جو بایدن در سرزمین‌های فلسطینی بر حمایت آمریکا از راه حل «دو دولت» تاکید کرد

Palestinian President Mahmoud Abbas and US President Joe Biden
Palestinian President Mahmoud Abbas and US President Joe Biden Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بایدن: «اکنون زمان آن فرا رسیده که پتانسیل باورنکردنی مردم فلسطین برای مبارزه با فساد و پیشبرد حقوق و آزادی‌ها و بهبود سطح خدمات اجتماعی نشان داده شود.»

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۱۵ ژوئیه در دومین مرحله از سفر خاورمیانه‌ای خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی دیدار و بر حمایت از راه حل «دو دولت» تاکید کرد.

او در سرزمین فلسطینی‌ها با اذعان به اینکه در حال حاضر «شرایط برای ازسرگیری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها آماده نیست» قول داد به تلاش‌ها برای نزدیک‌تر کردن دو طرف ادامه دهد.

بایدن دیدار کوتاهش از سرزمین‌های فلسطینی را که پس از سفر دو روزه به اسرائیل انجام داد، با بازدید از بیمارستانی در بیت‌المقدس شرقی (بخش فلسطینی‌نشین شهر که توسط اسرائیل اشغال و به خاک آن کشور ضمیمه شده) آغاز کرد و در آنجا از کمک واشنگتن به شبکه بیمارستان‌های محلی فلسطینیان خبر داد.

همزمان با این سفر، ایالات متحده از تخصیص کمکی ۳۱۶ میلیون دلاری به فلسطینیان نیز خبر داده بود. این تصمیم در حالی گرفته شده که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تقریبا همه کمک‌ها به فلسطینی‌ها متوقف شده و ترامپ در جریان مناقشۀ دو همسایه، عملا از اسرائیل حمایت کرده بود.

دولت بایدن همچنین خواستار اختصاص یک کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به شبکه بیمارستان‌های بیت‌المقدس شرقی شده که مجموعۀ گسترده‌ای از مراقبت‌های پزشکی از مراقبت‌های سرطانی گرفته تا خدمات اورژانسی را به حدود ۵۰ هزار بیمار محلی ارائه می‌دهند. عملی شدن این درخواست دولت، مستلزم موافقت کنگره برای اختصاص بودجه مورد نیاز است.

علاوه بر این، بایدن از کمک مالی به فلسطینی‌ها برای راه اندازی پروژۀ اتصال به اینترنت ۴G در سال ۲۰۲۳ در کرانه باختری و نوار غزه خبر داد؛ یعنی منطقه‌ای که برای مدتی بیش از ۱۵ سال تحت محاصره اسرائیل است.

دیدار در بیت‌لحم

جو بایدن سپس وارد بیت‌لحم رفت تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، درباره وضعیت سرزمین‌های فلسطینی و کمک‌های اقتصادی مورد نیاز آنها گفتگو کند.

این دیدار از آن رو به جای رام‌الله، مرکز اداری تشکیلات خودگردان فلسطین در بیت‌لحم برگزار شد تا آقای بایدن بتواند بطور مختصر از کلیسای عیسی مسیح نیز بازدید کند؛ کلیسایی متعلق به قرن چهارم که گفته می‌شود عیسی در آن مکان متولد شده است.

بیت‌لحم نیز شهری در مرکز کرانه باختری رود اردن است و زیرنظر تشکیلات خودگردان فلسطین اداره می‌شود.

او در جریان نشست خبری که پس از گفتگوها با حضور محمود عباس برگزار شد، اعلام کرد که که اگرچه اکنون فضا برای از سرگیری گفتگو میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی مهیا نیست، اما او همچنان طرفدار راه حل دو دولت برای پایان دادن به مناقشه‌ای قدیمی و خونین است و افزود: «ایالات متحده و دولت من تسلیم نخواهند شد و از تلاش‌ها برای نزدیک کردن دو طرف دست برنمی‌دارند.»

بایدن ابراز امیدواری کرد که توافقات دیپلماتیکی که پیش از این در سال ۲۰۲۰ میلادی (تحت عنوان توافقنامه آبراهام) بین اسرائیل و چهار کشور عربی امضا شده، بتواند به احیای گفتگوهای صلح خاورمیانه نیز کمک کند و گفت: «اکنون که اسرائیل در حال بهبود روابط خود با همسایگانش در سراسر منطقه است، می‌توانیم از همین حرکت برای احیای مجدد روند صلح بین مردم فلسطین و اسرائیل استفاده کنیم.»

او خواستار «دست نکشیدن» از ایده صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها شد و تاکید کرد که طرفدار ایجاد یک کشور فلسطینی «مستقل» با «سرزمینی مشخص» در کنار اسرائیل است.

محمود عباس نیز در مقابل ضمن طرح این پرسش که «آیا وقت آن نرسیده که این اشغال تمام شود؟» اعلام کرد که «برقراری صلح و امنیت در منطقۀ ما با به رسمیت شناختن کشور فلسطین آغاز می‌شود... فرصت اجرای راه حل دو دولت و بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ ممکن است تنها امروز در اختیار باشد و..... من دست خود را برای رسیدن به صلح به سوی رهبران اسرائیل دراز می‌کنم.»

گفته می‌شود که محمود عباس همچنین از بایدن خواسته است تا سازمان آزادیبخش فلسطین را از فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده حذف کند.

مبارزه با فساد؛ ادای احترام به شیرین ابوعاقله

بایدن در بخشی از سخنان خود، خواستار پاسخگو بودن بیشتر تشکیلات خودمختار فلسطینی‌ها شد و گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین کارهای مهمی برای انجام دارد... اکنون زمان تقویت نهادهای فلسطینی برای بهبود حکمرانی، شفافیت و پاسخگویی است. اکنون زمان آن فرا رسیده که پتانسیل باورنکردنی مردم فلسطین از طریق مشارکت بیشتر و جامعه مدنی، برای مبارزه با فساد و پیشبرد حقوق و آزادی‌ها و بهبود سطح خدمات اجتماعی نشان داده شود.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین خواهان افشای همه اطلاعات درباره مرگ شیرین ابوعاقله، خبرنگار آمریکایی‌-فلسطینی شبکه‌الجزیره شد که ماه مه گذشته هنگام پوشش خبری عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری کشته شد.

او ضمن ادای احترام به این خبرنگار، فعالیت رسانه‌ای شیرین ابوعاقله را یک «کار حیاتی» توصیف و از آن قدردانی کرد و گفت: «درگذشت او ضایعه بزرگی است؛ زیرا شیرین می‌توانست داستان فلسطین را منتقل کند... ایالات متحده همچنان بر انجام تحقیقات شفاف برای روشن شدن جزئیات این حادثه پافشاری می‌کند.»

جو بایدن که یک کاتولیک است، پس از دیدار با محمود عباس به کلیسای عیسی مسیح در بیت‌لحم رفت و از آنجا رهسپار عربستان سعودی شد؛ یعنی به کشوری که پیش‌تر قول داده در جریان گفتگو با مقامات آنجا حقوق بشر را در قلب مذاکرات دیپلماتیک خود قرار دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع بریتانیا: حرف‌های تازه نتانیاهو ناامید کننده است

چهارده گروه فلسطینی از جمله فتح و حماس توافقنامه آشتی امضا کردند

نتیجه آزمایش کرونای جو بایدن منفی شد