راهپیمایی روز اورشلیم در فضایی پرتنش برگزار شد

تظاهرات روز اورشلیم در دروازه دمشق اورشلیم- بیت‌المقدس
تظاهرات روز اورشلیم در دروازه دمشق اورشلیم- بیت‌المقدس Copyright Mahmoud Illean/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Mahmoud Illean/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از Amirbehnam MASOUMI
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران شهروند اسرائیلی روز یکشنبه با راهپیمایی در خیابان‌های اورشلیم (بیت‌المقدس) عید ملی اورشلیم را گرامی‌ داشتند. اسرائیل در ۲۹ مه ۱۹۶۷، بخش قدیمی این شهر را از کنترل اردن هاشمی درآورد و به خاک خود ضمیمه کرد.

آگهی

هزاران شهروند اسرائیلی روز یکشنبه با راهپیمایی در خیابان‌های اورشلیم (بیت‌المقدس) عید ملی اورشلیم را گرامی‌ داشتند. اسرائیل در ۲۹ مه ۱۹۶۷، بخش قدیمی این شهر «مقدس» را از کنترل اردن هاشمی درآورد و به خاک خود ضمیمه کرد. این راهپیمایی در میان نگرانی‌های ناشی از واکنش فلسطینی‌ها برگزار شد.

یهودیان به شدت افراطی و سیاسی نزدیک به احزاب راست افراطی در روزهای گذشته با شعار «مرگ بر عرب» در خیابان‌های شرق بیت‌المقدس راهپیمایی کرده بودند. 

رسانه‌ها و کنشگران چپ‌گرای اسرائیلی از سکوت حزب کارگر، حاضر در دولت ائتلافی در قبال این تحرکات به شدت انتقاد کردند.

آخرین رویارویی مسلحانه میان اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه سال گذشته و در گرماگرم تظاهرات راست افراطی اسرائیل در آستانه روز «اورشلیم» آغاز شد. تنش‌های سال گذشته با ماجرای خلع مالکیت اعراب مسلمان از محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی همراه بود. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه و دقایقی پیش از آغاز راهپیمایی، گروهی از جوانان فلسطینی با ماموران پلیس اسرائیل درگیر شدند. 

تظاهرات امسال در حالی برگزار شد که چند روز پیش دادگاهی در یک دعوای اختلاف ملکی، علیه ساکنان بخشی از کرانه باختری و به نفع ارتش اسرائیل رای داد.

پیش از آغاز رسمی راهپیمایی، ايتمار بن غفير (ایتمار بن گویر) چهره جنجالی راست افراطی اسرائیلی با حضور در صحن مسجد‌الاقصی از نیروهای پلیس خواست تا با «انجام وظیفه و برقراری نظم، به همه نشان دهند که اینجا اسرائیل حاکم است و نه کس دیگری.»

جامعه جهانی حاکمیت اسرائیل بر اراضی اشغالی ۱۹۶۷ و را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال تلاش دونالد ترامپ برای انتقال سفارت ایالات متحده به اورشلیم (بیت‌المقدس) و تبعیت شماری از کشورهای کوچک و بزرگ جهان از این خط مشی، اجماع بین‌المللی درباره حاکمیت اعراب فلسطینی بر کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی را به شدت خدشه دار کرد. امضای پیمان صلح ابراهیم میان بحرین و امارات و شناسایی اسرائیل از سوی این دو کشور عرب هم دفاع از منافع فلسطینی‌ها در این مناطق را به شدت دشوار کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ نابرابر اسرائیل و فلسطین؛ چرا دولت یهود حماس و جهاد اسلامی را نابود نمی‌کند؟

اسرائیل به دنبال پرتاب راکت از نوار غزه «مواضع حماس» را بمباران کرد

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم