دهمین روز بی‌آبی همدان؛ جو امنیتی در خیابان‌ها و اخبار متفاوت درباره سد اکباتان

لوله‌کشی برای انتقال آب به پشت سدهای همدان
لوله‌کشی برای انتقال آب به پشت سدهای همدان Copyright خبرگزاری مهر
Copyright خبرگزاری مهر
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالیکه روزنامه آیندگان از کمبود و گرانی شدید آب آشامیدنی با قیمت هر بطری ۳۵هزار تومان خبر داده، یکی از معاونان وزارت نیرو می‌گوید آب‌رسانی به شهروندان ادامه دارد و بیش از یک میلیون بطری آب میان ساکنان تقسیم می‌شود.

آگهی

در حالیکه شهروندان همدان برای دهمین روز متوالی با قطعی گسترده آب دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، کاربران شبکه‌های اجتماعی از جو امنیتی در خیابان‌های مرکزی این شهر خبر می‌دهند. 

شهروندان ناراضی و عاصی همدان در شب‌های گذشته و در اعتراض به ناتوانی دولت در حل مشکل کمبود آب شرب به خیابان‌ها ریخته بودند. 

مقام‌های مسئول ایران کمبود شدید بارش باران در ماه‌های اخیر را دلیل اصلی بروز این مشکل معرفی می‌کنند.

رسانه‌های ایران به نقل از مقام‌های محلی و وزارت نیرو گزارش می‌کنند که امکان استفاده از سد اکباتان، سد اصلی همدان در حال حاضر عملا ممکن‌پذیر نیست. درحالی که خبرگزاری فارس پیشتر اعلام کرده بود این سد هفته آینده از مدار خارج می‌شود، ایلنا به نقل از سخنگوی صنعت آب کشور نوشته است که این سد در مدار باقی می‌ماند. 

همزمان اخبار ضد و نقیضی از توزیع آب آشامیدنی در شهر همدان منتشر شده است. در حالیکه روزنامه آیندگان از کمبود و گرانی شدید آب آشامیدنی با قیمت هر بطری ۳۵هزار تومان خبر داده، یکی از معاونان وزارت نیرو می‌گوید آب‌رسانی به شهروندان ادامه دارد و بیش از یک میلیون بطری آب میان ساکنان تقسیم می‌شود. سازمان هلال احمر ایران هم از اجرای این طرح خبر داده و از شهروندان خواسته تا در محل توزیع آب جمع نشوند. 

ایران در دهه‌های گذشته دوره‌های شدید و پیاپی از خشکسالی را پشت سر گذاشته است. در همین دوران و به‌ویژه در دهه ۱۳۷۰  الگوی کشاورزی مبتنی بر خودکفایی مخصوصا در دوران دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی، باعث تحلیل شدید منابع آب زیرزمینی در ایران شد. مجوز حفر چاه‌های عمیق برای آبیاری مناطق خشک، هم‌اکنون عملا به بی‌آبی و یک تهدید استراتژیک تبدیل شده است. 

مقام‌های مسئول دولتی و محلی وعده داده‌اند که مشکل کم‌آبی همدان با تغذیه سدهای اکباتان و آبشینه از طریق انتقال آب رودخانه‌‌های منطقه‌ای با لوله کشی، حل می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وضعیت ساکنان جنوب ایران در نبود خدمات دولتی در گرمای سوزان و خشکسالی توام با فقر روزافزون

واکنش تند امیرعبداللهیان به مقام‌های طالبان در مورد حق‌آبه ایران: به رسمیت نمی‌شناسیمتان

عقب‌نشینی سواحل ترکمنستان؛ آیا زنگ خطر برای کشورهای حاشیه دریای خزر به صدا درآمده است؟