واکنش‌ها به نشست تهران؛ کاخ سفید: سفر پوتین به ایران نشانه انزوای مسکو است

هفتمین نشست سران کشورهای عضو روند آستانه
هفتمین نشست سران کشورهای عضو روند آستانه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران در حالی با یکدیگر دیدار کردند که مسکو با حمله نظامی به اوکراین تنش بی‌سابقه‌ای را با غرب دامن زده است، آنکارا قصد حمله نظامی به شمال سوریه را دارد و تهران هم برای احیای برجام تلاش می‌کند

آگهی

روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران در حالی با یکدیگر دیدار کردند که مسکو با حمله نظامی به اوکراین تنش بی‌سابقه‌ای را با غرب دامن زده است، آنکارا قصد حمله نظامی به شمال سوریه را دارد و تهران هم برای احیای برجام تلاش می‌کند.

هفتمین نشست سران کشورهای عضو روند آستانه با چند روز فاصله از نخستین سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه برگزار شد.

آخرین نشست سه جانبه روند آستانه با هدف «کاهش تنش در مناطق درگیری در سوریه»، سه سال پیش در آنکارا برگزار شده بود.

کاخ سفید: پوتین قصدی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ندارد

در هر حال حضور هم‌زمان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه در ایران با واکنش‌های متفاوتی درباره این نشست همراه شد.

جان کربی، مسئول هماهنگی ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه سفر آقای پوتین به ایران را نشان دهنده «انزوای» روسیه در پی حمله نظامی به اوکراین دانست.

او در ارزیابی دلایل سفر آقای پوتین به تهران گفت که صنایع دفاعی روسیه در پاسخگویی به نیازهای جنگ در اوکراین ناتوان بوده‌اند.

آقای کربی همچنین گفت که سفر آقای پوتین نشان می‌دهد که رئیس جمهور روسیه قصدی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ندارد و نمی‌خواهد با حسن‌نیت وارد مذاکرات شود.

او در ادامه مدعی شد که رئیس جمهور روسیه قصد دارد با خرید صدها هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران به کشتن اوکراینی‌ها ادامه دهد.

این ادعای کربی در حالی مطرح شده است که برخی منابع خبری پیشتر از احتمال فروش هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین خبر داده بودند.

رابرت مالی، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هم در گفتگویی با شبکه «سی‌ان‌ان» در مورد احتمال فروش پهپادهای ایران به روسیه گفت: «هرچیزی که توانایی مسکو را برای به بار آوردن خرابی بیشتر در اوکراین تقویت کند باعث نگرانی آمریکا می‌شود.»

او در ادامه گفت که در صورت ارسال هواپیماهای بدون سرنشین از ایران به روسیه، دولت جو بایدن با تحریم‌های جدید تازه به آن واکنش نشان خواهد داد.

آقای مالی بدون اشاره به دستاوردها یا نتایج سفر آقای پوتین به تهران، گفت که ایران یا می‌تواند به فکر اتکای بیشتر به روسیه باشد یا می‌تواند با بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از روابط اقتصادی عادی‌تر با کشورهای همسایه، اروپا و دیگر کشورهای جهان بهره‌مند شود.

پیشتر برخی گزارش‌ها از ارسال پهپادها از ترکیه به اوکراین خبر داده بودند، اقدامی که رابطه حسنه مسکو و آنکارا را دستخوش تغییر کرد.

نشست تهران: منازعه سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد

هفتمین نشست سه جانبه روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران موسوم به «نشست آستانه» روز سه‌شنبه در تهران با هدف کاهش تنش در مناطق درگیری در سوریه برگزار و شرکت‌کنندگان در این نشست بر این نکته تأکید کردند که منازعه سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد.

آن‌ها در بیانیه خود اعلام کردند که منازعه سوریه تنها از طریق «روند سیاسی سوری ـ سوری با تسهیل‌گری سازمان ملل وفق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل» قابل حل و فصل خواهد بود.

در بیانیه پایانی نشست آستانه در تهران آمده است که سران سه کشور «بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین به اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید کرده‌اند، اصولی که «باید مورد احترام همگان بوده و هیچ اقدامی، فارغ از عاملان آن، نباید این اصول را تضعیف کند.»

آن‌ها همچنین بر عزم خود برای ادامه همکاری در مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن تأکید و افزایش حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی و گروه‌های وابسته به آن‌ها با نام‌های گوناگون در مناطق مختلف سوریه، از جمله حملاتی که تأسیسات غیرنظامی را هدف قرار داده و منجر به تلفات جانی بی‌گناهان می‌شود را محکوم کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

سران سه کشور حاضر در نشست آستانه «تمامی تلاش‌ها برای ایجاد واقعیات جدید میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم، از جمله ابتکارات غیرمشروع خودمختاری» را مردود دانسته، و بر عزم خود برای مقابله با «دستور کارهای جدایی‌طلبانه که با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نیز تهدید علیه امنیت ملی کشورهای همسایه از طریق حملات و نفوذهای فرامرزی صورت می‌گیرد» تأکید کردند.

به گزارش سایت وزارت خارجه ایران، ۳ کشور حاضر در نشست آستانه در بیانیه خود «تداوم حملات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه از جمله به زیرساخت‌های غیرنظامی را محکوم کردند.» در رسانه‌های دولتی ایران از اسرائیل با عنوان «رژیم صهیونیستی» نام می‌برند.

سران ۳ کشور حاضر در نشست آستانه در پایان بیانیه خود اعلام کردند که نشست بعدی‌شان در روسیه برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش رئیس سازمان سیا به نشست تهران و روابط ایران و روسیه

سفر رئیسی به آنکارا؛ روسای جمهوری ایران و ترکیه دو ساعت خصوصی ملاقات کردند

انتقاد کم‌سابقه‌ مشاور رهبر ایران از روسیه؛ ولایتی: موضع مسکو در قبال جزایر سه‌گانه مایه تاسف است