آغاز لیگ بیست و دوم؛ ماراتن قهرمانی جام خلیج فارس با سکوهای خالی از تماشاگر

تصویر جام قهرمانی لیگ برتر که در پایان فصل به تیم قهرمان اعطا خواهد شد
تصویر جام قهرمانی لیگ برتر که در پایان فصل به تیم قهرمان اعطا خواهد شد Copyright خبرگزاری فارس
Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش ایران در هفته‌های اخیر از سیاست سکوت و تعلیق برای اظهار نظر در خصوص حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها استفاده کرده و در نهایت هم در دقیقه ۹۰ بنا به دلایل مختلف و عجیبی چون نقص در سامانه فروش بلیت و امثالهم از صدور مجوز برای حضور تماشاگران سر باز زدند.

آگهی

بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، جام خلیج فارس از امروز، جمعه ۲۱ مرداد با مسابقه دو تیم استقلال تهران و سپاهان اصفهان در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی آغاز می‌شود. 

به جز دیدار استقلال و سپاهان، امروز پیکان و ملوان، آلومینیوم و هوادار، نفت مسجد سلیمان و مس کرمان و در نهایت دو تیم نساجی و مس رفسنجان نیز با یکدیگر مسابقه خواهند داد. 

بازی‌های هفته نخست، فردا، شنبه با مسابقه تیم‌های پرسپولیس با ذوب‌آهن که در اصفهان برگزار می‌شود ادامه می‌یابد. همچنین از ادامه رقابت‌های هفته اول، فولاد و صنعت نفت دربی خوزستان را برگزار می‌کنند و در آخرین دیدار این هفته هم گل‌گهر سیرجان میزبان تراکتورسازی تبریز خواهد بود.  

در این مسابقات که با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شود رقابت سختی بین تیم‌های مدعی برای کسب عنوان قهرمانی از یک سو و همچنین رقابت بین تیم‌های ضعیف‌تر برای سقوط نکردن به دسته پایین‌تر در جریان خواهد بود. بسیاری از تیم‌های لیگ برتر ایران، رقابت‌های امسال را با سرمربیان جدید شروع می‌کنند. همچنین حضور چندین مربی خارجی سرشناس در تیم‌های مختلف، احتمالا رقابت‌های این فصل فوتبال ایران را جذاب‌تر از قبل خواهد کرد. 

سپاهان کهکشانی

در میان تیم‌های مدعی، سپاهان اصفهان، استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز با جذب مربیان سرشناس خارجی از جمله باشگاه‌هایی خواهند بود که احتمالا فوتبال متفاوتی را ارائه خواهند کرد. سپاهان اما یکی از موفق‌ترین پنچره‌های نقل و انتقلاتی را پشت سر گذاشته است. این تیم که ژوزه مورایس پرتغالی به توافق رسیده که قرار است زردپوشان اصفهانی را در رقابت‌های امسال روی نیمکت زردپوشان بنشیند. این سرمربی سرشناس سابقه هدایت تیم‌هایی چون چونبوک موتورز کره جنوبی، آنتالیا اسپور ترکیه، آاک آتن یونان، الهلال و الشباب عربستان را داشته است. او همچنین به عنوان سرمربی قهرمانی در لیگ‌هایی چون کره جنوبی و عربستان را تجربه کرده است. 

سپاهانی‌ها همچنین در جذب بازیکن هم بسیار موفق عمل کردند و جذب چندین بازیکن برزیلی که با نظر مورایس به این تیم پیوستند می‌تواند هواداران این تیم زردپوش را نسبت به کسب نتیجه مناسب در رقابت‌های امسال لیگ برتر فوتبال ایران امیدوار کند. ضمن اینکه حضور ستاره‌ای چون رامین رضاییان و جذب بازیکنان نامداری چون میلاد زکی‌پور و محمد دانشگر باعث می‌شود از دست دادن جمعی از بازیکنان سرشناس این تیم چندان به چشم نیاید. 

رونمایی از استقلال ساپینتو

پس از آنکه فرهاد مجیدی بار دیگر طرفداران تیم استقلال را ناامید و به یکباره این تیم را ترک کرد، مدیران این تیم با ساپینتو پرتغالی برای هدایت آبی‌پوشان به توافق رسیدند. ساپینتو تاکنون هدایت تیم‌های زیاد و مختلفی مانند اسپورتیگ لیسبون، ستاره سرخ بلگراد، او.اف.آی یونان، آرتیموتوس یونان، بلننزس پرتغال، الفتح عربستان، آرتیموتوس یونان، استاندارد لیژ بلژیک، لژیا ورشو، براگا پرتغال، واسکودوگاما برزیل، غازیانتب ترکیه و موریرنسه پرتغال را برعهده داشته است. او معمولا در هیچ تیمی نتوانسته به مدت چند فصل باقی بماند و خیلی زود از سمت خود برکنار شده و یا باشگاه خود را تغییر داده است. 

