رونمایی ایران از ناودسته و زیردریایی پهپادبر همزمان با سفر جو بایدن به خاورمیانه

رونمایی از  ناودسته پهپادبر ایران
رونمایی از ناودسته پهپادبر ایران Copyright Irna
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یک سفر دوره‌ای به خاورمیانه به سر می‌برد، ایران از تجهیزات نظامی جدید خود شامل ناودسته و زیردریایی‌های پهپادبر رونمایی کرده است.

آگهی

در حالی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یک سفر دوره‌ای به خاورمیانه به سر می‌برد، ایران از تجهیزات نظامی جدید خود شامل ناودسته و زیردریایی‌های پهپادبر رونمایی کرده است.

به گفته مقامات نظامی ایران این «اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی» ارتش است که یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی را شامل می‌شود.

در این مراسم که با حضور سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش ایران برگزار شد، پهپادهای ایرانی پلیکان، هما، آرش، چمروش، ژوبین، ابابیل ۴ و باور ۵ از روی این ناودسته به پرواز درآمدند. همچنین به ادعای مقامات نظامی جمهوری اسلامی برای نخستین‌بار پهپادهای رزمی از زیردریایی فاتح و کیلو کلاس طارق بلند شدند.

آقای موسوی در این مراسم با اشاره به قدرت پرواز پهپادهای ایرانی بر فراز اقیانوس هند، گفت این پهپادهای رزمی و مسلح «هم در برابر تهدیدها ایجاد بازدارندگی کرده و هم در صورت لزوم اگر اشتباهی از دشمنان سر بزند آن‌ها را با پاسخی پشیمان‌کننده مواجه خواهند ساخت» .

رونمایی از محصولات صنایع نظامی پهپادی ایران در حالی است که جو بایدن به منظور گفتگو با مقامات کشورهای متحد آمریکا در منطقه خاورمیانه و بحث و تبادل نظر درباره «تهدیدات امنیتی ایران» در خاورمیانه به سر می‌برد.

آقای بایدن و یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت اسرائیل، روز پنجشنبه یک پیمان امنیتی امضا کردند که به موجب آن جبهه مشترک این دو کشور علیه ایران تقویت خواهد شد. آمریکا و اسرائیل پیش از این جمهوری اسلامی را به استفاده از پهپاد و موشک برای حمله به نیروهای آمریکایی و کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در خلیج فارس متهم کرده بودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات آمریکایی همچنین در ماه‌های گذشته به کرات از فعالیت‌های پهپادی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در اکتبر ۲۰۲۱ چندین فرد و شرکت‌ ایرانی را به علت مشارکت در صنعت پهپادی تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار داده بود.

الی ادیمو، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، در این خصوص گفته بود: «پهپادهای ایرانی در سراسر منطقه صلح و ثبات را به خطر انداخته‌اند. ایران و گروه‌های نظامی وابسته به آن با این پهپادها نیروهای دریایی آمریکا و شرکای ما و همچنین کشتی‌رانی را با خطر روبه‌رو کرده‌اند.»

رونمایی از ناوها و زیردریایی های پهپادبر از سوی ایران در حالی صورت می گیرد که روز دوشنبه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفته بود تهران قصد دارد «صدها پهپاد» به روسیه برای کمک به جنگ این کشور علیه اوکراین تحویل دهد.

پیشتر نیز در ماه گذشته تلویزیون ایران تصاویری از یک پایگاه پهپادی زیر زمینی واقع در غرب این کشور و در دل کوه‌های زاگرس منتشر کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت آمریکایی از غرق شدن زیردریایی ایران در خلیج فارس؛ اسرائیل فاش کرد، چین و روسیه سرپوش گذاشتند

آمریکا و بریتانیا رزمایش پهپادی در خلیج فارس برگزار کردند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود