واکنشها به سخنان «استعمارزده» نماینده راستگرایان افراطی در اولین روز کاری مجلس ملی فرانسه

خوزه گونزالس که در جایگاه رییس مجلس ملی نشسته است، آماده سخنرانی می شود
خوزه گونزالس که در جایگاه رییس مجلس ملی نشسته است، آماده سخنرانی می شود Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنان «استعمارزده» خوزه گونزالس، نماینده حزب اتحاد ملی، راستگرایان افراطی، در روز اول دوره جدید مجلس ملی فرانسه با واکنش های شدیدی روبرو شد. در مطلب پیش رو به دلایل اصلی این واکنشها نگاهی می اندازیم.

آگهی

خوزه گونزالس، نماینده راست افراطی فرانسه در پارلمان این کشور سه شنبه به عنوان سالخورده ترین عضو این پارلمان سخنرانی کرد. سخنرانی او هر چند با حمایت و تشویق هم حزبی ها و برخی دیگر از راست گرایان فرانسه روبرو شد اما بر خشم و عصبانیت نمایندگان چپ گرای حاضر در مجلس ملی و برخی از مورخان افزود.

بخش پرحاشیه سخنان خوزه گونزالس زمانی بود که گفت: « در سرزمین (الجزایر) جایی که بخشی از فرانسه ام و بسیاری از دوستانم را جا گذاشته ام.»

از لحاظ تاریخی همواره سالخورده ترین نماینده مجلس ملی فرانسه مسئول سخنرانی افتتاحیه یک دوره پارلمانی است. بنوعی مجلس ملی پس از سخنرانی اوست که آغاز بکار می کند. 

دومین سخنرانی افتتاحیه مجلس ملی فرانسه با سخنان راستگرایان افراطی

اما این بار افتتاحیه با سخنرانی یک نماینده راست گرای افراطی شروع بکار کرد. این بار نمایندگانی که در اوائل ماه ژوئن به مجلس ملی راه یافته بودند برای اولین بار گوش به سخنان خوزه گونزالس، نماینده ۷۹ ساله تازه وارد به مجلس ملی دادند. 

 شروعی نمادین که برای بسیاری از مخالفان راست گرایان افراطی نماد «عقب رفت دموکراسی» در این کشور است. البته اولین بار نیست که مجلس ملی کار خود را با سخنان یک نماینده راست گرای افراطی آغاز می کند. این اولین بار در سال ۱۹۸۶ اتفاق افتاد.

خوزه گونزالس از حزب «اتحاد ملی»، نماینده راست گرایان افراطی است که برای اولین بار در تاریخ موفق شده اند ۸۹ کرسی مجلس ملی را از آن خود کنند. وی زاده شهر ساحلی «اوران» در الجزایر است. 

گونزالس در سال ۱۹۴۳ زمانی زاده شد که سرزمین الجزایر بخشی از خاک فرانسه محسوب می شد. پس از استقلال الجزایر او به همراه خانواده اش به مارسی، جنوب فرانسه مهاجرت کردند. جایی که سال ها بعد در دهه نود میلادی آقای گونزالس موفق شد به عنوان عضوی از شورای شهر« آلوش» منطقه ای در نزدیکی مارسی وارد سیاست شود. 

او در سه دهه گذشته به یکی از مهم ترین افراد نزدیک به رهبران راست گرایان افراطی از جمله ژان ماری لوپن و دخترش، رهبر کنونی حزب اتحاد ملی، مارین لوپن تبدیل شد.

رابطه پرحاشیه راستگرایان افراطی فرانسه با دوران استعمار الجزایر

الجزایر که مساحت آن چهار برابر فرانسه است تا سال ۱۹۶۲ مستعمره این کشور بود. در جریان استقلال الجزایر صدها هزار نفر، اغلب در جبهه استقلال طلبان بدست نیروهای فرانسوی کشته شدند. استقلال الجزایر پس از ۱۳۲ سال مبارزه علیه استعمارگران در ۱۹ مارس ۱۹۶۲ بدست آمد. با این حال شارل دوگل تنها در ژوییه سال ۱۹۶۲ بود که استقلال این کشور را برسمیت شناخت.

 پرتنش ترین بخش تاریخی روند این استقلال بین سال ۱۹۵۴ تا مارس ۱۹۶۲ بود. از سال ۱۹۵۴ استعمارگران فرانسوی با اعزام نیروهای نظامی یک جنگ تمام عیار علیه استقلال طلبان الجزایری براه انداختند. اغلب نظامیانی که در آن سالها علیه استقلال طلبان الجزایری وارد جنگ شدند پس از استقلال گرایش زیادی به راست افراطی پیداکردند. برخی از همان نظامیان در تشکیل حزب «جبهه ملی» به پدر مارین لوپن، ژان ماری لوپن نیز کمک کردند. 

اغلب اعضای سابق و فعلی جبهه ملی که امروز به «اتحاد ملی» تغییر نام داده از مدافعان و حامیان سرسخت دوران استعمار الجزایر هستند و برخی از آنها نسبت به استقلال این کشور افسوس و حسرت خود را بصورت علنی اعلام کرده اند. 

با این حال، بی دلیل نیست که ۶ دهه پس از استقلال الجزایر و با وجود حضور میلیون ها الجزایری مقیم فرانسه استفاده از عبارت « الجزایر فرانسوی» از سوی یک سیاستمدار در مجلس ملی تا این اندازه باعث خشم می شود. اما مهم تر از این سخنان و استفاده از چنین عبارتی، تشویق پرسروصدای بخشی از نمایندگان در جریان این سخنان با واکنش روبرو شد.

واکنش نمایندگان ائتلاف چپ به سخنان خوزه گونزالس

یکی از مهم ترین واکنش ها را رهبر ارشد سبزهای فرانسه حاضر در پارلمان، ساندرا رگل داشت. او در واکنش به این سخنان نوشت: « گیج و متحیر است که شاهد چنین واپس گرایی تاریخی است.» 

او در ادامه تاکید کرد که «می توان به سخنان یک نماینده احترام گذاشت اما نمی توان سخنان یک نماینده راست افراطی که همواره دشمن جمهوری فرانسه بوده اند را مورد تشویق قرارداد.»

سابرینا صباحی، دیگر نماینده سبزهای فرانسه سخنان آقای گونزالس را «تکرار ایده های فاشیستی راست افراطی» خواند و گفت که «آنها هنوز حس نوستالژی نسبت به نظامیان شکنجه گر و آدمکش آن سالها در فرانسه دارند.» 

توما پورت، نماینده حزب تسلیم ناپذیران، نیز در توییتر نوشت که این «سخنان موهون، تنها فاجعه بار و تهوع آور» هستند.

با وجود واکنش های مختلف از سوی اعضای «نوپس»، ائتلاف چپ هایی که بزرگترین جبهه رقیب دولت در پارلمان هستند، رهبران ارشد حزب «اتحاد ملی» از سخنان خوزه گونزالس تقدیر و تشکر کردند. 

از جمله جوردن باردلا، نفر دوم حزب اتحادیه ملی پس از مارین لوپن، که سخنان آقای گونزالس را درخشان و عامل وحدت فرانسویها عنوان کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امانوئل ماکرون: استعمار اشتباه بزرگ فرانسه بود

عذرخواهی دولت بلژیک بابت اشتباهات خود در دوره استعمار آفریقا

ماکرون: گزینه حضور نظامی غرب در اوکراین فعلا مطرح نیست