ناآرامی‌های بغداد؛ طرفداران مقتدی صدر پارلمان عراق را برای دومین بار اشغال کردند

تظاهرات طرفداران مقتدی صدر در بغداد
تظاهرات طرفداران مقتدی صدر در بغداد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طرفداران مقتدی صدر در تظاهراتی در نزدیکی منطقه سبز بغداد شعارهایی در حمایت از این روحانی شیعه سر دادند و خواهان کنار رفتن کسانی شدند که به گفته آنها از سال ۲۰۰۳ در عراق در راس قدرت بوده‌اند.

آگهی

هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، بار دیگر در یک نمایش قدرت تظاهراتی گسترده در نزدیکی منطقه سبز بغداد برگزار کردند و برای دومین بار متوالی پارلمان این کشور را به اشغال خود درآوردند. 

تجمع جدید هواداران صدر در حالی برگزار شد که این گروه سه روز قبل نیز با یورش به پارلمان عراق اعتراض خود را به وضعیت حاکم در فضای سیاسی این کشور نشان دادند. 

معترضان با برافراشتن پرچم‌های عراق و تصاویری از مقتدی صدر در انتهای پلی منتهی به محدوده حفاظت شده‌ موسوم به «منطقه سبز» بغداد که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آنجا واقع شده‌اند، تجمع کردند.

معترضان در شعارهای خود فریاد «همه مردم با تو هستند ای سید مقتدی» سر می‌دادند و به شکل‌های مختلف حمایت خود را از این روحانی بلندپرواز شیعه نشان دادند. ائتلاف جریان صدر در انتخابات اکتبر توانست صاحب بیشترین کرسی شود اما هنوز و پس از گذشت ۱۰ ماه همچنان بن‌بست بر سر تشکیل دولت جدید در عراق ادامه دارد. 

حامیان صدر اخیرا با نامزدی محمد السودانی، وزیر سابق که از شخصیت‌های شیعه نزدیک به جمهوری اسلامی و جریان‌های عراقی نزدیک به تهران است، به عنوان گزینه نخست وزیری مخالفت کردند. 

حضور گسترده طرفداران صدر در این تظاهرات باعث شد تا نیروهای امنیتی با ایجاد بلوک‌های سیمانی در مقابل ورودی منطقه سبز، مانع از ادامه مسیر از سوی تظاهرکنندگان شوند. همچنین نیروهای پلیس برای راندن معترضان از گاز اشک آور و همچنین ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند. این موضوع باعث درگیری‌های پراکنده میان معترضان و نیروهای امنیتی شود. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که معترضان در حال کمک رسانی به فردی بوده‌اند که از ناحیه سر و صورت دچار خونریزی شده است. 

یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفته که دست‌کم ۲۶ تظاهرکننده مجروح شدند که عموما به دلیل استنشاق گاز اشک آور و یا سقوط از موانع بتنی بلندی بوده که برای جلوگیری از پیشروی تظاهرکنندگان ساخته شده است. به گفته همین منبع، ۱۷ تن از نیروهای امنیتی نیز مورد اصابت سنگ‌های تظاهرکنندگان قرار گرفتند.

خبرگزاری فرانسه در گفتگو با تظاهرکنندگان معترض گزارش داده که آنها خواهان کنار رفتن کسانی هستند که از سال ۲۰۰۳ در نهادهای قدرت در عراق حضور داشته‌اند. 

مصطفی الکاظمی نخست وزیر کنونی عراق در بیانیه‌ای در واکنش به این اتفاقات گفت: «ادامه تشدید تنش‌های سیاسی باعث افزایش تنش در خیابان‌ها می‌شود».

در حال حاضر اختلاف اصلی در میان جریان‌های شیعه و به صورت مشخص میان مقتدی صدر و نوری مالکی، نخست پیشین این کشور است که مورد حمایت ایران هم قرار دارد. مقتدی صدر که خود از نیروهای تربیت شده در جمهوری اسلامی و در شهر مذهبی قم است، اخیرا با حضور جمهوری اسلامی و دخالت ایران در امور داخلی عراق به شدت مخالفت می‌ورزد. آقای صدر می‌گوید باید جلوی هرگونه دخالت خارجی چه از سوی ایران و چه از طرف آمریکا در مسائل داخلی عراق گرفته شود. 

این در حالی‌است که بخشی از جریان‌های شیعه در این کشور به ویژه جریان فتح که بازوی سیاسی گروه شبه نظامی سابق یعنی حشدالشعبی است و همچنین نوری مالکی اقدامات جریان صدر را به ضرر منافع ملی می‌دانند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ادامه این اختلافات موجب شد که ۷۳ نماینده وابسته به جریان صدر ماه گذشته در استعفای دسته‌جمعی از حضور در پارلمان عراق کناره‌گیری کنند. این گروه در اعتراض به ادامه بن‌بست بر سر تشکیل دولت و تعیین نخست وزیر و به دستور مقتدی صدر چنین تصمیمی را اجرایی کردند. پس از آن بود که ۶۴ نماینده جدید در اواخر ماه ژوئن در پارلمان این کشور سوگند یاد کردند و بلوک حامی ایران را به بزرگترین ائتلاف در پارلمان عراق تبدیل کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقتدی صدر با استعفای آیت‌الله حائری از مرجعیت: برای همیشه‌ از سیاست کناره‌گیری می‌کنم

ماکرون از فراخوان نخست وزیر عراق برای گفتگو حمایت کرد

آمریکا از مقتدی صدر چه می‌خواهد؟