرائیل شد به این راهپیمایی پاسخ دادند.

فلسطینی‌ها با بستن مواد آتش‌زا به بالن‌ها و بادکنک‌ها و هوا کردن آنها به سوی مناطق اسرائیلی، به اراضی و شهرک‌های یهودی نشین آسیب می‌رسانند.  

راهپیمایی ملی‌گرایان افراطی اسرائیلی می‌تواند آزمایشی برای دولت جدید اسرائیل و همچنین آتش‌بس اخیر پس از جنگ ۱۱ روزه بین اسرائیل و حماس باشد. جنگی که منجر به کشته شدن ۲۶۰ فلسطینی از جمله ده‌ها کودک و نوجوان شد و در طرف مقابل ۱۳ نفر در اسرائیل کشته شدند.

فلسطینیان این راهپیمایی را که به منظور جشن گرفتن تصرف بخش شرقی بیت‌المقدس در سال ۱۹۶۷ برگزار شد، تحریک آمیز عنوان کرده‌اند. این تصرف طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.

آسوشیتدپرس
راهپیمایی ملی‌گرایان افراطی اسرائیلی در بیت‌المقدسآسوشیتدپرس
آسوشیتدپرس
راهپیمایی پرچم در بیت‌المقدسآسوشیتدپرس

رژه ملی‌گرایان یهودی مقابل دروازه دمشق انجام شد و بسیاری از افراد که اغلب جوان بودند پرچم‌های آبی و سفید اسرائیل را در دست داشتند. این جوانان با پریدن و تکان دادن دستان خود در هوا شعار دادند: «مرگ بر اعراب». شعار دیگری که در این راهپیمایی شنیده شده این بود: «ممکن است روستای شما آتش بگیرد.»

افرادی افراطی هستند که پرچم اسرائیل برای آن‌ها نشان دهنده نفرت و نژادپرستی است. امری که ناپسند و غیرقابل بخشش است.
یائیر لاپید
وزیر خارجه اسرائیل

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه دولت ائتلافی نفتالی بنت با محکومیت این اقدام در توییتی با اشاره به شعارهای نژادپرستانه، آن را «آبروریزی برای مردم اسرائیل» توصیف کرد و افزود: «افرادی افراطی هستند که پرچم اسرائیل برای آن‌ها نشان دهنده نفرت و نژادپرستی است. امری که ناپسند و غیرقابل بخشش است.»

وی تصریح کرد که قابل تصور نیست که چگونه می‌توان پرچم اسرائیل را در یک دست گرفت و همزمان فریاد مرگ بر اعراب سر داد: «این نه یهودیت است و نه اسرائیلی بودن و مطمئنا این چیزی نیست که پرچم ما نماد آن است.»

جمعیت گرچه پرشور بودند اما به نظر می‌رسید شمار آن‌ها کمتر از مراسم رژه ماه گذشته بود. با این حال برخی از فلسطینی‌ها با حضور در نزدیکی محل راهپیمایی به آن واکنش نشان دادند و سنگ پرتاب کردند. پلیس اسرائیل گفت که ۱۷ نفر که مظنون به دست داشتن در خشونت بودند بازداشت شدند. فلسطینی‌ها می‌گوید که در درگیری با پلیس پنج نفر آسیب دیده‌اند.

ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد قبل از این راهپیمایی خواستار «خویشتنداری» شده بودند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که ارتش در امتداد مرز غزه در حالت آماده‌باش قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا از انتقال سفارت خود از تل‌آویو به اورشلیم صرف نظر کرد

۱۴ سال محاصره نوار غزه؛ داستان جوانان و کودکانی که تنها جنگ و خشونت را دیده‌اند

سازمان جهانی بهداشت خواستار تخلیه بیماران و مجروحان غزه برای معالجات فوری شد