آخرین سال‌های مربی‌گری ساپینتو به این ترتیب بوده که او در سال ۲۰۱۹ هدایت براگا پرتغال را برعهده گرفت و پس از چند ماه اخراج شد، سپس به برزیل رفت و پس از عملکرد ناموفق، در سال ۲۰۲۱ به سوپر لیگ ترکیه پیوست و پس از عدم موفقیت، در لیگ برتر پرتغال نیز نتوانست موریرنسه را حفظ کند و راهی دسته پایین‌تر شد. اما به هر حال او یک مربی بین‌المللی است و آبی‌پوشان امیدوارند با حضور او روی نیمکت بتوانند در جمع مدعیان امسال جایی داشته باشند. 

ضمن اینکه آبی‌پوشان با حفظ اسکلت اصلی تیم که آنها را به قهرمانی رساندند و همچنین جذب ستاره‌هایی چون کاوه رضایی، سجاد شهباززاده، محمد محبی و پیمان بابایی، احتمالا یکی از خطرناک‌ترین خط حمله‌های لیگ را در اختیار خواهند داشت. 

پرسپولیس یحیی با خریدهای هوشمندانه

پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ ایران که سال گذشته نتوانست به قهرمانی‌های پیاپی خود ادامه دهد، بسیار سریع‌تر از سایر تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات فعال شد. سرخپوشان هرچند سرمربی خود را حفظ کردند اما تمام دستیاران یحیی گل‌محمدی تغییر کردند و از مربی دروازه‌بانان گرفته تا دستیار اول و مربی بدنساز این تیم، جدید و خارجی هستند. 

پرسپولیسی‌ها در ابتدای فصل نقل و انتقالات با با هدف پوشش دادن نقاط ضعف خود وارد عمل شدند و در ابتدا علیرضا بیرانوند، گلر شماره یک تیم ملی را به این تیم برگرداندند. همچنین مرتضی پورعلی گنجی یکی دیگر از مدافعان تیم ملی و البته گئورگی گولسیانی، مدافع گرجستانی سپاهان دیگر خریدهای سرخ‌پوشان در خط دفاعی بودند. ضمن اینکه دانیال اسماعیلی‌فر هم به جای رامین رضاییان به جمع پرسپولیسی‌ها اضافه شد. 

با اضافه شدن مهره‌هایی چون سعید صادقی و سروش رفیعی، بخش هجومی خط هافبک پرسپولیس هم به شکل قابل توجهی تقویت شده است. اما تنها نگرانی هواداران پرسپولیس احتمالا مربوط به خط حمله این تیم باشد. جایی که البته با خرید یورگن لوکادیا هلندی، احتمالا تا اندازه‌ای از این نگرانی‌ها کاسته شده است. این بازیکن ۲۸ ساله هلندی که سابقه حضور در لیگ برتر انگلستان، بوندسلیگا و لیگ هلند را در کارنامه دارد احتمالا سرشناس‌ترین بازیکنی است که تا کنون به لیگ برتر ایران پیوسته است. هرچند باید منتظر ماند و دید عملکرد او مانند کارنامه‌اش پربار خواهد بود یا خیر. 

از تراکتور بردیف تا فولاد نکونام

هرچند به احتمال زیاد رقابت اصلی برای کسب عنوان قهرمانی بین این سه تیم خواهد بود، اما نباید فولاد خوزستان با جواد نکونام را که به ثبات خوبی رسیده، از یاد برد. اهوازی‌ها هرچند با نظر نکونام برخلاف ذات فوتبال خوزستان، نمایش‌های هجومی و تماشاگر پسندی ارائه نمی‌دهند و با نظر این مربی بیشتر به فکر ارائه فوتبال تدافعی و نتیجه‌گرا هستند، اما به هر حال ثبات چند ساله این تیم چه روی نیمکت و چه بازیکنان باعث می‌شود که این تیم را هم در مجموعه باشگاه‌هایی که در رقابت‌های امسال حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت، قرار دهیم. جواد نکونام که گفته می‌شود پیشنهاد هدایت استقلال و همچنین تیم ملی را در تعطیلات بین فصل رد کرده، حالا باید انگیزه‌هایی زیادی داشته باشد تا نشان دهد تصمیم درستی در خصوص باقی ماندن در فولاد گرفته است. 

