نگاه‌ها به حضور روسیه در نشست گروه ۲۰؛ احتمال دیدار بلینکن با لاوروف در بالی چقدر است؟

بالی اندونزی آمده نشست وزرای امور خارجه گروه ۲۰ می‌شود
بالی اندونزی آمده نشست وزرای امور خارجه گروه ۲۰ می‌شود Copyright SONNY TUMBELAKA/AFP
Copyright SONNY TUMBELAKA/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت بایدن بر این باور است تا زمانی که جنگ ادامه دارد، هیچ «تجارتی طبق معمول» با مسکو انجام نمی‌شود. اما هیچ کدام از مقامات ایالات متحده نمی‌توانند احتمال رویارویی تصادفی بلینکن و لاوروف در بالی را رد کنند

آگهی

وزرای خارجه گروه ۲۰ قرار است این هفته در اندونزی جمع شوند و در پی جنگ در اوکراین درباره تاثیر آن روی انرژی و امنیت غذایی جهانی بحث کنند. با این حال گفت‌وگوها به جای ایجاد وحدت ممکن است اختلاف‌های موجود درباره اوکراین را تشدید کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین قرار است در کنار سایر وزرای خارجه کشورهای عضو در نشست گروه ۲۰ در تفرجگاه بالی اندونزی شرکت کنند تا زمینه برای نشست سران این کشورها در نوامبر آینده فراهم شود. نشست وزرای خارجه گروه ۲۰، هفتم و هشتم ژوئیه ۲۰۲۲ (۱۶ و ۱۷ تیر) برگزار می‌شود.

این نخستین بار است که بلینکن و لاوروف از ژانویه گذشته در یک شهر و حتی در یک اتاق در کنار یکدیگر حضور دارند. گرچه هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این دو مقام به‌طور جداگانه با هم ملاقات کنند اما بلینکن حتی بدون رو در رو شدن با لاوروف هم ممکن است بحث‌های دشواری داشته باشد.

با این حال وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (روز گذشته) اعلام کرد که بلینکن مذاکرات جداگانه‌ای با وانگ خواهد داشت.

اما در مجموع بلینکن خود را در میان دیپلمات‌های کشورهایی خواهد دید که نسبت به رویکرد ایالات متحده در قبال اوکراین نگران هستند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که به غیر از وانگ، بلینکن مذاکرات دوجانبه‌ای در بالی با همتایان خود از کشورهایی خواهد داشت که با غرب درباره تهاجم روسیه همراه نشده‌اند به ویژه هند که خرید نفت روسیه را حتی افزایش داده است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا احتمال دیدار بلینکن با لاوروف را رد کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما می‌خواهیم شاهد این موضوع باشیم که روس‌ها درباره دیپلماسی جدی هستند. این را هنوز ندیده‌ایم. علاقمندیم روس‌ها به ما دلیلی بدهند تا با لاوروف به صورت دو جانبه ملاقات کنیم اما تنها چیزی که از مسکو دیده می‌شود، خشونت و تجاوز بیشتر علیه مردم و کشور اوکراین است.»

دولت بایدن بر این باور است تا زمانی که جنگ ادامه دارد، هیچ «تجارتی طبق معمول» با مسکو انجام نمی‌شود. اما هیچ کدام از مقامات ایالات متحده نمی‌توانند احتمال رویارویی تصادفی بلینکن و لاوروف در بالی را رد کنند، دیداری که می‌تواند نخستین دیدار آن‌ها از آخرین دیدار در ژنو در ژانویه گذشته باشد.

نشست بالی نیز مانند تمام نشست‌های دیپلماتیک بین‌المللی اخیر تحت الشعاع اوکراین قرار دارد. اما بر خلاف اجلاس سران گروه هفت و ناتو که هفته گذشته در اروپا برگزار شد، رنگ و بوی دیگری خواهد داشت.

از سوی دیگر نشست پیش رو قرار است مقدمات نشست سران گروه ۲۰ در ماه نوامبر را فراهم کند و موضوع حضور احتمالی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بحث‌هایی را ایجاد کرده است.

ایالات متحده آمریکا به صراحت گفته است که پوتین نباید در آن نشست شرکت کند اما در عین حال از اندونزی خواسته است در صورت شرکت رهبر روسیه، از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز دعوت کند.

سرگئی لاوروف در ویتنام از حفاظت از قوانین بین‌الملل سخن گفت

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسیر رفتن به اجلاس بالی با توقف در ویتنام از رهبران جهان خواست تا برای حفاظت از قوانین بین‌المللی تلاش کنند چرا که به عقیده او جهان به شیوه‌ای پیچیده در حال تکامل است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که روسیه به دلیل حمله به اوکراین از سوی کشورهای غربی به نقض قوانین بین‌المللی متهم شده است.

لاوروف همچنین خواستار همکاری‌های بیشتر با ویتنام شد و گفت: «ویتنام شریک کلیدی روسیه در آسه‌آن است و روابط دو کشور مبتنی بر تاریخ و مبارزه مشترک آن‌ها برای عدالت است.»

ویتنام و روسیه روابط نزدیکی دارند که به دوران شوروی باز می‌گردد و هانوی تاکنون تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیانیه پایانی گروه ۲۰؛ «بیشتر اعضا جنگ در اوکراین را به شدت محکوم می‌کنند»

تبعات تهاجم نظامی روسیه به اوکراین؛ آلمان پس از ۳۰ سال دچار کسری تجاری شد

فرصت‌ها و چالش‌های روسیه از گسترده شدن تنش‌ها در خاورمیانه در پی حمله ایران به اسرائیل