فولادی‌ها هرچند ستاره‌هایی چون لوسیانو پریرا برزیلی را از دست داده اما در مقابل بازیکنان سرشناسی چون احسان پهلوان و سعید آقایی از پرسپولیس، وریا غفوری از استقلال و همچنین اشکان دژاگه را جذب کرده‌اند که می‌تواند ترکیب قدرتمندی را در اختیار جواد نکونام قرار دهد. 

از دیگر تیم‌هایی که هواداران انتظار دارند چیزهایی زیادی از این تیم ببینند تراکتورسازی تبریز است. باشگاهی که به سراغ یک مربی سرشناس در فوتبال روسیه است. قربان بردی‌اف ترکمن که سالها در تیم‌های مختلف فوتبال روسیه حضور داشته یک چهره کاریزماتیک است که می‌تواند با جوانان تراکتور دست به کارهای بزرگی بزند. جذب بازیکنانی چون صفا هادی، ستاره عراقی و همچنین ریکاردو آلوز پرتغالی می‌تواند هواداران تبریزی را به ارائه نمایش‌های تماشاگرپسند امیدوار کند. 

سکوهای خالی تماشاگران

با وجود اینکه تقریبا همه رویدادها و مشاغل در ایران به حالت عادی برگشته، همچنان مسابقات فوتبال به بهانه شیوع ویروس کرونا بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود. مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش ایران در هفته‌های اخیر از سیاست سکوت و تعلیق برای اظهار نظر در خصوص حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها استفاده کرده و در نهایت هم در دقیقه ۹۰ بنا به دلایل مختلف و عجیبی چون نقص در سامانه فروش بلیت و امثالهم از صدور مجوز برای حضور تماشاگران سر باز زدند. 

این در حالیست که بسیاری معتقدند اخطارهای فیفا در خصوص لزوم برگزاری مسابقات فوتبال در ایران با حضور زنان، اصلی‌ترین دلیلی است که مسئولان ورزش ایران ترجیح داده‌اند از اساس درهای ورزشگاه‌ها را ببندند. سیاستی که مشخص نیست تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد و با توجه به درخواست‌های متعدد افکار عمومی و همچنین فشارهایی که از سوی فیفا برای این منظور ادامه دارد، بعید به نظر می‌رسد که در نهایت فوتبال ایران بتواند به ممانعت خود از حضور زنان در ورزشگاه ادامه دهد. 

به هر ترتیب مشخص نیست چه زمانی بار دیگر درهای ورزشگاه‌ها به روی هواداران باز خواهد شد اما بدیهی است که نبود تماشاگران در ورزشگاه‌ها تاثیر منفی قابل توجهی روی کیفیت بازی‌ها بر جای می‌گذارد. 

آگهی

تیم‌های صعود کرده، باشگاه‌های سقوط کرده

پس از پایان فصل گذشته رقابت‌ها دو تیم فجر سپاسی شیراز و شهرخودرو مشهد با قرارگیری در رده‌های پایین جدول به رقابت‌های دست یک سقوط کردند. در مقابل هم دو تیم ملوان بندر انزلی و مس کرمان به جمع ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر پیوستند. 

از نکات قابل توجه رقابت‌های امسال حضور پرتعداد تیم‌هایی از استان کرمان است. مس کرمان، مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان سه نماینده این استان هستند که در رقابت‌های لیگ برتر بیست و دوم حضور خواهند داشت. این در حالیست که تا چند سال قبل این استان هیچ تیمی در لیگ برتر نداشت. از سوی دیگر اما استان‌هایی چون فارس، خراسان، هرمزگان، بوشهر و ... هیچ نماینده‌ای در رقابت‌های امساس ندارند. 

استان تهران همچنان و طبق معمول با حضور تیم‌های پرسپولیس، استقلال، پیکان و هوادار صاحب بیشترین سهم است و پس از آن خوزستان به همراه کرمان با سه نماینده در جایگاه بعدی قرار دارد. سه نماینده استان خوزستان شامل سه تیم از سه شهر مختلف این استان فوتبال‌خیز یعنی فولاد اهواز، صنعت نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان خواهد بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از نکات قبال توجه در رقابت‌های لیگ برتر امسال ایران، برگزاری جام جهانی در میانه فصل خواهد بود که احتمالا باعث خواهد شد، بازیکنان با انگیزه و تمرکز بیشتری در این رقابت‌ها حاضر شوند تا بتوانند نظر مساعد سرمربی تیم ملی را جلب کرده و نام خود را به عنوان یکی از مسافران قطر نهایی کنند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرسپولیس و استقلال باز هم مساوی کردند

تساوی پرسپولیس و سپاهان در شب پیروزی استقلال در لیگ برتر فوتبال ایران

رئیس سازمان لیگ ایران: کناره گیری از لیگ قهرمانان مطرح نیست